Lijsttrekker Floor Vermeulen en Tweede Kamerlid Charlie Aptroot spraken maandagavond op een verkiezingsavond van de VVD Leiden over bereikbaarheid. (Foto: Chris de Waard).
Als er niet voldoende geld is voor én de RijnGouwelijn én de Rijnlandroute, dan kiest de VVD Zuid-Holland voor de RijnlandRoute. “Asfalt gaat boven alles,” aldus VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot maandagavond op een campagnebijeenkomst van de VVD Leiden. Hij houdt serieus rekening met de mogelijkheid dat de twee infrastructurele megaprojecten niet allebei door kunnen gaan. Volgens Aptroot is het met de bereikbaarheid van Leiden verschrikkelijk gesteld, maar is het op de weg net een tandje erger dan op het spoor. De VVD Leiden zou diezelfde keuze maken, als het inderdaad zover komt, zeggen zowel wethouder Van Woensel als fractievoorzitter Paul Laudy. Over de te volgen tracés van zowel de RGL als de RLR wil de provinciale lijsttrekker Floor Vermeulen zich, in tegenstelling tot de Leidse fractie, nog niet uitlaten: “Er worden nu mer-onderzoeken uitgevoerd. Het zou onze geloofwaardigheid aantasten als we de uitkomst daarvan niet afwachten en nu kiezen, terwijl er straks misschien iets heel anders uit die procedures komt.”
Een verbetering van het spoor tussen Leiden en Utrecht staat overigens wel op het wensenlijstje van de provinciale liberalen. Dat hoeft niet persé een spoorverdubbeling te zijn. Volgens Aptroot kunnen er met allerlei maatregelen meer treinen op het bestaande spoor gaan rijden. Dat moet dan wel opgeknapt worden en treinen moeten de mogelijkheid krijgen elkaar op bepaalde punten in te halen.
Als het aan de VVD ligt maken de huidige directies van NS en Prorail dat trouwens niet meer mee. Deze overheidsbedrijven falen op alle fronten en de directies dienen zo snel mogelijk zonder gouden handdruk naar huis gestuurd te worden. Aptroot: “Neem nou Prorail. dat bedrijf heeft zoveel personeel, 800 fte’s, dat groeit zelfs nog en de achterstand neemt alleen maar toe. Ook de NS-directie stapelt volgens Aptroot fout op fout. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van treinstellen voor NS highspeed. “In plaats van dezelfde treinen te bestellen die in Frankrijk (TGV) en Duitsland (ICE) al jaren naar volle tevredenheid rijden, kiest de NS voor een afwijkend type uit Italië. Als die dit jaar ook eindelijk echt geleverd worden, zijn ze drie jaar te laat.” Het met faillissement bedreigde NS highspeed hoeft van de VVD niet het alleenrecht op het HSL-spoor te houden. “Laat een buitenlands bedrijf het maar doen als die het wel kunnen. Dat is beter dan 100 miljoen in NS Highspeed te pompen voor een treintje dat met 160 km/u door het land sukkelt, omdat ze verkeerd materieel hebben gekocht.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907