Ook de geluidswal die tussen de woningen aan de Rijn en Schiekade en het parkeerterrein en het spoor ligt wordt de komende weken afgegraven. De geluidsoverlast voor een deel van de bewoners zal daardoor toenemen. Voorzitter Carien Overdijk van de initiatiefgroep die de bewoners vertegenwoordigd, noemt dat sneu. "Maar is niet anders, die wal mag weg. De geluidsoverlast blijft binnen de normen". (Foto: Chris de Waard).

Omwonenden Haagweg vrezen toename overlast

Omwonenden van het parkeerterrein aan de Haagweg vrezen overlast van stuifzand als het achterterrein na de sanering van de vervuilde grond niet opnieuw wordt bestraat. Voorzitter Carien Overdijk van de Initiatiefgroep Van Gend & Loosterrein roept buurtbewoners op zich bij haar te melden als dat inderdaad het geval is. Ze hoopt dat SBNS, de saneringsdochter van de NS, het terrein weer zal verharden. Ook omdat daarmee een fors aantal parkeerplaatsen voorlopig behouden blijft. “La Linea, dat is een apart bedrijf dat Strukton Eurowoningen heeft opgericht voor de ontwikkeling van het terrein, gaat op zijn vroegst in 2007 bouwen, dus het is zonde om al die tijd niks met het terrein te doen”, aldus Overdijk die overigens vraagtekens zet bij de haalbaarheid van een parkeergarage onder de woningen.

“Het is bekend dat mensen liever buiten parkeren dan in een garage. Bovendien kost zo’n garage een hoop geld zodat de tarieven wel flink omhoog zullen gaan, Nu parkeer je, als je een abonnement hebt, voor drie euro een hele dag. Dat wordt straks al snel een euro per uur,” verwacht Overdijk.

De buurt is volgens Overdijk overigens wel positief over een groot deel van de geplande ontwikkelingen. Zo wordt er in de plannen rekening gehouden met de natuurwaarde van het achtergebied en de spoorhaven. Er is een speciaal groen-ontwerp gemaakt, waarin onder andere een wandelroute is opgenomen, zodat het natuurgebiedje aan de rand van het centrum toegankelijk gemaakt wordt, zonder de vele zeldzame planten en dieren die er voorkomen te verstoren. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat er zo’n 13 zeldzame plant- en diersoorten voorkomen, waaronder de spotvogel, paling, kroeskarper, rietorchis en 10-doornige stekelbaars en verschillende reptielen. Bijzondere planten zijn waarschijnlijk in het gebied terecht gekomen, doordat treinen zaadjes hebben meegevoerd uit andere delen van het land.

Kritiek hebben de bewoners ook. Op drie punten heeft de Initiatiefgroep namens ruim 400 bewoners bezwaar gemaakt tegen de bouwplannen. De omstreden miljoenen kostende fietstunnel moet uit het plan gehaald worden, de bouwhoogte zou niet hoger dan drie verdiepingen moeten worden (in de plannen wordt uitgegaan van maximaal zes bouwlagen) en de bebouwingsdichtheid is in de ogen van de omwonenden veel te hoog. Er blijft in het gebiedje geen speelruimte over voor de kinderen en ook volwassenen hebben geen ontmoetingsruimte tussen de dicht op elkaar gepakte woningen.

De Initiatiefgroep pleit voor minder, maar duurdere woningen, maar dat ziet ontwikkelaar Strukton Eurowoningen niet zitten. Het bedrijf is bang dat woningen van boven de drie ton moeilijk te slijten zullen zijn, omdat ze zo dicht langs het spoor komen.

Taxi Wielkens
Leiden Stadsparkeerplan


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon
071 - 5235907

Whatsapp
06 - 16811160

×