Bussen die nog een stuk groter zijn dan de tramstellen waarmee de RijnGouwelijn zou gaan rijden. Daarvoor vreest het bedrijfsleven in Leiden. Namens de belangrijkste ondernemersclubs, waaronder de Kamer van Koophandel, de BV Leiden en het Centrummanagement hield centrummanager Erwin Roodhart gisteravond een vurig betoog om het vooral niet zover te laten komen. De nieuwe provinciale plannen met het openbaar vervoer in Leiden en de regio worden door de politiek vooral met applaus ontvangen. Maar niet bij de ondernemers. Die vrezen een onleefbaar stadscentrum als grote harmonicabussen zich langs elkaar door de te smalle Breestraat moeten wurmen. “Die gelede bussen zijn 18 meter lang en 2,85 meter breed”, zo hield Roodhart de raadsleden voor.
Een forse reductie van het aantal bussen in de Breestraat hoort wel bij het eindbeeld voor de bereikbaarheidsplannen, maar dat duurt nog jaren. Voordat de bussen de Bree uit kunnen, moeten eerst de RijnlandRoute en vrije buscorridors zijn aangelegd. “Onacceptabel”, zo vinden de ondernemers. Die boodschap leek niet erg aan te komen bij de Leidse raad. De meeste partijen zijn vooral blij met de plannen. Alleen de VVD ziet er niks in. Die partij wil de ov-miljoenen liever in extra asfalt stoppen. Raadslid Zevenbergen noemt het vervangen van de tramplannen voor extra bussen zelfs “een stad als Leiden onwaardig”. Het CDA heeft als enige partij echt moeite met de grote HOV-bussen die tussen Leiden Centraal en Zoetermeer de de komende jaren in een hoge frequentie door de Breestraat gaan rijden. Duo-raadslid Strijtveen overweegt daarom een motie om dat te voorkomen.
Duo-raadslid Gijs Holla van de PvdA ziet ook de problemen met die grote bussen in de Breestraat wel. Een alternatieve route ziet hij in de Willem de Zwijgerlaan of de Churchilllaan, maar waarschijnlijk weegt bij zijn partij een ander punt zwaarder. De PvdA wil namelijk dat de nieuwe bezoekers die de bussen moeten gaan trekken, makkelijk in het centrum kunnen komen. De regionale buslijnen moeten het centrum daarom bij voorkeur ‘schampen’ door routes te volgen via het Noordeinde, de Turfmarkt en de Hooigracht en Langegracht. Hij komt donderdag waarschijnlijk met een voorstel om de bussen op korte termijn te weren van de Stationsweg en de Steenstraat. Via de Turfmarkt zouden de bussen dan in twee richtingen naar het centrum kunnen rijden. De weg en brug hoeven daarvoor in de ogen van Holla niet te worden verbreed. Met verkeerslichten en wachtplaatsen op de Nieuwe Beestenmarkt en het Kort Rapenburg zouden ze de Turfmark om-en-om kunnen passeren.
Het feit dat de 18 meter lange hov-bussen de komende jaren door de Breestraat gaan rijden, neemt de PvdA dan voor lief. “Om tot een goed eindbeeld te komen, moet je misschien maar een paar jaar leven met een suboptimale oplossing”, aldus Holla.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907