In de reclamekaravaan reed ook Sleutelstad FM mee. Samen met o.a. relatiegeschenkenleverancier Griffioen, Drukkerij Graficon, Van der Voort Bloemen en Heros Transport werd een truck als kerstdorp ingericht. Kerstmannen deelden een prijsvraag en kerspakketten uit. Op weg naar de optocht moest de reclamekaravaan nog wat hobbels nemen in de kleine straatjes op weg naar het verzamelpunt op de Burgggravenlaan. (Foto's reclamekaravaan & route: Chris de Waard, foto's optocht: Emile van Aelst van www.leidseglibber.nl).

Optocht "Liever gaten met muziek dan aparte streetparade"

Mens erger je niet! Dat was het thema van de Grote Optocht die gisteren door het centrum trok. Bord- en gezelschapsspelen, maar ook Olympische Spelen reden mee. Het publiek reageerde verdeeld. Veel mensen ergerden zich aan het ontbreken van de muziekkorpsen in de stoet. De 3 October Vereeniging had bij wijze van experiment een aparte streetparade voor de optocht uit laten lopen in de hoop iets te doen aan de gaten in de optocht. Dat is niet gelukt. Trudy Kwik van de PR-commissie van de 3 October Vereeniging snapt achteraf wel waarom: “Die korpsen hebben een marstempo. Dat moet ook wel met die muziek. Maar de rest kan het bijna niet bijbenen.” Ze vindt het te vroeg om van een mislukking te spreken. We gaan het goed evalueren en dan beslissen we hoe we het volgend jaar gaan doen, maar veel mensen vonden de optocht saaier zonder de korpsen, dus ik kan me voorstellen dat ze volgend jaar weer gewoon in de optocht zelf zitten. Leiden heeft geloof ik wel iets met gaten.”

Voorafgaand aan de optocht werd voor het eerst ook een reclamekaravaan gehouden. De 3 October Vereeniging wilde zo tegemoet komen aan de wens van veel Leidse bedrijven om zich tijdens Leidens Ontzet te presenteren. Of de reclamekaravaan volgend jaar weer meedoet, beslist het bestuur ook pas na de evaluatie. Optochtcommissaris Eric Filemon hoopt wel dat er vervolg komt. “Maar dan moeten er veel meer bedrijven meedoen. Om dat te bereiken, zal het tarief voor deelname omlaag moeten. Bedrijven moeten voor een paar honderd euro mee kunnen doen.” De bedrijven moesten nu 1.800 euro betalen voor een plek in de reclamekaravaan. Leden van het 3 October Gilde kregen 300 euro korting, omdat ze dat bedrag (310 euro) al als lidmaatschap betalen.

Ganzenpas

Over de optocht zelf is Filemon zeer te spreken. Het thema kwam heel goed tot uitdrukking en de reacties daarop waren ook positief. “Alleen wil men de korpsen graag terug in de optocht. We hadden de aparte streetparade dit jaar nodig vanwege het thema van de optocht. Door de deelname van de ganzen, was het tempo dit jaar veel lager dan normaal. Met de korpsen daar nog tussen, was het nog erger geworden. Filemon zou volgend jaar graag opnieuw een streetparade organiseren, maar dan met veel strengere afspraken met de korpsen. “We huren ze in en daar moeten we dan gewoon een contract voor opstellen met strenge regels. De korpsen maakten nu op veel plekken hun eigen nummertjes, waardoor er vooral gaten in de streetparade zaten.”

Advertentie

Leiden 3 Oktober 2008


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×