In Den Haag zijn ze er al enkele maanden geleden mee begonnen: de stad aankleden in de kleuren van Mondriaan. Citydressing heet dat in jargon. Ook Leiden gaat er nu mee beginnen. Het eerste gebouw dat is versierd met blauwe, gele, rode en zwarte banen is het voormalige belastingkantoor aan het Stationsplein. Ook Molen de Valk wordt onder handen genomen door de aankleders van de stad. De wieken worden binnenkort voorzien van zeilen in de kleuren van De Stijl.
Andere kleurrijke projecten die nog in de pijplijn zitten zijn onder meer het stadhuis waar de ramen aan de kant van het Stadhuisplein worden beplakt, evenals de draaideur. Ook het Leids Handelshuis aan de Stationsweg krijgt een stijlvol uiterlijk, net als het Stadsbouwhuis, de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal.
Op de vraag of Leiden niet een beetje laat is met het voorzien van de stad van de kleuren die horen bij de viering van 100 jaar Leidse Stijl antwoordt Mincke Pijpers van Leiden Marketing ontkennend. “We zijn juist precies op tijd. Ons programma begint ook nu pas en als je eerder met de aankleding van de stad begint, wek je valse verwachtingen.”
De opening op 18 mei van Beelden in Leiden op de Hooglandse Kerkgracht is feitelijk de eerste echte activiteit in het kader van de viering van het Stijljaar in Leiden. Op 1 juni volgt de openluchttentoonstelling van de Lakenhal op het Pieterskerkhof.
Grote iconische panden als de twee ROC Leiden gebouwen bij Leiden Centraal en Leiden Lammenschans, het Centraal Station zelf en bijvoorbeeld het gebouw van Heerema zijn allemaal zeer geschikt om Leiden flink op de kaart te zetten als Stijlstad. Maar daar heeft Leiden Marketing geen budget voor. “Als zulke bedrijven of instellingen interesse hebben, moeten ze zich zeker bij ons melden”, zegt Pijpers. “”Dan gaan we samen kijken of er toch iets kan”.
Volgende week kleurt Leiden sowieso al op veel plekken blauw, geel en rood. Dan worden de reclamebanieren in de stad vervangen voor Stijlvlaggen en start het Leidse bedrijf Joor IT met het voorzien van etalages van binnenstadwinkeliers die daar bij Leiden Marketing om gevraagd hebben. Die aanvragen kunnen overigens nog steeds ingediend worden via info@leidenmarketing.nl. Leiden Marketing is ook nog in gesprek met makelaars om de ramen van lege panden te beplakken.
Een enkele winkelier heeft de plakactie van Leiden Marketing niet afgewacht. Dagobert Schulp van de Vliegershop aan de Turfmarkt heeft bijvoorbeeld al op eigen initiatief zijn etalage van de stijlkleuren voorzien.
Het inpakken van de Meelfabriek kost bijna 30.000 euro. Kosten die Van der Wiel desnoods zelf wil dragen als de vergunning snel rondkomt. “Het is ook goed voor ons project.”
Ook Meelfabriek-eigenaar Ab van der Wiel heeft plannen om het industriële erfgoed van een Mondriaan-tintje te voorzien. “We willen het graag”, zegt directeur Margot Simons. “Het hangt nu op procedures. Omdat het een monumentale gevel is moeten we een speciale vergunning hebben. Dat duurt 26 weken. Als je dat hoort, vergaat het enthousiasme je wel een beetje”. Van der Wiel zegt het plan nog steeds te willen uitvoeren als de gemeente meewerkt. “De gevel verdwijnt nota bene. Maar pas in een volgende fase en daarom hebben we de sloopvergunning nog niet aangevraagd en houdt de gemeente daar dus geen rekening mee.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907