SP presenteert: “RijnGouweLijn – The Movie”

15

De Leidse SP heeft een filmpje op internet gezet over ‘de gevolgen van de RijnGouweLijn’. Het filmpje is gemaakt door de Leidse regisseur Pitt de Grooth. SP-raadslid Julian van der Kraats speelt de hoofdrol. Het filmpje is tot aan het referendum te zien op //leiden.sp.nl/.

 

 

Delen

15 reacties

  1. Ik zeg onder de grond met dat ding en financieren middels een regionale baatbelasting via de PZH!

  2. Leidenmijnstad op

    Jeetje wat een shit film!!! Had van de SP wel wat anders verwacht, maar ach ik sta nergens meer verbaasd over het hele geldverslindende campange over de RGL!! Kijk maar op het stadhuisplein, een ku(ns)twerk? Nou voor mij nog meer te zeggen Nee geen RGL.

    Groet http://leidenmijnstad.spaces.live.com

  3. Leidenmijnstad: De SP financiert haar eigen propagandamateriaal dus ook dit filmpje. Dan is er ook nog veel te doen met vrijwilligers want de SP heeft natuurlijk onwijs veel leden waar ook mensen met een specialiteit bij zitten.
    Over smaak valt niet te twisten maar als jij geen RGL wenst in de binnenstad van ‘jouw stad Leiden’ dan lijkt het me dat je iedere (inhoudelijk juiste) uiting hiertegen zou moeten steunen (waar ik niet mee bedoel dat je onmiddelijk de SP moet gaan omarmen, hoewel dat natuurlijk wel een optie is…)
    De rails op het stadhuisplein zijn gefinancierd door ons allen als belastingbetalers en werken wonderwel in het voordeel van het NEE-kamp. Als binnenstadbewoner kom ik vaak langs het stadhuis en zie doorlopend mensen hun fietsbanden in die rails passen waarna er bezorgt gefronste gezichten verschijnen! Ook de zgn ‘neutrale’ filmpjes van de gemeente waarbij er een lightrail over de Breestraat zoeft, werkt in het tegendeel. Gisteren op tv-west (misschien vandaag herhalingen?) werd een debat uitgezonden met Keereweer en Strijk voor en Peter Labruyere en Julian van de Kraats tegen waarbij tussendoor mensen gevraagd werd over de filmpjes: hahaha erg komisch!

  4. Fred Denbesten op

    Gaat toch uw eigen stad verpesten!

    Degene die voor die lijn zijn, zijn bij uitstek import Leienaars die de ongemakken van de blauwe tram (de blauwe moordenaar) niet op het netvlies hebben staan.

    Behalve dat de binnenstad voor minstens een jaar op de schop gaat en dat daardoor de kleine winkeliers die er nog zijn worden weggepest, wordt niemand vrolijk van die tram. Piepende rails…bah..leidingen die het aangezicht op de gevels verpesten, en je weet dat wanneer je ergens drukt het elders weer omhoog komt..een simpele natuurkundige wet die dit laat zien , de massa’s verkeer gaan elders voor opstoppingen zorgen.

    Luister nou eens naar iemand die het kan weten zoals Peter, die meer voor Leiden heeft gedaan(qua verkeer ) dan ieder ander, en nauwelijks aan het woord komt wanneer de suites (ja ook van de PVDA) over elkaar heen buitelen om het de provincie naar de zin te maken en Leiden verkwanselen en met schulden opzadelen…(budgetten zijn er om overschreden te worden), want dat is de volgende stap in hun persoonlijke carrière het provinciale bestuur.

    Stelregel tot nu toe is datgene wat een mogelijke negatieve uitkomst zou kunnen hebben , niet wordt onderzocht.

    Wat je niet ziet is er niet…

    Denk na, jullie zijn niet eens in staat de oude binnenstad goed te laten bestraten binnen budget en met iets wat ook maar een beetje op kwaliteit lijkt.

    Denken jullie nu echt dat jullie stropdasjes dit wel kunnen?

    Fred

  5. Conny Broeyer op

    De boodschap van het filmpje is blijkbaar dat de SP tegen de RGL is, omdat er dan geen bussen meer door de breestraat komen, omdat je dan niet meer van overal in de stad zonder overstappen bij het stadhuis kan komen en je daardoor te laat komt op bijvoorbeeld je eigen bruiloft.

    Dat uitgangspunt voor het OV om overal vandaan zonder overstap in het centrum te kunnen komen is natuurlijk heel mooi, maar leidt ertoe dat er zo belachelijk veel bussen door de Breestraat komen, die ook nog vaak bijna leeg zijn. In steden als Amsterdam is het inmiddels al goed geaccepteerd om over te stappen. Daar stoppen de bussen ook niet voor het stadhuis. Daar kan je alleen met de tram of de metro komen. Daarvoor moet een groot deel van de reizigers tenminste één keer overstappen. Geen probleem, mits je niet lang hoeft te wachten. Om helemaal eerlijk te zijn: ’s nachts rijden er nog wel een paar nachtbussen, wanneer de tram en metro niet meer rijden.

    Met één keer overstappen tot midden op de Breestraat komen is echt geen ramp!! Bovendien blijft het mogelijk met de bus vanuit alle wijken zonder overstappen in het centrum te komen. 

    Conny Broeyer

  6. Een slecht geregisseerde soap. We weten namelijk niet hoe het gezelschap dat bij de huwelijksvoltrekking aanwezig zou zijn naar het Stadhuis zou zijn gekomen, hoe zij vanuit andere plaatsen in de regio naar Leiden zouden zijn gereisd en met welke OV-alternatieven die politiek en bedrijfseconomisch haalbaar zijn. Typisch weer de SP: overal tegen maar als het op alternatieven of doorrekening daarvan aankomt geven ze niet thuis. Het lijkt de landelijke SP wel.

  7. Simone de Jong op

    René neemt me de woorden uit de mond. Alleen maar klagen en mekkeren, maar met oplossingen komen ho maar. Zal ik jullie een geheimpje verklappen? De tram komt er toch wel. Dus wen er maar vast aan.

    Ik hoop trouwens niet dat deze D-film na de campagnetijd nog ergens opduikt. Sylvia Kristel was in haar slechtste film nog beter dan dit nep SP=koppel. Zonde van het geld. RGL JA.

  8. Weer zo’n absurde vergelijking, dit keer weer eens Amsterdam en Leiden, waarom niet Leiden en pakweg Hamburg, Los Angeles of Moskou, denk ik dan maar…;-)

  9. Hm, het filmpje is best grappig, maar zegt niks zinnigs over de RGL.

    Graag wil ik nog een keer pleiten voor het bestaand spoor tracé. Dat is veel te makkelijk afgeserveerd, zonder serieuze onderhandelingspogingen met ProRail over het ongelijkvloers maken van naar liefst DRIE spoorkruisingen in de stad. Het bestaand spoortracé kan Leiden veel winst opleveren.

    Een RGL met haltes bij de Telderskade, kop Haagwegterrein en Morspoort biedt een prachtige snelle ov-verbinding voor heel veel mensen, óók naar de Binnenstad. Want Noordeinde en Morsstraat herstellen zich dan vanzelf tot een mooi verlengstuk van Breestraat en Haarlemmerstraat. De Morsweg gaat dan dicht voor auto’s, een enorm winstpunt.

    Vervolgens álle bussen de Breestraat uit, zodat deze straat een echte wandelpromenade kan worden, met alleen een snelfietsroute door het midden. Bussen kunnen over de Langegracht-Hooigracht. En de Hooigracht moet dan wél dicht voor doorgaand autoverkeer.

    Maar deze optie ligt helaas niet voor in het referendum…

     

     

     

  10. Niet voldoende voor een Oscar, maar als tegenstander vind ik het een leuk spotje. Tenminste minder saai dan die spotjes van Groen Links en de gemeente.
    Ik vind de opmerking van Conny Broeyer weer van iemand die AJAX met een amateurvoetbalploeg vergelijkt, niets ten nadele van alle voetbalclubs. Maar Conny heeft blijkbaar geen verstand van de gemeentelijke organisatie in Amsterdam, laat staan van het OV daar.
     In amsterdam hoef je, als je tenminste neit in stadsdeel centrum woont, niet bij het stadhuis te zijn maar zorgen de stadsdeelkantoren voor uitgifte van paspoorten, rijbewijzen etc. Stadsdeelkantoren hebben we natuurlijk niet in Leiden, maar daar is geen geld voor dat wil de PVDA liever uitgeven aan een duur stukje spoor en dure lightrailtreinen en daarom moeten alle leidenaren vanaf nu ook afvalstoffenheffing betalen, die RGL moet toch ergens van gefinancierd worden.
    In tegenstelling tot wat Broeyer beweert kun je volgens 9292ov.nl wel degelijk met bus 33/35 in Amsterdam bij de Stopera komen, mocht je een bezoekje willen brengen aan het Stadhuis/Opera. Uitstappen bij de IJtunnel en 10 minuten lopen.

  11. Aanvulling op mijn vorige reactie: mbt de afvalstoffenheffing.het is mij in de stadskrant niet duidelijk gemaakt waarom iedereen vanaf dit jaar afvalstoffenheffing moet betalen, maar aangezien er staat dat gemeentelijk beleid hiermee wordt betaald zal een deel dus ook wel naar de rijngouwelijn gaan.

  12. In ieder geval meer humor dan alle promotie van de voorstanders samen.

    Bestaand spoor is zeker reëel. 4 p.u. Alphen-Leiden, 2 naar Utrecht en 2 naar Gouda. Hoef je kruisingen niet eens per se ongelijkvloers voor te maken (Haagweg wel gewenst). Reële extra stops zijn Hazerswoude en mogelijk Haagweg. Bus naar Hooigracht is onhaalbaar want er bestaat geen alternatieve route voor het autoverkeer (de singel is niet geschikt voor extra verkeer).

  13. Ton de Bruijn op

    @ Overdijk

    Helemaal juist want je gaat natuurlijk geen oost west verbinding opnieuw aanleggen die er al ligt, inclusief station Lammeschans, VGL, en CS, en daarmee en passant de Leidse binnenstad ruineren.

    Stokpaardjes van lieden als Norder, van Nieuwenhoven en Huls om de Provincie en daarmee zichzelf op de kaart te zetten, dat is alles. Met een serieuze aanpak van verkeersproblemen heeft het allemaal niets te maken…VAN GOUDA NAAR LEIDEN LAAT ME NIET LACHEN.

  14. Mee eens, C.Overdijk! Want dan krijgt het TOTALE openbaar vervoer een sterkere positie (liefst in samenwerking met de Fiets) en dat is wat wij en de luchtkwaliteit nodig hebben. Natuurlijk moeten de bussen schoner, maar dat lijkt mij gemakkelijker dan het schoner krijgen van al die auto’s. Zeker gezien het weer toegenomen gebruik van de auto en ook van diesel (technisch kan ook die schoner, alleen het gebeurt in de praktijk meestal niet, merk ik…..).

    Harry Schoch.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline