Wijkvoorzitter wil uitspraak bevolking over RGL-advies Staal

3

Voorzitter Jaap van Meijgaarden van de wijkvereniging Pancras-West wil dat de bevolking van Leiden zich kan uitspreken over het advies van de Commissie Staal om alsnog mee te werken aan de aanleg van de RGL door Leiden. Van Meijgaarden vindt het onbestaanbaar dat er honderden miljoenen in de omstreden sneltram worden gepompt die daardoor niet meer aan ander openbaar vervoer kunnen worden besteed. Hij vreest dat de bereikbaarheid en daarmee de bezoekersaantallen van het centrum achteruit zullen hollen, door het wegvallen van busverbindingen. “De politiek kan zich niet zomaar verschuilen achter een advies”.

“De besluitvorming over de RGL is een aaneenschakeling van bestuurlijke manipulatie, waarbij de bevolking van Leiden regelmatig buitenspel wordt gezet, niet alleen door de provincie. Zo werd ons bijvoorbeeld door voormalig wethouder Steegh  op slinkse wijze de mogelijkheid onthouden inspraak te leveren op de Tweede bestuursovereenkomst met de provincie,” zo schrijft de wijkvorzitter die aan de wieg stond van de RGL-plannen toen hij nog bij de provincie werkte (zie “RGL onzinnig prestigeproject“).

“Nu dreigt een herhaling met betrekking tot het advies van de Commissie HOVL. Naar mijn mening dient de bevolking van Leiden de mogelijkheid geboden te worden een oordeel over dit rapport uit te spreken, voordat daarover besluitvorming in uw raad kan plaatsvinden. Dat past in de bestuursstijl die het college voorstaat en doet recht aan het referendum waarin de bevolking zich eerder over de RGL heeft uitgesproken,” zo schrijft hij in een brief aan de Leidse gemeenteraad. “Ik doe daarom een beroep op u uit te spreken dat het rapport van die commissie HOVL eerst aan inspraak onderworpen zal worden.”

Van Meijgaarden hoopt dat de verschillende procedures die nog gaan volgen (MER, inspraak) het RGL-proces vertragen, zodat de provincie maar ook randgemeenten tot een ander inzicht komen. “De stations langs het RGL-tracé moeten worden bekostigd uit de opbrengst van woningbouw. Ga er maar aanstaan in deze tijd.”

Ook het feit dat er in maart volgend jaar provinciale verkiezingen gehouden worden, biedt volgens Van Meijgaarden kansen: “De eerste aanbesteding is al mislukt. Geen vervoerder schreef in voor de exploitatie van de RijnGouweLijn. Nu heeft de provincie besloten om het materieel zelf aan te schaffen, maar provinciale staten heeft al gezegd dat ze conducteurs op de lijn willen. Begrijpelijk, maar dat maakt de personeelskosten zo hoog dat ook bij de tweede aanbesteding geen vervoerder zijn hoofd in die strop zal steken, al krijgen ze die treintjes erbij.”

Na die verkiezingen voor Provinciale Staten, keert in ieder geval één hoofdrolspeler niet meer terug in de provinciale politiek. Gedeputeerde Asje van Dijk is niet meer verkiesbaar. Ook een flinke winst voor de PVV in Zuid-Holland zou wel eens kunnen zorgen voor een omslag in het denken. Die partij moet niet veel hebben van prestige-projecten, zoals de RGL door velen inmiddels wordt gezien.

Delen

3 reacties

  1. Het lijkt mij onverstandig dat op elk rapoort van willekeurig welke commissie, de bevolking geraadpleegd moet worden. De uitkomst is duidelijk: bij omstreden onderwerpen als de RGL, wordt zo’n uitkomst verworpen, terwijl de commissie niet pro- of anti-RGL heeft geoordeeld, maar tot de conclusie is gekomen dat gelet op alle getekende overeenkomsten, Leiden niet zomaar kan stellen dat de RGL niet door het centrum mag rijden. Wil de wijkvereniging nu een standpunt van de bewoners over de bestuursrechtelijke consequenties die de commissie heeft geschetst? Wat de bewoners in overgrote meerderheid vinden is duidelijk, maar dat staat los van de bestuursrechtelijke overeenkomsten waarin ons vorige college van B&W zich helemaal in heeft vast laten zetten. Wat de waarde is van bewonersuitspraken over oordelen van commissies op welk vlak dan ook, laat zich raden. Hooguit interessant, maar formeel zonder enige waarde.

  2. Leidenaartje op

    Is het niet die zelfde van der Meijgaarden die samen met de bewoners (leids inteelt)van de Beschuitsteeg in een onlangs gevoerde bodemprocedure een rustige woon en leefomgeving wenste en dat hierdoor 2 hardwerkende horecaondernemers hun zaak moesten sluiten.
    En nu gaat dit zelfde heerschap zueren dat de bezoekers aantalen in het centrum zullen dalen als er geen busje meer door de Breestraat rijdt.
    Het lijkt mij een goed idee dat er dan z.s.m. een zeer hoogwaardige busverbinding langs de Kaasmarkt via de Hoogelandse kerk door de beschuitsteeg richting Korevaarstraat gaat rijden. Moet hier en daar wat gedaan worden aan de infrastructuur maar is niet onmogelijk. Hierdoor blijft het centrum,zoals gewenst door van der Meijgaarden en consorten, goed bereikbaar!!
    Besturen van deze Stad doen bestuurders en niet een wijkraadvoorzitter.

  3. Jaap van Meijgaarden is de nimby-kampioen van de Leidse binnenstad. Het liefst zou hij er geen mens zien en horen.
    Hij hoeft niet de wanhopen, want:

    http://www.verhuis.de/aanbod/hutjeophei/

    Het idee van al weer een referendum is dwaas. Maar waarom krijgt de man zoveel aandacht in de media?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline