Milieunormen geen spelbreker ontsluiting Bio Science Park

7

De bezwaren die bewoners van De Bockhorst in de Lage Mors hebben tegen de betere ontsluiting van het Bio Science Park Leiden vinden weinig gehoor bij de Leidse politiek. Ze hoeven zich volgens verkeerswethouder Strijk dan ook geen zorgen te maken. De verbreding van de Plesmanlaan en de Ehrenfestweg gaat weliswaar ten koste van hun uitzicht, maar voor fijnstof en andere problemen met de luchtkwaliteit hoeven ze niet bang te zijn: “We blijven keurig onder de wettelijke normen,” aldus Strijk die wel toegeeft dat er meer bomen verdwijnen dan er straks teruggeplaatst kunnen worden. “Maar als je wilt voorkomen dat mensen twee keer per dag in de file staan als ze Leiden in of uit willen, moet je nu eenmaal keuzes maken.”

Het project OBSP omvat onder andere een nieuwe aansluiting van de Ehrenfestweg op de Plesmanlaan. De kruising Haagse Schouwweg – Plesmanlaan zal hierbij ongelijkvloers worden uitgevoerd. Verkeer over de Plesmanlaan zal tussen de A44 en de stad via een verdiepte ligging worden geleid. Daarnaast vallen de herinrichting van de kruispunten in het gebied onder de scope van dit project. Het gaat hierbij om de volgende kruispunten:

– Kruispunt Ehrenfestweg – Plesmanlaan – Haagse Schouwweg

– Kruispunt Haagse Schouwweg – Dr. Lelylaan – Holiday Inn bedrijventerrein

– Kruispunt Einsteinweg – Plesmanlaan – Verbeekstraat

Tevens zal er ter plaatse van de Dr. Lelylaan een fietstunnel gerealiseerd worden en zullen de bestaande aansluitingen verbeterd worden.

Delen

7 reacties

  1. De honderden bomen die verdwijnen staan op de zogenaamde “Groene kaart” die hoort bij de Bomenverordening 2012. Deze Groene kaart zou waardevolle houtopstanden beschermen zo was het verhaal van wethouder Frank de Wit in 2012. In praktijk blijkt de bescherming van de Groene kaart bomen helemaal niets voor te stellen. Bezwaar en beroep wil soms nog wel helpen. http://tinyurl.com/ncuo7yl

    Hoewel bijna niet mogelijk genieten bomen die niet op de Groene kaart staan, maar wel in de publieke ruimte, sinds 2012 nog minder bescherming. Het gaat om veruit de meeste bomen in de stad. Tienduizenden andere bomen in particuliere tuinen worden sinds 2012 helemaal niet meer beschermd.

    Als er al wordt herplant gaat het doorgaans om sprietjes van nog geen 10 centimeter dik die door hun beperkte diameter ook nog eens niet worden beschermd.

  2. Ik denk, en weet haast wel zeker, dat met de doorstroming van het verkeer in de nieuwe situatie de luchtkwaliteit alleen maar verbetert. Drie á vier uur een dampende en stinkende file voor je deur lijkt mij slechter dan verkeer dat lekker door rijd.

  3. De rechtse VVD wethouder Strijk heeft dezelfde mentaliteit qua luchtvervuiling en geluidsoverlast inzake de Rijnlandroute op 80 m van de leidse bebouwing. Het groene geleuter van zijn collega Frank de Wit van Duurzaam66 slaat dus 66 nergens op. Weg met die gevestigde orde politiek. Beste mensen, stem ze 2015 en 2016!

  4. Leiden InMotion op

    De zaken moeten natuurlijk wel recht gestreken worden. Dus voor de bomen die weggaan moeten wel weer nieuwe geplaats worden in de omgeving. Hoe kan het toch zijn dat bomen zo weinig bescherming genieten, terwijl ze een enorme bijdrage hebben aan de gezondheid van de mensen in de omgeving. Een gemiddelde boom vangt zo’n 40 stofzuigerzakken vol fijnstof per jaar op. Voor D66 is de gezondheid van de mens kennelijk niet zo’n belangrijk item.

  5. anne sytske keijser op

    Er komen maar 150-200 bomen terug voor de bijna 700 die worden gekapt. Ik ben buurtbewoner, heb steeds protest aangetekend, maar er wordt toch niet geluisterd. Onze geluidswal verdwijnt gedeeltelijk en ook het talud dat geluid tegenhoudt komt niet terug. En we krijgen straks meer verkeer uit de Stevenshof door de Rijnlandroute, en het plan LAB071 betekent ook meer verkeer via de kruising. Bovendien gaat de snelheid omhoog tot 70 km per uur. Ik voel me weggejaagd uit de wijk waar ik 25 jaar woon.

  6. De gevestigde orde van D66-VVD-SP_PvdA maken de dienst uit in deze stad. Niet de burger. Zelfde ervaring met Rijnlandroute. Ze zijn blind, doof en zeer met zichzelf ingenomen, onze leidse centrum en asfalt elite.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline