Hooigracht opnieuw ingericht van gevel tot gevel: parkeren vervalt

23

Leiden steekt samen met de provincie Zuid-Holland ruim 22.000.000 euro in een nieuwe Centrumroute. Die gaat lopen van de Lammenschansweg via de Hooigracht en de Langegracht naar het Schuttersveld.

Jan van Houtbrug / Geregracht

Jan van Houtbrug / Geregracht

Direct na de Jan van Houtbrug wordt het kruispunt opnieuw ingericht. Er komt een ‘ovonde’, een ovale rotonde.

Wethouder Strijk in gesprek met Chris de Waard over de nieuwe centrumroute tussen Leiden Lammenschans en Leiden Centraal.

De maatregelen op de Hooigracht zijn het meest ingrijpend. De straat wordt van gevel tot gevel opnieuw aangelegd. Alle parkeerplaatsen vervallen en de stoepen worden veel breder. Verder komen er twee nieuwe fietspaden en een tweebaansweg. Heen en weer. Op de stoepen komt plek voor laden en lossen. Bewoners krijgen de mogelijkheid om te parkeren in de Haarlemmerstraat garage. De bomen op de Hooigracht worden allemaal gekapt. Ze staan op het riool en zijn te groot en te vol. Bij de herinrichting komen er meer bomen terug dan er nu staan. Wel wordt er dan gekozen voor bomen die ‘minder vol’ zijn.

De twee pleinen aan het begin en einde van de Hooigracht worden ov-haltes. Het gaat om het ‘Peliplein’ bij de Haarlemmerstraat en het pleintje aan de Sint Jorissteeg bij de Hogewoerd.

Van de Hooigracht gaat de herinrichting verder via de Langegracht naar het Schuttersveld. De Langegracht krijgt, in tegenstelling tot eerdere plannen, toch geen vrije busbaan. In het midden komt een wandelpromenade, vergelijkbaar met de Hooglandse Kerkgracht. De bestaande bomen worden verplant en komen links en rechts van de  rijbanen op de vernieuwde Langegracht. In het midden komen nieuwe bomen. Net als op de Hooigracht komt er volgens de gemeente dus meer groen terug.

Op 7 oktober is er vanaf 19.00 uur een inloopavond in de Lakenhal. Daar kan iedereen terecht met alle vragen en opmerkingen over de Centrumroute.

Delen

23 reacties

  1. Leuk maar ik vraag me af wat je aan een wandelstrook midden tussen twee rijbanen hebt op de Langegracht. Wie gaat daar lopen dan?

  2. Oké leuk maar dan moeten wij de zelfstandige ondernemers weer een grote puinhoop voor de deur hebben. Pas 2 jaar geleden verbouwd. Hoe bedoel je geld over de balk smijten!! Welke pannekoek verzind dit??

    • Alleen de kruispunten bij de Ir. Driessenstraat (Albert Heijn) en de Klokpoort zijn toen opgeknapt. De rest van de wegen wordt nu dan aangepakt (St Jorissteeg, Hooigracht, Pelikaanstraat, Klokpoort, Langegracht)

    • Beste Stefan,
      ‘Verzind’ is tegenwoordige tijd en moet dus zijn ‘verzint’. ‘Pannekoek’ schrijf je tegenwoordig als ‘pannenkoek’.
      Wim

      • Wat heeft het voor zin om op d of T te letten bij dit forum,dit is geen dictee,maar mensen die weer omzet gaan missen en nog meer verkeer voor de deur krijgen met vervuiling,terwijl deze nu al boven de norm zit.

  3. Kom Steef, iets verder kijken dan de voortuin. Het is een grotere beweging. Leiden werkt aan de toekomst. Rijnlandroute, Leidse Ring, Lammermarktgarage, Garenmarktgarage, oplossen waterbed effect in Schilwijken en ook centrumroute. Betere doorstroom in stad en de juiste parkeerder op de juiste plaats.

    • Ik heb 30 jaar op de Hooigracht gewerkt en heb daar veel file’s meegemaakt,ik denk dat de Hooigracht nu al zijn maximum heeft bereikt kwa verkeer, maar ja ambtenaren beslissen dat dit niet zo is en geven weer 22miljoen of meer gemeenschapsgeld uit om er later achter te komen dat het geldverspilling was.

