Karina Wolkers signeert het affiche van de door Wolkers-biograaf Onno blom samengestelde expositie op Kasteel Oud Poelgeest. (Foto: Gerry van Bakel).

Succesvolle Wolkersweken trekken duizenden bezoekers naar Oegstgeest

De eerste Wolkersweken in Oegstgeest zijn een groot succes geworden. “Het besluit van de Stichting Dorpsmarketing Oegstgeest om rond de tiende sterfdag van Jan Wolkers Oegstgeest te positioneren als ‘schrijversdorp’ heeft goed uitgepakt. Het heeft geleid tot veel reuring in het dorp, veel bezoekers van buiten en extra economische activiteit”, meldt Marjolijn van der Jagt die als interim dorpsmarketeer alle activiteiten coördineerde. “De Wolkersweken hebben laten zien, dat het ook echt loont om Oegstgeest in de kijker te spelen”.

De expositie van Wolkers’ schilderijen in Kasteel Oud-Poelgeest trok in tien dagen tijd bijna 3500 bezoekers uit het hele land. De onthulling van het muurgedicht tegenover het geboortehuis van Jan Wolkers aan de Deutzstraat werd bijgewoond door enkele honderden belangstellenden en de lezingen van Wolkersbiograaf Onno Blom waren alle keren uitverkocht.

De restaurants in het dorp serveerden veelvuldig hun Wolkersmenu. De Wandelclub Oegstgeest nam ruim 150 mensen mee op een speciale Wolkerswandeling. Ook de filmmiddag in Marente en de lezing bij de Bibliotheek droegen bij aan het succes.

Van der Jagt: “We hebben mede dankzij de ruime aandacht in de regionale en landelijke media en dankzij de goede samenwerking met Leiden Marketing heel wat mensen naar Oegstgeest weten te krijgen. De inwoners hebben een event gezien waar ze trots op kunnen zijn. Oud-Poelgeest heeft tal van nieuwe gasten kunnen verwelkomen. Onder meer vanwege het speciale Wolkers-arrangement van het hotel. Zo is dorps- en regiomarketing bedoeld. Het brengt leven in de brouwerij. Iedereen moet er blij van worden”.

Voorzitter Hans Ludo van Mierlo van de Stichting Dorpsmarketing Oegstgeest kijkt eveneens tevreden terug op twee roerige weken, maar vooral ook vooruit. “De stichting bestaat pas twee maanden. Toch wilden we de kansen niet voorbij laten gaan die de tiende sterfdag van Jan Wolkers ons bood. We hoopten daarbij op de spontane medewerking van lokale ondernemers en veel andere partijen in het dorp. Die medewerking hebben we in ruime mate gekregen. Dit Wolkers-event smaakt naar meer, hoorde ik van diverse kanten. Met die aanmoediging gaan we als Dorpsmarketing verder aan de slag”.

Cultuur Economie Oegstgeest terugnaarwolkers


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×