D66 wil dat de gemeente beslist dat de RijnGouweLijn niet alsnog kan worden aangelegd over bestaand spoor. Volgens fractievoorzitter Paul van Meenen heeft Leiden zich in het referendum niet alleen uitgesproken tegen de aanleg door het centrum, maar wijst een tweederde meerderheid van de inwoners de lightrail helemaal af. “Dat komt door de gewijzigde vraagstelling voor het referendum die door de collegepartijen is doorgedrukt,” aldus Van Meenen. De oorspronkelijke vraag voor het referendum luidde ‘Wilt u dat de gemeente Leiden meewerkt aan de RijnGouweLijn over de Lammenschansweg, de Breestraat en de Plesmanlaan?’ Die tekst werd via een amendement gewijzigd in ‘Wilt u dat de gemeente Leiden meewerkt aan de RijnGouweLijn door Leiden?’ Door de steun van onder andere de PvdA, Groenlinks en de Christenunie haalde dat een meerderheid. “D66 heeft daar met anderen tegengestemd omdat hiermee de relatie met het binnenstadstracé wegviel. Omdat ook het bestaande spoor Utrecht-Leiden door Leiden loopt, geldt de referendumuitslag nu ook voor dat tracé,” zo redeneert Van Meenen.
D66 wil nu dat het College van B&W aan de Provincie Zuid-Holland laat weten dat de gemeente Leiden niet zal meewerken aan enig tracé van de RijnGouwelijn door Leiden, dus ook niet aan een RijnGouwelijn over bestaand spoor. De bestaand-spoorvariant is weer in beeld omdat de provincie over een ‘Plan B’ blijkt te beschikken nu Leiden tegen het binnenstadtracé heeft gestemd. Daarbij wordt uitgegaan van een lightrailverbinding over bestaand spoor.
Leiden RijnGouwelijnSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907