  4. En zo strompelt Leiden vanuit het ene decennium het andere in. Mist elke visie hoe het anders kan. En wie draait er weer op om zo’n enorm bedrag te verspillen. Ongelooflijk.

    • Dwarsje,
      Je bedoelt dat de gepresenteerde visie jou niet aanstaat en dan is investeren al snel verspillen. Wim

  5. Ik heb ook een voorstel: als het parkeren toch vervalt, dan één plaveisel van gevel tot gevel. Iedereen fietst op de stoep of loopt op straat. Dan kun je net zo goed stoepen en rijstroken afschaffen. Scheelt een hoop geld en gezeur.

  6. Een ovonde met voor fietsers de helft voorrang en de andere helft niet. Ik hoop dat ik het mijn kinderen uitgelegd krijg.

  7. Was er maar een ringweg oost om wat auto’s uit het centrum te weren. Zeker nu ook al die bussen over de Hooigracht gaan, of open ik nu een beerput ;). Jammer dat ook bomen weer het slachtoffer zijn van die hervorming. Goed idee Emkas die een plaveisel, maar is het ook veilig genoeg om te lopen waar bussen rijden?

  8. Ik heb grote twijfels bij de doorstroming voor het HOV. Van het station tot aan de Lammenschansweg delen de bussen straks de weg met het autoverkeer. In de spits levert dat vast vertragingen op. Wat is er nu nog over van een volwaardig alternatief voor de lightrail? Ook de vrije busbanen en het biosciencepark en de busbaan richting Katwijk, en de HOV-route van Katwijk naar Noordwijk zijn imers al gesneuveld. Het HOV-bussensysteem blijkt oude wijn in nieuwe zakken: doodgewone bussen met wat luxere haltes. Dat is alles. En dat terwijl een dichtbevolkt gebied als de Leidse regio écht beter openbaar vervoer verdiend had.

    • Wat mijn ervaring is van HOV, is dat ze met hogere frequentie rijden en een (veel) betere doorstroming/betrouwbaarheid hebben dan regulier OV. Het zijn simpelweg andere eisen die de vervoerder van bovenaf (de provincie?) opgelegd krijgt. Bovendien lijkt me dat met de herinrichting er júist ingezet wordt op betere doorstroming van HOV? Anders wordt er niet voldaan aan de aanleiding voor het project (realiseren HOV-route).

      • De eisen van bovenaf zijn vooral een papieren bestuurlijke werkelijkheid, waar we in Nederland erg goed in zijn. (Fyra) Er zullen vast wel wat verbeteringen komen, maar die zullen – is mijn stellige verwachting – marginaal zijn. Op straat verandert er echt niet zo veel. R-NET is vooral een marketingconcept. Nu is daar op zich niets mis mee, maar laten we de verwachtingen niet te hoog maken: voor de overgang naar R-NET was de frequentie van de bus naar Zoetermeer tenslotte ook al hoog. En ook de bussen die nu naar Katwijk rijden en later ‘R-NET’ worden, rijden nu al in een HOV-frequentie, alleen zijn de bussen nog niet rood geschilderd … De verbeteringen in de infrastructuur beperken zich tot enkele aanpassingen van kruispunten en mooiere haltes. Veel geschreeuw, weinig wol.

        • Optimalisaties dus, lijkt me een stuk prettiger dan een busgoot door het centrum. Altijd afweging van openbare ruimte tegen verkeer tegen omgeving.. ik vind het een verbetering.

  9. Inderdaad Daan, doodgewone bussen, maar wel met hogere tarieven dan gewone “doodgewone bussen”. Het ooit voor OV bedoelde geld gaat naar doodgewone wegen voor doodgewone auto’s zodat doodgewoon doorgerotzooid kan worden als vanouds. Ander steentje hier, nieuw boompje daar, beetje bouwfraude, “wandelpromenade” voor hondenuitlaters, vrije baan voor auto’s en vooral geen beter OV. Dat heet tegenwoordig een visie. Het zijn kwalijke knoeiers en heilige koe-aanbidders, daar in het stadhuis en het provinciehuis.

  10. 22 miljoen? En dat naast al dat geld voor parkeergarages. Hoeveel hiervan wordt eigenlijk gebruikt voor het aanzien van de stad zelf en het groen? Antwoord: “Te weinig”. We blijven alles maar opofferen aan het rijdend blik. Oeps, de co2-uitstoot gaat niet omlaag, wat een schrik! Hoe gaan we dat als gemeente oplossen? Gewoon, heel eenvoudig: meer beton, minder bossen.

    Zeg nou niet dat ik cynisch ben, want dat ben ik niet. Wel realistisch. De groene singelgrachten zijn straks voor miljoenen euro’s ‘verbouwd’ zonder daarbij ook maar 1 procent natuur in gedachte. Een tegeltje wordt verplaatst, een boom gekapt en dat voor maar een ton.
    Een schone taak voor de bomenbond/stichting en Groen Links om een ecologisch tegengas te geven!

  11. Heb je de Rijngouwelijn niet meer voor de deur, dan komt de leidse ambtenarij wel met het op de schop nemen van de Hooi. Ach die paar ondernemers, een natuurwinkel, een verfzaak en nog wat. Het regime Strijk-Laudy heeft maar één doel in naam van het algemeen belang. Zoveel mogelijk fossiel verkeer de stad in, via gerieflijk bitumen naar de grote bunkers voor het bevorderen van de consuMEER cultuur. Voor een mooie, schone stad ;))
    Ik vraag me af wat de lokale buurtvereniging Pancras W van Jaap van Meijgaarden ervan vindt. Had deze niet eerst bonje met Robert Strijk over een referentie meting w.b.t. meer fijnstof op de Hooi na reconstructie van de Breemee. En heeft toen de asfaltfiele Robert samen met Jaap 66 fijnstofmeters opgehangen aan de bomen van de Hooi. Die bomen vallen zoals op vele andere plekken in onze stad voor de 66 ambities van VVD66. En als het fijnstof weer nedergedaald is keert de rust terug op de opgepimpte Hooi. Business as usual.

  12. Mijn uitgangspunt is: er moet eerst wat uit, voordat er wat bij kan. Dat betekent concreet, dat eerst de Leidse Ring en de Rijnlandroute zo ver klaar moeten zijn, dat er definitief minder auto’s via de Hooigracht gaan rijden. Pas daarna kunnen daar eventueel meer bussen bijkomen. Ik denk alleen wel dat er een flink aantal zebra’s aangelegd moet worden om de overstekers te beschermen. Zonder die zebra’s wordt de Hooigracht een racebaan voor bussen die hun dienstregeling willen halen. De gemeente gaat daar vast niet intensief op controleren, laat staan handhaven.
    Verder valt mij op uit de tekeningen dat de fietspaden wel erg smal worden. Voor fietsende ouders met kleine kinderen in de fietsbak wordt het riskant om daar te gaan rijden.

  13. B. Leeuwenburgh op

    Weer een rotonde (ovonde) met daarin dezelfde gevaarpunten zoals die voorkomen bij de Rijnsburgerweg, Vijf Meilaan en Haagse Schouwweg. Autoverkeer dat op de rotonde fietsers voorrang moet geven zonder daar voldoende zicht op te kunnen hebben doordat fietsers in de “dode hoek” zitten. En afslaand verkeer dat door het voorrang geven aan de fietsers de doorstroming op de rotonde belemmerd. (zie ook wat op de Vijf Meilaan gebeurt). Waarom niet kiezen voor een situatie waarbij het hele circuit van Geregracht-Oranjeboomstraat-Levendaal-Korevaartstraat als rotonde wordt aangemerkt met éénrichtingverkeer en voldoende ruimte voor zowel fiets, bus als autoverkeer. Het zou in ieder geval de onveiligheid van de binnenstedelijke rotondes voorkomen.

  14. De Hooigracht wordt op deze manier levensgevaarlijk voor fietsers. Geen fysieke scheiding tussen weg en fietspad, alleen een visuele, en los- en laadverkeer over, en waarschijnlijk ook op, het smalle fietspad. Daar gaan slachtoffers vallen. En natuurlijk, er “moet eerst wat uit, voordat er wat bij kan”, zoals Emile schrijft. Het idee van Leeuwenburgh, “het hele circuit van Geregracht-Oranjeboomstraat-Levendaal-Korevaartstraat als rotonde” aanmerken lijkt mij het onderzoeken waard.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline