Leiden krijgt inpandige busterminal tussen monumentale gebouwen

17

De nieuwe busterminal aan de ‘science-zijde’ van station Leiden Centraal wordt gebouwd op het terrein tussen het monumentale Poortgebouw van het Leidsch Universitair Medisch Centrum en de villa op de hoek van de Rijnsburgerweg en de Bargelaan. In de laatste straat verdwijnen ook de plekken voor kortparkeerders om plaats te maken voor de bussen die daar in de toekomst van en naar de terminal gaan rijden. Dat zijn er ruim 2.000 per dag.

DSC06273Een blik vanaf perron 8 op de plek waar het nieuwe busstation moet komen. Links het Poortgebouw van het LUMC.

Hoe het nieuwe busstation er uit gaat zien is nog niet bekend. “Dat is echt pas een volgende fase,” zegt wethouder Strijk die met de realisatie van het nieuwe busstation wil aansluiten bij de concessieperiode van het busvervoer in de regio. die concessie ligt nu tot en met 2020 bij Arriva met een mogelijke verlenging van twee jaar. Dat is ook ongeveer de termijn waarop de bussen naar de andere kant van het station verhuizen.

PvdA-fractievoorzitter Gijs Holla kwam jaren geleden al met het idee om de bussen te verplaatsen naar de andere kant van Leiden Centraal. Daardoor kunnen de bussen verdwijnen van de Stationsweg en het Steenstraat, waardoor dat een mooie wandelroute kan worden naar het historische stadscentrum. “Dat moet echt een soort rode loper de stad in worden,” zegt Holla. De Beestenmarkt wordt tegen die tijd ook doorgetrokken tot aan de gevel van de Steenstraat zodat er een plein ontstaat met een wand.

De nieuwe route voor de bussen richting het centrum gaat over het Schuttersveld en de Molenwerf lopen. Vervolgens slaat een deel van de bussen links af om via de eveneens nieuw aan te leggen Centrumroute over de Langegracht en de Hooigracht richting Leiden Lammenschans te rijden. De overige bussen slaan rechts af en rijden via de Nieuwe Beestenmarkt en de Turfmarkt in twee richtingen via de Prinsessekade en het Kort Rapenburg naar de Breestraat.

Delen

17 reacties

  1. Hoezee! Maar ik heb nog geen lettergreep gelezen

    a) over wat de reiziger, belastingbetalende burger ermee opschiet
    b) wat het uiteindelijke doel van deze verplaatsing nou is. Sommige buslijnen komen nu ook al langs de LUMC-kant van het Centraal Station. Wijzigt dat dan ook, of wordt dat per lijn bekeken?
    c) over hoe bussen te zijner tijd van de nieuwe “busterminal” richting Breestraat gaan. Ik zie ze al met zijn allen over het gezellige houten bruggetje vanaf het Schuttersveld bij Molen de Valk hossen. Of blijft de Joop Walenkamptunnel (ja, hij bestaat echt!) open, zodat de bussen alsnog over de Stationsweg rijden?
    d) over waar de kortparkeerders, Kiss&Ride-mensen en taxi’s (die nu nog aan de voorkant opgesteld staan) heen moeten in de nieuwe setup. Ik geef toe, de huidige opzet waarbij wegbrengers/ophalers de Bargelaan delen met alle bussen die erdoor heen moeten (nu en dan) is verre van ideaal, en zelfs gevaarlijk.

    Die meneer Holla had gewoon weer ’s zin in een gezellige verandering net zoals hij thuis af en toe de tv zet waar het bureau eerst stond en omgekeerd. Verfrissend!

  2. Chris de Waard
    Chris de Waard op

    @Baxspace In reactie op je punt c:

    Ik heb het artikel net aangevuld met die info. Laatste alinea. Verder wordt het gammele (nood)bruggetje vervangen door een nieuwe Valkburg en wordt voor zover ik begreep de Walenkamptunnel in de toekomst een fiets- en looproute.

  3. een Leids burger op

    En de kosten?
    En dan zullen we het over toenemende busverkeer over het hola-trace(hooigracht-langegracht) nog maar niet hebben….

  4. Ik ben benieuwd waar men in de toekomst met de auto nog iemand kan ophalen of afzetten bij het station Leiden C. Dat is nu al een riskante onderneming maar zo als het lijkt, in de toekomst onmogelijk.
    Moet men daarvoor dan naar Voorschoten? Daar wordt op dit moment een groot parkeerterrein aangelegd bij het station.

    • Nou er word nog bezwaar gemaakt tegen de stationsplannen in Voorschoten. Men kan ook nog naar de Raad van State. De stationsplannen in Voorschoten zijn overdreven, zoveel uitbreiding is helemaal niet nodig. Men is bang dat straks het parkeerterrein 1 groot walhala word voor langparkeerders. Parkeren word hier immers gratis. Het word straks de enige plek in een drukke regio waar je makkelijk gratis kan parkeren. Dan heeft voorschoten dus een stuk groen opgeofferd en een aanzuigende werking gecreëerd voor langparkeerders, voor mensen die niets in voorschoten hebben te zoeken, en waar voorschoten dus niks aan heeft. Lekker is dat.

  5. “Slaan rechtsaf en rijden via de Nieuwe Beestenmarkt en de Turfmarkt in twee richtingen via de Prinsessekade en het Kort Rapenburg naar de Breestraat.” ???????? De Turfmarkt. Hoe, dan? Je kunt daar amper met fietsen in twee richtingen rijden. En dan nu met bussen?!?!
    Het enige wat ik hier lees is dat het plan er gewoon door gedramd wordt, ongeacht alle negatieve commentaren en hoge, onnodige kosten. Kunnen we straks weer in artikel 12. Leiden balanceert toch al weer een paar jaar op het randje. Het Aalmarktgedoe (ik kan het echt geen plan noemen) loopt ook al zo lekker. Constant hogere kosten en geld tekort.
    Wanneer kunnen wij, burgers, nu eens deze mensen een halt toeroepen?

  6. Dit is bedacht door mensen die zelf niet met de bus reizen. De reiziger zit hier niet op te wachten en alle eerder al genoemde bedenkingen zijn terecht. AmeHolla zou ik zeggen.

  7. Ome Koos blijft erbij: Treinstation onder de grond en het busstation erop. Een betere oplossing is er niet, wel veel halfslachtige non-oplossingen.

    • een Leids burger op

      Dat komt in de verre toekomst wellicht Ome Koos.
      Maar voorlopig is daar geen geld voor.

  8. Is er al een artist impression/ ontwerp van deze bus terminal gemaakt? Heeft iemand een link daarvan?

  9. @een Leids burger
    Geld is nooit het probleem. Visie wel. Er is zat geld. Kijk maar naar de miljarden voor de Fyra. Dat geld is gewoon weggegooid en nog geeneens goed besteed. Trouwens: Leiden is een heel belangrijk station, zowel voor de bus als voor de trein. Het wordt tijd dat het onoverzichtelijke gekloot met de bussen voorgoed en desnoods radicaal wordt opgelost zoals in mij voorstel ‘Trein onder, bus boven’.

    • Piet Pekelharing op

      Beste ome Koos, het feit dat drie generatie politici erin geslaagd zijn om zo’n 11 miljard over de balk te smijten betekent niet dat wij nu ook een enorm bedrag moeten gaan uitgeven om een relatief kleine ergernis op te lossen. Want de huidige plaats van het busstation is eigenlijk niet eens zo slecht.

      Als ik door de Stationsweg naar de fietsenstalling bij het station fiets heb ik niets met het busstation te maken. Dat was bij de oude indeling toen de bussen nog stopten op de Stationsweg wel anders.

      Ik heb eigenlijk alleen ”last” van die bussen als ik een route door de Joop Walenkamptunnel neem. Ik fiets dan echter niet over het busstation, maar volg het rood gemarkeerde fietspad. Ik fiets liever een paar meter om dan een stukje af te snijden via een gevaarlijke route over een onoverzichtelijk busstation. Ook als ik de bus neem blijf ik op de stoep en kijk ik gewoon goed uit bij het oversteken naar het platform.

      Voor wie gewoon uitkijkt waar hij loopt of fietst is de huidige situatie helemaal niet zo gevaarlijk. Voor wie echter als een kip zonder kop rondloopt of fietst is het levensgevaarlijk. Maar dat is waarschijnlijk ook het geval als het station voor heel veel geld onder de grond wordt gestopt en een nieuw busstation erop wordt aangelegd.

      Bovendien vind ik ons station ook gewoon verschrikkelijk mooi.

  10. Laat iedereen zich even een voorstelling maken van wat dit plan inhoudt. Er komen dan dagelijks 450 bussen per dag reizigers ophalen en brengen. Daarnaast komen er 2000 bussen per dag die gestald, of opgehaald worden door personeel dat deels met de auto komt. En al dat verkeer moet gebruik maken van het kruispunt Bargelaan/Rijnsburgerweg.
    Dit is een onzinnig voorstel.

  11. Friso Versluijs op

    Het is inderdaad een onzinnig voorstel. Ik heb nog niemand met verstand van zaken gesproken die voor verplaatsing is. Verkeerstechnisch, maar ook financieel wordt dit een drama.

    Duidelijk is wel dat de gemeente de grond van de huidige busterminal nodig heeft om te bebouwen, omdat anders alle andere plannen in het stationsgebied verlieslatend zijn. Dat de stad en de busreiziger voor decennia worden opgescheept met onlogische en inefficiënte busroutes is blijkbaar van minder zorg. Rover is niet voor niets tegen.

    Ik krijg echter sterk de indruk dat de Leidse politiek niet meer van plan is kritisch naar dit voorstel te kijken.

    Tunnelvisie gaat ons op dit dossier parten spelen. Maar het is nog niet te laat.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline