Crisis in coalitie over RGL

16

De Leidse coalitie dreigt te breken op de RijnGouwelijn. Leiden kan alleen voorkomen dat de RGL over de Breestraat komt, door een ander tracé voor te stellen. De vier coalitiefracties (ChristenUnie, GroenLinks, SP en PvdA) hebben vandaag crisisberaad gehouden. In een opmerkelijk kort persbericht stellen ze dat het college door mag gaan met de onderhandelingen. Jan-Jaap de Haan (CDA) is daarover duidelijk: ‘Als de wethouder mag onderhandelen, betekent dat in feite dat de coalitie het tracé over de Hooigracht/Langegracht wel een optie vindt.’

Het Leidse college lijkt het tracé over de Hooigracht / Langegracht te willen aanvaarden. PvdA en GroenLinks zijn oorspronkelijk vóór de RijnGouwelijn en kunnen zich vinden in dit plan. Julian van der Kraats van de SP verklaarde echter dat dit geen recht doet aan de uitslag van het referendum. In een kort persbericht verklaarden de coalitiefracties dat het college in onderhandeling moet blijven met de Provincie. “Het eindresultaat wordt vervolgens door de vier fracties gewogen.”

Jan-Jaap de Haan (CDA) vindt het opvallend dat de onderhandelingen doorgaan: “Als de wethouder mag onderhandelen, heeft hij daarvoor de steun van de coalitie nodig. Blijkbaar willen ze wel nadenken over een ander tracé.” Hij is van mening dat ChristenUnie en SP nu niet moeten gaan draaien, maar vreest dat dit al gebeurd is.

Guido Terpstra (ChristenUnie) ontkent dit: “Een ander tracé doet zeker niet zondermeer recht aan de uitslag van het referendum. Als de RijnGouwelijn over de Hooigracht moet, voorzie ik heel wat problemen. In dit stadium is het allemaal nog koffiedik kijken.” Ook Julian van der Kraats (SP) is duidelijk. “Wij vinden dat dit niet past in de referendumuitslag.”

SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen wil helemaal niets zeggen. “Ik sta bij de tomatenafdeling en heb verder niets te melden. Bel Guido Terpstra (CU) maar, klik.” Terpstra is door de partijen aangewezen als woordvoerder over de crisis. Volgens Jan-Jaap de Haan (CDA) nóg zo’n teken dat er nu echt veel aan de hand is: “hoe groter de crisis, hoe korter het persbericht.”

Paul van Meenen, de fractievoorzitter van D66 zit al helemaal in zijn rol. Hij beantwoordt zijn mobieltje jolig: “Met de formateur.” Volgens Van Meenen kan het niet anders of de dagen van het college zijn nu echt geteld. “Het is aftellen tot 17 oktober.” Op die dag neemt de provincie definitief het besluit om de RGL door Leiden aan te leggen. Met of zonder medewerking van de gemeente Leiden.

Burgemeester Lenferink, een verklaard voorstander van het Hooigracht/Langegracht alternatief hult zich nu in stilzwijgen. Enkele maanden geleden was de burgemeester nog persoonlijk voor dat tracé aan het lobbyen bij de verschillende gemeenteraadsfracties. In reactie daarop zei SP-raadslid Julian van der Kraats toen al dat de SP daar nooit mee akkoord zou gaan. Vanmiddag wilde Lenferink geen commentaar geven: “Ik ben niet bij de besprekingen geweest, het college gaat er nu eerst zelf over praten”.

Delen

16 reacties

  1. Wat een gekronkel. Hou je rug recht, Guido en Julian!! Voor de Leidse burger/stemmer op CU en SP ben je geen knip voor de neus waard wanneer toch zou kiezen voor een RGL door de binnenstad. Een man een man, een woord een woord. Laat je nee nee zijn en je ja ja!

  2. hik,hik,hik-wie bent ik op

    RGL de beurgers in Leiden geloven het wel , we zijn het allemaal  zat en moe , doe de deur maar zachtjes toe.!!!

  3. Leiden was druk bezig met de Ringweg om Leiden. Daar past een RGL zeker bij. Aftakken bij Roomburg, dan naar Kanaalweg, over het water naar Leiderdorp (hebben die er ook wat aan) via Zijldijk of Engelendaal dan linksaf de Willem de zwijgerlaan op richting Oegstgeest (hebben die er ook wat aan) en dat allemaal op kosten van de Provincie. Zie daar… Kosten van de Willem de Zwijgerlaan-overkluizingen ook opgelost. Oversteek bij de Kanaalweg/HogeRijndijk ook opgelost.

    Jeetje, moet ik ze nou vertellen hoe het ook kan?

  4. Het College moet en hoeft zich niet te laten intimideren door de provincie. Een splijting zou ze alleen maar goed uitkomen. Laat ze maar komen. We hebben eerst de juridische weg (makkelijk 5 jaar), dan is er de realisatiefase in een vijandige omgeving, en ook nog de technische en financiële risico’s… de provincie stapt met open ogen in een mijnenveld waar geen tram heel doorheen komt.

  5. Richard,
    Realiseer je je wel dat we, als we inderdaad zo’n juridische strijd aangaan (en met een aanwijzing nadat de wet in 2008 is veranderd gaat dat dus GEEN 5 jaar duren) in Leiden helemaal NIETS voor elkaar gaan krijgen mbt openbaar vervoer, verkeer, etc? Daarnaast….na die aanwijzing KOMT de RGL er gewoon…en dan ook over de Breestraat.
    Niet dat ik voor de RGL ben, maar liever een RGL op ONZE voorwaarden, via een ander trace, dan dat het door onze strot geduwd wordt over een weg waar een duidelijk nee over is geweest. Tuurlijk, als het mogelijk zou zijn, zou ik inderdaad zeggen dat we nee hebben gestemd en dat de RGL er absoluut niet moet komen. Maar als we eens realistisch kijken….. tja…dan komt het kreng er dus gewoon…of we dat nou willen of niet….dat kan de provincie opzich gewoon voorelkaar krijgen.

  6. Ach er zijn prominente PVDA-leden in Leiden die persé met kinderwagen en inhoud naar Katwijk willen met de RGL, dus die laten ons net als Wouter Bos met het Europese Grondwet-referendum ons in de waan met dat RGL-referendum. Partijen als CU en PVDA zijn in Leiden net als in Den Haag onbetrouwbaar als ze op het pluche zitten. Draaikonten noemen ze dat. Dan vervolgens klagen dat ze dat niet zijn en dat ze opkomen voor de burger. Niet voor mij, maar voor zichzelf blijkbaar alleen, ik heb geen kinderwagen en ik neem de fiets, de auto of de bus naar Katwijk.

  7. Julias Caesar Brug bij de kanaalweg staat al ..tig dagen /= open voor de zeevaart en de fietsers kunnen er niet overheen..wat een afgang.

    RGL, waarom hebben wij die eigenlijk  nodig ..voor de 12 weken per jaar in onze zomertijd ???

    Duur project hoor!!

    De goudse kazen die komen echt niet naar Noordwijk/Katwijk in de zomer, die gaan richting Zee= Spanje en verdere oorden daar is het klimaat beter en via Schiphol per vliegtuig nog verder weg!!.

    En de auto opgeven dat doet niemand. Laat de Connexxion bussen lekker rijden, van de trams moeten we niets hebben, die hebben altijd vertraging..en zeker bij de aftakking van het spoor bij Lammenschansplein t.z.t.

  8. Tsja, meneer Lenferink. En wat nu? Het ware misschien toch beter geweest als u destijds in de brandweerkazerne aan de Rooseveltstraat ook de andere partijen uit de gemeenteraad had uitgenodigd om deel te nemen aan de (geheime) coalitiebesprekingen. Nu heeft u zich in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd over een onderwerp dat bij voorbaat een splijtzwam zou blijken te worden in dit college en de collegepartijen. Daarbij zijn wij in -het behoudende- Leiden niet zo gewend om bestuurd te worden door programcolleges. De afgelopen decennia zijn Leidse colleges van B&W toch hoofdzakelijk gekenmerkt als afspiegelingscolleges. Met uitzondering van wellicht het PAK-college uit de jaren ’70, hetgeen ook uitliep op een grote mislukking. Terug maar naar de onderhandelingstafel, echter dit keer wel graag met een onafhankelijke (in)formateur…

  9. Valt me mee dat Toedeledoki hier nog niet gereageerd heeft over zijn/haar gedachtegang bij deze ontwikkeling. Poptempeltje, gratis heroïne verstrekking in een pand dat voor een behoorlijk bedrag verbouwd is, AZCtje in een koopwijk, fietsenkeldertje etc. En laat me raden de PvdA moet hiervoor verantwoordelijk voor worden gehouden.

    Wat pas echt desastreus is voor een stad als Leiden met al haar inwoners is een lokaal instabiele politiek die moeten opboksen tegen de prestigieus ingestelden regenten van de provincie…….

  10. Beste brave burgertjes,gewoon terug gaan naar dorpse omstandigheden en Leiden afsluiten van al die onzin.Laat het vervoer door de stad gewoon door de heer CH Verplancke verzorgen.

    Trajecten tot de stad en trajecten vanaf de stad en de rest doen wij zelf !!!

    Verder stel ik voor om net zoals kunstenaars die beoordeelt worden om ook de politici aan een scherpe toetsingen te laten blootstellen.

    Heel naar voor B en W. Dan moet je ineens over een creatieve geest beschikken en dat missen ze nou juist net.

    Straks zit heel Leiden vast met al die onzin ,zie Rijnzichtbrug/Haagwweg ,Hooigracht,morsweg,Tunnel bij station etc ,maar wat dan als je medische problemen krijgt zoals hart/hersenen.

    Dan moet je gewoon dood gaan dus. Want de eerste hulpdienst komt dan nooit op tijd.

    Dan blijkt dat je als burgemeester of als simpele burger toch ook maar een mens bent.

    Beste Betweters ,laat het niet zover komen en zorg dat bv de Zorgverzekeraar meebetaalt aan al deze onzin.Dat scheelt hun ook uitgekeerd geld.

    Wij betalen feitelijk het salaris van hun medewerkers toch met onze veel te dure premies.Je ziet het ,van de hak op de tak en zo gaat het hier straks ook.Dus geen RGL en gewoon weer lekker slapen en weer vroeg op de fiets.

    PS. We kunnen ook het Stadhuis kraken en met een revolutionaire raad tot een oplossing komen .Zie Franse revolutie,maar dan zonder quillotine.

    Ik stem zelf voor een Dorpse gemeenschap,met burgemeester Verplancke ipv Lenferink.Ik zou zeggen ,gegroet en tsz,Raspoetin.

  11. mei pappa zij dad ik niet zo polietiek moes doen en toen moes ik voor straf alles over de reinegrauwelijn lezen nou en toen vont ik dat allemaal nie eerlijk en toen was het teid om naar bed te gaan en ik was een beetje moe maar ik hoop dat ik morgen ik mijn knikkers terug krijg.

  12. Het is al zo druk in de stad, dit is weer zo’n prestigeprojectje van een paar mensen met grijze haren en rimpels die dit op hun cv bij willen schrijven, niet meer en niet minder.
    Leiden centrum is dicht op elkaar gebouwd er is geen plaats voor zo’n ding.
    Leidenaren beslissen zelf over dat ding, provincie kan de tering krijgen, laat ze de geldkraan voor leiden ook maar stoppen die provincie, we kunnen onze eigen boontjes wel doppen.

  13. He he,jullie beginnen het te begrijpen,we hebben deze sukkels niet nodig.

    Wij kunnen het zelf.!!

    Het wordt tijd,dat we weer leuk met elkaar omgaan en gezellig de fiets pakken en dan heerlijk ons dorp bewonderen met al z’n (nog) mooie panden ,grachten etc etc.

    Jarenlange domme politiek zijn we zat.Bv Rijn en schiekade dicht gooien voor 5 miljoen en later opengooien voor 20 miljoen en ga zo maar door. Transferium 10 miljoen???

    En dan nog maar te zwijgen van een heel erg stom plan ooit.

    Het Rapenburg wellicht dicht gooien.Hoe dom moet je zijn .En nu de RGL. Weg ons dorpje ad Rijn.

    De PVDA hoort niet in zo’n leuk en gezellig dorp.

    Minister de Graaf (D66) gestruikeld door de PVDA vanwege gekozen burgemeester.

    En notabene Leiden (dorpje Minister van de Graaf) met een gekozen PVDA burgemeester.

    Echt veel zotter kan en mag toch niet.groetjes en slaap lekker .

  14. @ Richard en anderen:

    Enig idee wat het Leiden -en dus de Leidse burger- gaat kosten als Leiden zich blijft verzetten tegen de komst van de RGL? Wat het kost als we inderdaad een paar jaar gaan procederen? En denkt u werkelijk dat het enige zin heeft?

    Of je nu voor of tegen bent, het stond al lang voor het referendum vast dat die RGL er komt, omdat de Provincie dat wil. De term FOP-referendum is niet voor niets gebruikt. De Leidse burger heeft zijn mening mogen geven, maar heeft er verder feitelijk niets over te zeggen. Dat was dus €1 miljoen over de balk.

    Wie nu blijft mokken en tegenwerken, schopt tegen het eigen been. De RGL komt er. De vraag is nu alleen nog: hoeveel geld moet het de Leidse burger nog éxtra kosten? Hebben we er al niet genoeg voor betaald? Dus laten we eens ophouden met zeuren. Het leek of ons een vette worst werd voorgehouden, meebeslissen over het RGL-traject, maar dat bleek allemaal nep, een verkiezingsgeintje eerste klas.

    Hoe zuur ook : laten we er nu het beste van maken.

  15. @ Petra en Vincent,

    Jullie overschatten de macht van de provincie. Het gaat hier niet om een individuele woning die moet wijken voor het algemeen belang, maar om een hele gemeente die geen heil ziet in het project. In Nederland consensusland is draagvlak onmisbaar. De nieuwe WRO biedt wettelijk dan wel meer mogelijkheden om gemeenten te passeren, maar daarmee heb je het project nog niet uitgevoerd. En wat dacht je van het beheervraagstuk? Gaat de provincie de Breestraat onderhouden? Het afbreukrisico is juridisch, technisch (RandstadRail!) en financieel zo groot dat medewerking van het lokale bestuur onmisbaar is. Dus, nee de RGL komt er niet, als we voet bij stuk houden.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline