Regio tekent voor RijnGouweLijn West

9

Aanstaande donderdag wordt op het kantoor van Holland Rijnland op het Schuttersveld de intentieverklaring voor de RijnGouwelijn West (Leiden naar de kust) ondertekend. Gedeputeerde Huls van de provincie Zuid-Holland, portefeuillehouder Glasbeek van de regio Holland Rijnland, wethouder Steegh van de gemeente Leiden, wethouder Mackay van de gemeente Oegstgeest, wethouder De Jong van de gemeente Katwijk en wethouder De Lange van de gemeente Noordwijk zetten hun handtekening onder de overeenkomst. Door het ondertekenen van de intentieovereenkomst geven alle partijen aan dat er gezamenlijk gewerkt gaat worden aan de totstandkoming van de RijnGouwelijn West.

“Uiteindelijk moeten zowel West als Oost (de lightrailverbinding tussen Gouda en Oegstgeest) zorgen voor een realisatie van de totale RijnGouwelijn,” zo laat de Procincie Zuid-Holland weten.

Delen

9 reacties

  1. Ton de Bruijn op

    Leiden moet dan wel gedogen dat er een doorgaande trein door haar historische binnenstad komt te lopen, want als de Leidse burgers zo verstandig zijn om op 7 maart TEGEN de RGL te stemmen dan komt deze intentieverklaring automatisch te vervallen. Het ontgaat me waarom de provincie en de gemeentes Leiden Katwijk en Noordwijk bij een NEE op 7 maart ineens geen belang meer zouden hebben bij een tramverbinding naar het strand of eigenlijk ontgaat het me niet. Het tijdstip van ondertekening van deze “intentieverklaring tot niets”  is gewoon de zoveelste propagandastunt met het doel om de Leidse kiezers (zee)zand in de ogen te strooien.

    Een doorgaande trein door de binnenstad als oplossing voor de locale verkeersproblematiek, wie verzint het…waarom geen vliegveld…

  2. Deze heren trekken dus donderdag kostbare tijd uit om een stuk te tekenen “dat er gezamenlijk gewerkt gaat worden aan de totstandkoming van de RijnGouwelijn West”.

    Hoezo “gaat worden gewerkt” ? Is er in al deze jaren nog niets aan gedaan ? Of zit de nieuwswaarde in “gezamenlijk”? Zijn de heren het nu pas eens ?

    Wat is de urgentie eigenlijk van het nog voor 7 maart tekenen ? De waarde van de ondertekening door Leiden op dit moment is toch heel twijfelachtig nu er nog niet bekend is of Leiden al of niet meewerkt aan de RGL ? Deze intentieverklaring wordt zo een document zonder enige waarde.

    Of wordt bedoeld dat dat de mening van de Leidse bevolking er eigenlijk niets toe doet. De “regenten” van de provincie, het regio-orgaan en van omliggende gemeenten bepalen wel even wat het beste is voor het Leidse volk. Bah, wat een theater. 

  3. Voorheen riepen de tegenstanders steeds dat de tram naar het strand er toch niet zou komen omdat ze daar in de regio helemaal niet op zaten te wachten. Nou, dat argument is nu in ieder geval van tafel.

  4. Maar voor dit tracé door Leiden is het al of niet doorgaan van RGL West volmaakt onbelangrijk. De route van A44 tot het strand maakt geen deel uit van het Leids referendum.  Daarom is het zo’n loos gebaar om die intentieverklaring voor het referendum nog te willen tekenen. Dit kan alleen maar ingegeven zijn om op slinkse wijze de stemming te willen beinvloeden. Kiezersbedrog ?

  5. @Davied, als het zo zou zijn dat met deze intentieverklaring de RGL-West zeker is geworden, dan is nu eindelijk het argument van tafel dat je zonder RGL Oost ook geen tram naar het strand kan krijgen. Want die komt er blijkbaar sowieso. Gaan jullie de campagne nu aanpassen?

    Overigens, ik heb persoonlijk aan de directeur van het provinciale projectbureau RGL West (naar het strand dus) gevraagd of de RGL West niet door zou gaan, als de RGL Oost door een Leids NEE van tafel zou worden geveegd. Zijn antwoord was dat de RGL West dan WEL door kon gaan, mits die tot CS zou lopen (en niet zou stoppen bij de A44).

    Dus; wees eerlijk in je campagne, en stop met die “stem voor een tram naar het strand” onzin. Het gaat hier om het binnenstad-tracé!

  6. Als Leiden “Nee“ stemt dan zal Provinciale Staten de RGL  er gewoon doorheendrukken. Is dit democratie? Ik hoop dat onze socialistische burgemeester zich houdt aan de wensen van de Leidse burger en voor ons “vecht“. En wie betaalt de tekorten? En ik ga echt niet naar Gouda omdat de RGL er komt. De bus kan ik ook nemen. Dit geldt ook voor Noordwijk. De bus naar Noordwijk stopt naast mijn huis en ik ga regelmatig naar de stad en ik stap uit op de Breestraat.  DE bushalte van het centrum. Die  halte komt te vervallen door de RGL . M.I. is dit weer een prestige object. En op de Aalmarkt komt een parkeergarage. En, naar mijn weten, moeten er huizen worden gesloopt. Zo vervreemdt de politiek zich van de burger. Democratie hier?     

  7. Ha Julian, ik ben blij met het pleit voor de RGL-West VANAF Leiden CS. Dat heb ik altijd al een veel beter vertrekpunt gevonden dan het Transferium. En dat verkondigde ik al jaren, weliswaar met een belangrijke en voor sommigen waarschijnlijk niet te pruimen voorwaarde: “Alleen RGL-West als deze niet leidt tot aantasting van de bestaande busverbindingen naar Katwijk en Noordwijk EN op bestaande wegen naar Katwijk (N206) en Noordwijk een baan krijgt”…..Dan krijgt het TOTALE openbaar vervoer een sterkere positie. Het spreekt vanzelf, dat het dan ook goed, heel frequent en heel betaalbaar moet worden, om echt een goed alternatief te bieden voor de auto.

    Harry Schoch.

  8. De RGL West is net zo’n overbodigheid als de RGL Oost. Er is helemaal geen reizigersaanbod om de aanleg van zo’n peperdure tramlijn te kunnen rechtvaardigen, ondanks consumptieparadijs, disco, biertent en zandbak van de PvdA.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline