Verbetering treindienst Leiden – Utrecht dreigt te ontsporen

15

Het onderzoek naar de verbetering van de treinverbinding Leiden – Utrecht is stilgelegd. Dat staat in de nieuwsbrief december 2011 van Randstadspoor. Dat laat de reizigersorganisatie ROVER weten. Voor deze verbetering is extra infrastructuur nodig. Het onderzoek richtte zich vooral op het traject Woerden – Alphen. Het traject Alphen – Leiden Lammenschans bleef buiten beschouwing omdat hier al een spoorverdubbeling was voorzien in het kader van de RijnGouwelijn. Maar de provincie Zuid-Holland overweegt nu om deze spoorverdubbeling achterwege te laten. Dit maakt in samenhang met de RijnGouwelijn nieuwe stijl de uitbreiding van de treindienst een stuk ingewikkelder, duurder en storingsgevoeliger.

De verbetering van de treindienst Leiden – Utrecht neemt een belangrijke plaats in in de OV-visie Holland Rijnland. Maar kennelijk maakt men zich in Utrecht meer zorgen over deze verbinding dan de bestuurders in Zuid-Holland. Daar besteedt men het geld dat 10 jaar geleden als Rijksbijdrage onder meer voor de spoorverdubbeling Leiden Lammenschans – Alphen werd toegezegd inmiddels liever aan de Rijnlandroute.

Rover Holland Rijnland heeft zich altijd tegen de hybride vorm van de RijnGouwelijn verzet, maar juist het onderdeel verdubbeling van de spoorlijn Leiden Lammenschans – Alphen toegejuicht. Het is onvoorstelbaar dat juist dit OV-geld naar asfalt zou gaan.

Delen

15 reacties

  1. Ach, wie wil er nou nog met het OV?
    ik ben in principe groen en links maar ben gestopt met het OV.
    eerst werd het verkwanseld door privatisering en nu met de OV chip heb ik het helemaal gehad! we moeten allemaal ongevraagd extra betalen voor de kilometers die de bus omrijdt, kinderen hebben geen recht op privacy met een anonieme kinder-chipkaart, waardoor ik voor mijn kind de volle mep betaal want hij heeft wel een anonieme kaart. zo maakt het dat het OV mij te duur geworden is.. en daarbij, de afgelopen tijd, elke keer als ik de trein pakte voor een belangrijke afspraak, was er vertraging en kwam ik te laat..
    en als je naar de WC moet heb je pech!
    de vervoerders hebben de klanten zo weggepest..
    zo pak ik wel de auto, van deur tot deur en betrouwbaar.
    in principe ben ik de auto wel uit te krijgen, maar niet zo! Zo heeft investering in OV geen zin want het is niet betrouwbaar qua reistijd, we worden opgelicht over de prijs. het uitchecken met de ov chip is klantonvriendelijk en ik wil niet betalen voor de omweg die de busmaatschappijen kiezen. Sinds het OV in de uitverkoop is gegaan zal je mij er niet zien!

  2. B. Leeuwenburgh op

    @Margreet
    Hoewel de reactie van Margreet niet slaat op de spoor-verdubbeling, is deze duidelijk en heel begrijpelijk. Zij zal niet de enige zijn die zo reageert. Kijk alleen maar eens naar de slingerroute van lijn 15 tussen Leiden CS en Leiderdorp, hoeveel betaalt de reiziger niet voor omwegen die hij niet wil?
    En de afgelopen periode heb ik van reizigers veel klachten gehoord over bussen die gewoon uitvallen en men zelfs tot een uur op een bus moest wachten. Klachten die kennelijk onvoldoende tot het besef van onze politiek doordringen.

    Ten aanzien van de spoorverdubbeling wil ik opmerken dat het huidige besluit bij voorbaat duidelijk zou zijn. In het verleden is al gebleken dat een spoorverdubbeling alleen haalbaar zou zijn als er een RGL zou komen. Dus niet vreemd dat nu van de verdubbeling wordt afgezien.

  3. @gemeente Leiden
    Wanneer en hoe gaat de gemeente er een hot issue van maken waaraan wij, burgers, ons steentje kunnen bijdragen want het is toch van de gekke dat er geen volwaardige verbinding met de trein is naar het centrum van one land ?!
    Eerst die stomme koeienhekken op het station terwijl er bv op Den Haag Centraal keurige zuilen staan waar je in- en uit kunt checqen en nu weer dit gedoe.
    We moeten dat niet langer tolereren !

  4. @Margreet: voor een groot deel heb je gelijk (privatisering is vooral in de noordelijke provincies een ramp gebleken) maar hoe ga je naar de wc als je in de auto zit? En hoe doe je dat in de bus? Dit is een typisch non-item: in de meeste Britse treinen tussen londen en directe omgeving tref je bijvoorbeeld geen toilet aan. Als je dat weet, ga je toch gewoon vantevoren naar de wc?
    De meeste treinen hebben overigens nog steeds wc’s.
    En OV is nog altijd goedkoper en doorgaans sneller dan de auto. Maar het comfort neemt niet toe met al die aso’s die er een puinhoop van maken, om maar te zwijgen door de uren vertraging die meestal door ‘springers” ontstaan.
    Veel erger is het spelletje van de provincie: dubbelspoor is nodig, maar wordt kennelijk afhankelijk gemaakt van de komst van de RGL. Bespottelijk, en in essentie een dubieus soort chantage om een onnodig en ongewenst prestigeproject er doorheen te jagen.
    Dat de belangrijke lijn Leiden – Utrecht met een vertakking Leiden – Gouda (bij Woerden) nog steeds niet over de hele lengte dubbelspoor (en verhoogd door Leiden, waardoor we bij Morsweg en Haagweg niet ieder uur een kwartier met dichte spoorbomen hebben te maken) is, is bespottelijk. In DH, A’dam en R’dam had zoiets niet kunnen voorkomen.

  5. Eric, in zekere zin ben ik het met je eens, maar je zal als vrouw maar ongesteld zijn of zwanger, dan kan je vantevoren nog zo vaak naar de WC gaan, het is niet genoeg.
    als je dan in de auto zit, kan je op willekeurige plekken even stoppen om de behoefte te doen.
    de zng ‘plaszak’ van de NS vind ik dan ook een aanfluiting.
    inderdaad is het bespottelijk dat de lijn in dit artikel nog steeds zo verpauperd is en een oplossing blijkbaar weer uitgesteld wordt.
    Ik bedoel te zeggen: het heeft allemaal geen zin zo.. we zijn ons ooit zo goede OV systeem naar de mallemiezen aan het helpen..
    en wat betreft engeland..: ik heb er gewoond en het is al 20 jaar het voorbeeld waarom wij het niet hadden moeten privatiseren, maar de politiek is tegenwoordig allemaal korte termijn denken en eigen zakken vullen over de rug van toekomstige generaties. wat dat betreft past de ontwikkeling in het OV wekl bij de landelijke trend.. we breken alle mooie voorzieningen die we na de oorlog met elkaar hebben opgebouwd in record tempo af, zodat, als mijn zoon straks volwassen is, er niks meer van overgebleven is!

  6. Inderdaad, het is stuitend hoeveel er wordt afgebroken. De privatisering heeft ons weinig goeds gebracht op dit vlak.
    OV-chipkaart vind ik overigens een goed betaalmiddel, en de gemiddelde kostenstijging schijnt marginaal te zijn, maar verder ben ik het met je eens.
    Ook met de auto kun je overigens niet zomaar overal stoppen (zeker niet als je in een file staat en er geen vluchtstrook is waarop je even kunt gaan staan), en als je in de tram zit is er ook geen wc. Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben dat er geen wc’s in nieuwe sprinters zijn, maar het is nou ook weer niet het einde van de wereld. Ik begrijp de ophef ook niet, want in Randstad Rail zitten ook geen wc’s, terwijl je via RSR van Den Haag naar Rotterdam kunt: een veel langere afstand dan je doorgaans per sprinter reist.
    Dit argument vond ik niet het sterkste in je betoog. Sprinters rijden vaak op lijnen waar de reizigers binnen max 20 minuten hun doel hebben bereikt. Ik kan me voorstellen dat de NS denkt: gelet op de drukte in de spits kunnen we die ruimte beter voor passagiers besteden. Die ophef over het niet installeren van wc’s vond ik een beetje overdreven.

  7. Het OV is in dit land echt helemaal mislukt. We leren ook niets van onze fouten. Zwaar gesubsidieerd en nog is het slecht. Komt denk ik ook omdat in dit hele piepkleine k*tlandje iedereen zich overal mee moet bemoeien. Voordat er een euro subsidie de deur uit gaat is ie al tien keer uitgegeven. Godzijdank hebben we nu een regering die kilometers asfalt extra aanlegt, dan kunnen we met de auto (uit het OV gejaagd) tenminste nog een beetje doorrijden. Kijk nog maar eens snel naar dat mooie TV-programma "Nederland vanuit de lucht gezien". Over tien jaar zijn deze beelden verre van herkenbaar.

  8. @Jan de W. Heerlijk en allemaal zeven jaar minder levensverwachting dankzij de luchtverontreiniging. Valt me tegen dat Rutte niet iedereen een 4 wheeldrive cadeau geeft, gesponsord door Texaco (eerste 100 liter gratis tanken) dan hoeft er geen asfalt te worden aangelegd, maar kunnen we overal rijden waar we maar willen. Die bossen en weilanden liggen toch maar in de weg. Dwars er doorheen!

  9. LOL Eric! er is inderdaad wel een megadosis humor nodig om deze trieste feiten te relativeren

  10. Ik zou toch graag willen inhaken op versporing van de Randstad. Ik denk echt dat spoorverdichting zou helpen het autoverkeer terug te dringen, maar kennelijk is er meer te verdienen aan wanneer iedereen in de auto stapt, dan wanneer men met het OV gaat.
    Zou je RandstadRail (zonder WCs) uitbreiden, tussen Alphen, Zoetermeer, Leiden/Leiderdorp, Voorschoten, Wassenaar, Voorburg en Den Haag en de geplande RGL richting Kat- en Noorddwijk dan zou meer pendelverkeer in het spoor-OV stappen. Je ziet dat RR tussen Den Haag en Zoetermeer altijd vol zit. Regel iets soortgelijks voor alle gemeenten grofweg tussen 070 en 071 en men heeft ten minste de keus! Er was al een studie-aanzet gemaakt on 2 van de 4 sporen tussen 070 en 071 beschikbaar te stellen voor RR. Lijkt me aardig, maar RR moet meer door de buitenwijken heen, zoals al in 079 gebeurt. Buurten als de Merenwijk, Stevenshof en gemeenten als Voorschoten, Leidschendam en Leiderdorp, waar veel kantoorvolk woont moeten op een soort van hoogwaardig OV kunnen rekenen. Toch?

  11. " Regeren is Voor-uit-zien– Regeren is Voor- ruit zien, Ja door de voor ruit kijken( van trein)

  12. Winston Churchil op

    Beste Eric VTG. Wanneer ga je naar de WC? Als je in een auto rijdt heb je dat volledig zelf in de hand en niet in een trein die halverwege 2 stations gestrand is.. Bovendien kan je met de auto langs idere benzinepomp waar je langs komt op de snelweg terecht. Betere argumenten graag..
    En nu weet ik inmiddels ook waar die extra 100 miljoen vandaan komt als de Rijlandroute wordt uitgerold als
    Balans-route i.p.v Churchill Avenue route.

  13. Beste Eric, als je mijn stukje goed leest is het sceptisch bedoelt. zeven jaar minder leven??? Bij Telsell koop je er zomaar 10 jaar bij joh.
    Dit land is zo enorm naar de kloten, dat boemeltje tussen Leiden en Alphen is in dat verhaal totaal niet interessant.
    Ringweg oost, Rijn- Gouwelijn, Duurzaam OV….. Het heeft al vele miljoenen gekost met ouwehoeren en er is nog niets uit de verf gekomen. Hooguit een spitsstrookje hier of daar om de file te verplaatsen. Maar fatsoenlijk en betaalbaar (zonder subsidie) OV… Ik zie het niet. Het enige dat je hoort is: Blaadjes op de rails, vierkante wielen, geweld tegen conducteurs, plaszakken…. Wat een gezeik…

  14. Aaaaach luchtvervuiling. Met z’n 16 miljoen allemaal tegelijk 1 x allemaal diep ademhalen en het is weer weg.

  15. Wat een geklaag. Ik ga al jaren elke dag met de trein naar mn werk. Leiden-Rotterdam. In heel 2011 misschien 3x een serieuze vertraging gehad. Daarnaast ook met grote regelmaat traject Leiden-Utrecht. Geen enkel probleem, kom altijd netjes op tijd. Kan naar de WC wanneer ik wil en krantje lezen of werk / vergadering voorbereiden. Leve het OV!

Je bent nu offline