Fietsers blijvend geweerd onder Morspoort

19

De komende tijd wordt de sokkel die afgelopen zomer rond de Morspoort is gemaakt aangepast. Het plateau wordt een stuk lager dan nu het geval is. “Het was ook nooit de bedoeling dat er zo’n enorme vierkante sokkel om de poort zou worden aangelegd,” zegt wethouder Dirkse. “Het was wel de bedoeling dat er een hoogteaccent zou komen, maar dat is niet goed uitgevoerd.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Paul Dirkse over de Morspoort waar fietsers ook in de toekomst niet meer onderdoor mogen fietsen.

Na de herstelwerkzaamheden staat de Morspoort nog steeds op een vierkant plateau, maar dat is meer visueel dan dat er een echte verhoging is. Fietsers zijn onder de poort niet welkom meer en moeten voortaan om de poort heen fietsen. Dat is nu ook zo, maar dat wordt afgedwongen met hekken voor de onderdoorgang. Omdat de sokkel nu veel te hoog is, lopen fietsers anders gevaar om aan de stadszijde van de poort van de tap af te rijden en ten val te komen.

Op het ondoorfietsbaar maken van de Morspoort is al maanden veel kritiek. Onder andere de Historische Vereniging Oud Leiden is fel tegen de afsluiting, omdat een poort nu eenmaal van oudsher de toegang tot de stad vormde en dat nog steeds symboliseert. Die kritiek legt de gemeente dus naast zich neer.

Delen
Zirkzee slaapadviesdagen

19 reacties

  1. Wim Goddijn

    Weer een bak geld verdampt …..Als ik zo mocht werken eerst maken dan kijken .oeps nee dat is het toch niet maar wat anders proberen .WAT EEN WANBELEID !!!!!!!

  2. Prachtig hoor dat singelpark. Tot nu toe:
    – zijn er nieuwe plantjes gekomen in parken die er allang waren.
    – is er een hoop geld en moeite besteed aan een taxusstruik die al die aandacht niet heeft overleeft
    – is er een plan gelanceerd voor de opvang van een vreemde zuid-amerikaanse boomsoort, wat achteraf toch weer terug is gedraaid (?)
    – en wordt het enige nieuw aangelegde onderdeel (deze hoogst irritante sokkel) gelijk alweer afgebroken.

    En dfat allemaal omdat de touwtjesboot-mensen zo graag rondjes willen varen door de singels.

  3. Ik vindt het allemaal lachwekkend wat die gemeente allemaal over de balk gooit je kan nergens normaal naartoe niet met de auto of de fiets morspoort omfietsen jan van hout brug over de weg fietsen Willem de zwijgerlaan kan je ook niet fietsen kooi laan een zooitje ga zo maar door ga wel naar Leiderdorp gratis parkeren en Door rijden en fietsen .
    Succes in leiden.

  4. In het artikel staat: Die kritiek legt de gemeente dus naast zich neer.
    Echter in 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen en dan kan de burger na 4 jaar laten weten wat men de komende jaren van de gemeenteraad verwacht. Namelijk dat er naar de burgers geluisterd wordt.
    Nog even en B&W veranderen de naam Morchpoort in Horecapoort no: 2 want de Zijlpoort is het al maar daar mag je nog wel zonder een verplichte consumptie doorheen wandelen en fietsen.
    Leiden moet een levende stad blijven en geen levenloos openluchtmuseum worden.

    • René Dentener op

      Beste Frans, als u het VVD-verkiezingsprogramma 2014-2018 (‘Vrij Leids’) had gelezen had u geweten dat het deze richting op zou gaan. Daarin kunt u bijvoorbeeld terugvinden dat bedrijven een stadspark kunnen sponsoren (Singelpark zou dan zo maar eens ‘Intratuin Recreatiepark Leiden’ kunnen gaan heten) of burgers de mogelijkheid wordt geboden (delen van) openbaar groen te adopteren.(zie pagina 12 http://www.vvdleiden.nl/19310/verkiezingsprogramma-vvd-2014-2018-10nov13-pdf ) Wij Leidse burgers zouden daar natuurlijk inspiratie uit kunnen putten en met zijn allen de Morspoort adopteren teneinde deze naar eigen inzicht een betere inrichting te geven dan het college voor ogen staat…

  5. Typisch weer zo’n halfbakken oplossing. De sokkel een beetje lager en daarmee, opbouwende, kritiek van de Historische Vereniging naast je neer leggen. Al met al blijft onze mooie historische Morspoort op deze manier een aanfluiting. Wat een bestuurlijke arrogantie.

  6. Joop J.Gijsman op

    Het zal een hele vooruitgang zijn als de gemeenteraad vervangen wordt door burgers en leden van belangenorganisaties zoals minister Plaskerk wil.

  7. Leiden is de eerste gemeente die een stadspoort op een terp heeft staan.
    De zeespiegel kan nu stijgen.

  8. Ik vermoed dat de ambtenaar die dit heeft verzonnen zelf nooit op een terras bij de Morspoort heeft plaats genomen. Dan was wel duidelijk geworden hoeveel fietsers daar dagelijks doorheen gaan en hoe dat dan voortaan moet worden afgewikkeld. Ik vind dit een typische “stuurlui aan wal” oplossing.

    • Zoiets noemen ze ook wel een tekentafeloplossing. Daar zijn ze in Leiden wel goed in. (Zie ook de nieuwe Catharinabrug. Op de tekentafel klopte het. In de praktijk bleek de brug niet uit te komen t.o.v. de kade. Toen hebben ze in het brugdek maar een knik aangebracht. Wie verzint zoiets ! )

  9. Oke jongens, pak de toeters, pak de rood met witte vlaggen, streup de mouwen op, pilsje in de hand, bezetten dat stadhuis met de strijdkreet Pleur op! Wat de kukident Prosjenko premier mag, mogen wij toch ook. Blijven zitten tot het college valt of de ME ons wegsleept. Hoe laat verzamelen en waar? Zo werkt L750.

  10. De Tuinman vindt het een goed idee om de fietsers om de poort heen te laten rijden (is nog geen 5 seconden extra reistijd), zodat de voetgangers er rustig onderdoor kunnen lopen en het leuke restaurant De La Soul het terras heeft kunnen vergroten: het ziet er nu veel gezelliger uit.
    De oude situatie was allerminst veilig, ook omdat fietsers min of meer door het terras heen fietsten. Anders dan de meeste reaguurders is de Tuinman – die graag en veel door Leiden fietst – in zijn nopjes met de minieme aanpassing die hier heeft plaatsgevonden. Door het scheiden van fietsers en voetgangers wordt het niet alleen veiliger, maar hoef je ook niet meer op je rem te staan omdat er toeristen onder de Morspoort staan. Met de nieuwe belichting komt de Morspoort ’s avonds beter uit dan vroeger.

    • Het enige wat mij betreft daar mocht gebeuren was een paar kleine maatregelen zodat fietsers niet meer gingen afsnijden over het terras heen (bloembakken plaatsen, stoepranden maken of iets dergelijks) en beter aangeven dat er een fietspad lag onder de poort en langs de terrassen.
      Had een stuk minder geld gekost dan die gevaarlijke en lelijke situatie die er nu gecreëerd is.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline