Het onderzoek naar de verbetering van de treinverbinding Leiden – Utrecht is stilgelegd. Dat staat in de nieuwsbrief december 2011 van Randstadspoor. Dat laat de reizigersorganisatie ROVER weten. Voor deze verbetering is extra infrastructuur nodig. Het onderzoek richtte zich vooral op het traject Woerden – Alphen. Het traject Alphen – Leiden Lammenschans bleef buiten beschouwing omdat hier al een spoorverdubbeling was voorzien in het kader van de RijnGouwelijn. Maar de provincie Zuid-Holland overweegt nu om deze spoorverdubbeling achterwege te laten. Dit maakt in samenhang met de RijnGouwelijn nieuwe stijl de uitbreiding van de treindienst een stuk ingewikkelder, duurder en storingsgevoeliger.
De verbetering van de treindienst Leiden – Utrecht neemt een belangrijke plaats in in de OV-visie Holland Rijnland. Maar kennelijk maakt men zich in Utrecht meer zorgen over deze verbinding dan de bestuurders in Zuid-Holland. Daar besteedt men het geld dat 10 jaar geleden als Rijksbijdrage onder meer voor de spoorverdubbeling Leiden Lammenschans – Alphen werd toegezegd inmiddels liever aan de Rijnlandroute.
Rover Holland Rijnland heeft zich altijd tegen de hybride vorm van de RijnGouwelijn verzet, maar juist het onderdeel verdubbeling van de spoorlijn Leiden Lammenschans – Alphen toegejuicht. Het is onvoorstelbaar dat juist dit OV-geld naar asfalt zou gaan.
Leiden Regio RijnGouwelijn RijnlandRouteSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907