Weer anti-RGL website online

7

Met maar liefst 48 stellingen en voorbeelden bindt de website rijngouwelijnnee.nl de strijd aan tegen de komst van de lightrailverbinding door de Leidse binnenstad. De site meldt niet welke organisatie er achter de site zit. Het internetdomein staat op naam van het bedrijf Business & Interim in de Merenwijk

Delen

7 reacties

  1. Fred Denbesten op

    Een hele mooie presentatie deze website!! maakt veel duidelijk!!

    Eerst een totaalplan anders NEEN!!

    Wanneer nu alle losse eindjes waren geknoopt zoals de verplaatsing van het verkeer probleem en de vraag of de lijn ooit wordt doorgetrokken zodat we inderdaad naar het strand kunnen.

    dan zou ik misschien voor kunnen zijn,maar helaas we gaan ons gemeenschapsgeld liever aan deze onzekerheid besteden de Betuwelijn in gedachten, (ja we krijgen dikke subsidie en ja het bedrijfsleven betaald mee) en ja we mogen de extra tegenvallers zelf bijleggen. en ja de stad zal voor vele jaren een bouwput zijn, en ja het gat bij Leiden centraal blijft een boekenzeil.En ja onze leid sche bejaarden krijgen minder zorg vanwege bezuinigingen , en gaat het nu wel goed met de wissels, en software ? En ja ik stem  de 7e ……tegen!

     

    Fred

  2. Weet niet wie er achter zit, maar geweldig duidelijke en goede site.

    Is over nagedacht dat kan je zien.

  3. Zeer goede presentatie.

    Maar nee moet nee blijven,
    we hebben al genoeg ellende op de Breestraat
    en de rest van Leiden.

    Denise

  4. Met zoveel ‘tegen’argumenten….. Waar zijn we mee bezig? Het mag nu zo langzamerhand toch wel duidelijk zijn dat die tram er NIET mag komen…..
    Uit diverse steekproeven en onderzoeken blijkt dat zeker 65% van de inwoners tegen dat rotding is. Nederland heeft met de HSL en BTW-lijn al genoeg miljoenen naar de kloten geholpen. Gaan we nu voor de zoveelste keer een megablunder uitvoeren, enkel en alleen om gezichtsverlies voor de plannenmakers te voorkomen?

  5. Ik ben ook tegen

    Stem tegen de RGL

    Redenen Tegen :

    1. Vervoer: Auto’s, Bussen, Fietsers en de RGL
    De RGL is geen oplossing voor het vervoersprobleem. Door de RGL zal de file in de binnenstad niet minder worden

    maar juist meer. Dit omdat door de RGL minder wegen toegankelijk zijn voor autos en de autos hierdoor over minder

    wegen rijden. Die wegen worden dan drukker. Een voorbeeld is de hooigracht waar het overdag maar vooral in het

    weekend erg druk is. Door de RGL moeten de bussen er ook nog eens doorheen rijden. Dit zal voor flinke

    vertragingen gaan zorgen in het busverkeer. Er is geen ruimte voor een apparte busbaan op de hooigracht. Verder

    zal het fietsverkeer te lijden krijgen. Er rijden dagelijks zo’n 15000 door de breestraat. Door de RGL zal er een

    fietsstrook van zo’n 1,5 meter komen aan beiden kanten. Dit is veel te klein voor de 15000 fietsers dagelijks.

    2. Winkelen in de stad voor Leidenaren
    Als wonende in de volgende wijken: Vogelwijk, Boerhaavedistrict, Merenwijk, Slaaghwijk, Leiden Zuid-west, OOst,

    Rijndijkbuurt en Meerburg is er door de RGL geen rechtstreekse busverbinding meer naar de Breestraat. Dit betekend

    dat je moet overstappen op de RGL of andere bus. Mensen lopen niet 10 minuten naar de Breestraat met gekochte

    spullen. Dit kost dus veel meer tijd. Veel mensen zullen dus de auto nemen om naar de binnenstad te gaan. Parkeren

    kost in de parkeergarages immers maar 1 Euro per uur. Dus door de RGL zul je meerdere parkeergarages moeten

    aanleggen voor de mensen die snel in de binnenstad willen zijn.

    3. Kosten
    De RGL gaat Leiden 36 Miljoen euro kosten en zal dus ten koste gaan van velen andere dingen die verbeterd moeten

    worden in Leiden. Een voorbeeld hiervan is het stimuleren van het fietsen. Er kunnen dus beter velen kleine

    fietsestallingen aangelegd worden zodat veel mensen met de fiets naar de binnenstad kunnen. Dan moet er immers wel

    ruimte zijn om te kunnen fietsen. (1,5 meter fietspad is smal). Veel projecten kosten uiteindelijk meer dan

    verwacht dus is er kans dat de RGL nog meer zal gaan kosten.

    4. Tram, Ongelukken
    Als er ergens op het parcour van de tram een ongeluk gebeurd kan de tram er helaas niet langs voordat het voertuig

     of dergelijke van het parcour is verwijderd. Een tram kan namelijk nergens omheen rijden. Een bus wel, dus is het

    verbeteren van de busverbindingen een beter idee. Als een tram niet kan doorrijden door een ongeluk zal het

    vertraging oplopen. De gemeente Den Haag heeft niets voor niets alle tramverbindingen onder de grond aangelegt. De

    binnenstad is er op vooruitgegaan. Het is bijvoorbeeld veiliger geworden om door de binnenstad te fietsen of te

    lopen.

    5. Grootte van de tram
    Een tram van de RGL is veel groter dan een bus en ook groter dan de HTM trams die in Den Haag te vinden zijn.

    Hierdoor kan een tram veel minder snel remmen dan een bus. Omdat er veel fietsers door de binnenstad van Leiden

    fietsen kan een bus dus sneller remmen en uitwijken (wat een tram natuurlijk niet kan). Dit voorkomt dus eventuele

    ongelukken. De trammen worden ook langer waardoor het veel moeilijker wordt de trams te besturen.

    6. Winkels Breestraat
    Veel vrachtauto’s moeten hun lading uitpakken in de winkels in de Breestraat. Dit kan niet als er een tram rijdt

    want die kan niet uitwijken of ergens omheen rijden. Verder is er geen rechtstreekse verbinding met de bus naar de

    breestraat voor velen stukken van Leiden. (zie standpunt 2). Veel mensen gaan dus ergens anders winkelen omdat ze

    daar sneller zijn.

     

    Redenen voor:
    1. Strand!
    Je bent door de RGL sneller bij het strand. Dit is fijn in de zomer, maar in de winter gaan er niet veel mensen

    naar het strand. Een goedkopere oplossing is het verbeteren van de Busverbindingen van Leiden naar Katwijk. Van

    Leiden naar Gouda gaat al snel via de NS. (Leiden – Alphen a/d Rijn).

    2. Leiden beter bereikbaar
    Voor mensen buiten de stad wel, maar voor de Leidenaren dus niet (zie standpunt 2 voor). Dit weegt dus tegen

    elkaar op. Er zullen meer mensen met de Tram naar Leiden gaan (van buiten de stad) indien de tramtickets goedkoop

    worden. Veel Leidenaren komen minder snel in de binnenstad door de RGL en gaan waarscheinlijk dus eerder de auto

    nemen om naar de binnenstad te komen. Qua benzine en 1 euro per uur betaald parkeren is dit goedkoper dan bus met

    overstap naar andere bus of tram. Veel mensen van buiten de stad gebruiken eerder de treinen van de NS (of de

    auto) dan de RGL. De treinen van de NS rijden namelijk in heel Nederland en de RGL alleen vanaf Gouda en Katwijk.

    Leiden is dus via de al bestaande NS voor veel meer mensen bereikbaar dan de RGL. De omzet van Leiden is voor een

    groot deel afhankelijk van toeristen ver uit Leiden, die gebruik maken van de bestaande NS en de velen boekjes

    over Leiden (ANWB). 

    3. Modern en Mooi
    De trams van de RGL zijn mooi en modern. Dit klopt, maar denk eerst goed na over de voor en nadelen van de RGL.

    Die zijn belangrijker dan het uiterlijk.

    4. Tramtraject veiliger.
    In de Breestraat in het begin waarscheinlijk niet omdat mensen geen tramervaring hebben, later is het tramtraject

    in de Breestraat wel veiliger. Op de lammerschansweg wordt het niet veiliger. Je moet door de toegevoegde tram op

    meedere verschillende vervoersmiddelen letten wanneer je aan het oversteken bent.

    Stemse!

    Bronnen
    http://www.rglja.nl
    folder tegen de rgl
    eigen mening en kennis over de Tram in Den Haag.

Je bent nu offline