Omvang nieuwe Morspoortgarage onduidelijk

3

Het is onzeker of de Morspoortgarage groot genoeg kan worden om het wegvallen van de Boommarktgarage te compenseren. Het vorige college schrapte de parkeergarage aan de Boommarkt toen duidelijk werd dat er een alternatief was in de vorm van een nieuwe garage op het terrein tegenover de Morspoort. Ook het belastingkantoor werd in die plannen betrokken. Of de gemeente inderdaad over het gebouw kan beschikken is echter onduidelijk. De Rijksgebouwendienst (RGD) heeft nog geen enkele toezegging gedaan en bekijkt eerst of het gebouw geschikt is voor een andere overheidsdienst. Pas na de zomer neemt de RGD daarover een besluit. Dat blijkt uit het antwoord van de gemeente op vragen die de VVD hierover stelde.

Op de vraag of het wegvallen van het belastingkantoor in de herontwikkelingsplannen van het gebied invloed heeft op de grondexploitatie van het Aalmarktgebied en de komst van een megadisco, megabios, megastores en een popcentrum bij het station komt het college slechts met het ontwijkende antwoord ‘dat er nog geen sprake is van het niet beschikbaar komen’.

Delen

3 reacties

  1. RBA Mittelmeijer op

    en bij deze hartelijk dank voor de informatie aan bewoners van Transvaal en Oude Mors.

    Of is het slopen van Transvaal een vooropgezet plan?

    Petra Hoogeveen

    secr. buurtvereniging Transvaal

  2. Om een aantal redenen vind ik die Morspoortgarage, met al die grootschalige toestanden erbij (megabioscoop, megastore, megadisco, enz.) een onzalig idee:

    1) Zoals ook Petra Hoogeveen zeer terecht zegt: waar blijft Transvaal?! Dat de RGL, als die “buitenom” komt, niet tot sloop van (nog betaalbare!) sociale woningen moet leiden, werd door meerdere partijen terecht naar voren gebracht. Maar als het om die Morspoortgarage, megastores, enz. gaat dan zeggen de meeste partijen ineens niets meer. Terwijl dat veel meer sociale woningen zal kosten, gegarandeerd. Zie bijvoorbeeld het in verband met die Morspoortgarage doortrekken van de Schipholweg, waarover (bewust?) weinig is gerept…..! 

    2) Wat zal een megastore voor gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de winkels in de binnenstad? Nou dat laat zich raden: de meeste bezoekers zullen met de auto komen en in de Morspoortgarage parkeren. Dan doen ze uitgebreid inkopen in de megasuper en lopen echt niet meer naar de winkels in de binnenstad. Die worden stukgeconcurreerd…..

    3) De slechte luchtkwaliteit, nu al, op wegen als Willem de Zwijgerlaan, Hooigracht, Plesmanlaan, Morssingel en Morsweg wordt blijkbaar “vergeten”. Of wordt er weer de bekende fabel bijgehaald, dat een betere doorstroming van het verkeer leidt tot een betere luchtkwaliteit?! Ja, misschien heel even. Die betere doorstroming leidt tot NOG meer autoverkeer, gestimuleerd door de Morspoortgarage. Leiden kan beter alles op alles zetten om het Haagwegterrein te behouden, het al bestaande parkeerterreoin bij de Groenoordhallen optimaal te gebruiken en, desnoods met eigen geld, het HELE openbaar vervoer te stimuleren. En de fiets…..

    Ik hoop dan ook, dat de Collegepartijen mijn argumenten serieus zullen nemen en om te beginnen gaan kijken naar wat zij landelijk, als oppositie, tegen de huidige regerende partijen inbrengen op het gebied van Milieu en Verkeer…..Want dan komt er een algehele, consequente visie op het verkeer in Leiden en omgeving, die Fiets, Openbaar Vervoer, Milieu, Groen en Volksgezondheid, en bestaande wijken als Transvaal, werkelijk recht doet…..

    Harry Schoch.

  3. F.F.H.J. van der Reijden Chen op

    Ik sluit mij geheel aan bij de reactie van Harry Schoch.

    Alleen wil ik nog een stap verder gaan dan Hary Schoch.

    De Morspoortgarage en de onzalige ontwikkelingen rond de Trafolocatie zal het einde van een leefbaar Transvaal inluiden en daarmee het einde van een echte leidse volkswijk waar de bebouwing nog grotendeels orgineel is en waar het verleden van een bloeiende wijk met buurtwinkels, ondanks dat die gesloten zijn, nog steeds zichtbaar is.

    In opdracht van de Gemeente Leiden in samenwerking met de huidige eigenaar (portaal) zou er door het  regionaal archief een gedegen onderzoek moeten worden gedaan naar het ontstaan van de Transvaalhof opdat men eindelijk eens inziet dat de Transvaalhof zeer bijzonder is, zeker voor de tijd waarin het gebouwd is en voor wie. In een van de Leidsche jaarboekjes (1929 of 1930) wordt hier al het een en ander over vermeld

    Groeten van Frans die thans bij zijn vouw in Qing Tian China verblijft. 

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline