Meer treinen tussen Leiden en Gouda

5

De provincie Zuid-Holland heeft aan de NS een nieuwe concessie verleend voor de exploitatie van de treindienst op het traject  Gouda – Alphen aan den Rijn – Leiden. De nieuwe concessie loopt tot en met 2012. De nieuwe dienstregeling is gebaseerd op de huidige regeling van de NS, waarbij het vervoer in de spits fors wordt verbeterd en de reistijden worden verkort. De NS blijft tot en met 2012 met zogenaamde Sprinters rijden. De huidige A32 lightrailvoertuigen verdwijnen. De minister van V&W moet officieel nog akkoord gaan met de nieuwe concessie.

Onderdeel van de nieuwe afspraken is het opvoeren van het aantal treinen in de spits tussen Gouda-Leiden (8 in de ochtendspits en 8 in de avondspits). Daarnaast is de reistijd tussen Gouda-Leiden met 6 minuten ingekort en de reistijd tussen Leiden-Gouda met 7 minuten. De kortere reisduur wordt bepaald door een kortere stoptijd op station Alphen a/d Rijn.

Delen

5 reacties

  1. En zo rijdt het hobby-/prestigelijntje van de provincie het echte verkeer verder in de wielen.
    Wanneer komt er nou es een echte intercity tussen Leiden en Utrecht, met een kwartierdienst?
    Maar ja, dat is natuurlijk supraprovinciaal. Dus voordat het overbodige bestuursorgaan provincie is opgeheven, zal dat er wel niet inzitten.

  2. Overigens, eindelijk zegt de provincie nu zelf dat ’t een trein is. Die heeft dus niets te zoeken in de straten van Leiden!

  3. Zo, wil de Provincie Zuid-Holland de Goudenaren warm laten treinen voor de RGL in de toekomst om zo te stomen richting Noordwijk/Katwijk ? Leiden CS- Lammenschans Station-Alphen aan den Rijn..hierna overstappen op spoor 2( Alphen aan den Rijn) richting Gouda zo gaat het op dit moment. Vanaf Alphen aan den Rijn richting Leiden CS- via Lammenschans Leiden..dit zijn doorelkaargeschut-wordende treinen tjoekke tjoekke ..De Sprinters die vanuit Leiden Centraal – via Schiphol richting Utrecht rijden..zijn mooie ruime treinen..de routes- haltes worden goed weergeven in het display boven de coupé-deuren in deze treinen.

  4. @diederick,

    De RGL wordt er juist uitgehaald, dat zijn de A32 lightrailvoertuigen!!
    Dus het lijkt erop dat de RGL nu toch volledig van de baan is!!

    @roderik,

    De lijn Leiden Centraal – Utrecht Centraal is al een intercity, blijkbaar mag je het al een intercity noemen als je een paar kleine nietszeggende stationnetjes eruit haalt…
    Utrecht heeft er nu 1 minder op de lijn en Bodegraven ligt eruit, evenals Vleuten, dus dan is t ineens een intercity…

  5. Emile de Heer op

    Dit lijkt inderdaad op een stilzwijgende exit voor light rail tussen Gouda en Alphen. De Provincie Zuid Holland heeft moeite om voldoende geld bij elkaar te krijgen voor de aanleg van de Rijnlandroute. Door het schrappen van de kostbare plannen voor de RGL zouden ze hun budget weer op orde kunnen krijgen. Het inzetten van sprinter treinen tussen Leiden en Alphen met extra stops op de tussenliggende dorpen zou de RGL-Oost volledig kunnen vervangen. Daarvoor zal het spoor tussen Leiden en Alphen eerst wel volledig in dubbelspoor uitgevoerd moeten worden. Dan wordt een echte hoogfrequente Intercity tussen Leiden en Utrecht ook mogelijk.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline