Haarlemmerstraatgarage mogelijk drie etages hoger

19

De Haarlemmerstraat parkeergarage aan de Ing. Driessenstraat wordt mogelijk flink verhoogd. De gemeente Leiden start een onderzoek naar uitbreiding met maar liefst negentig extra parkeerplekken verdeeld over drie etages.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Paul Dirkse over het onderzoek naar het ophogen en renoveren van de Haarlemmerstraatgarage.

De gemeente denkt dat de bestaande constructie zo’n uitbreiding kan dragen. Om dat zeker te weten, volgt nu nader onderzoek. Ook wordt in kaart gebracht wat er moet gebeuren om de garage te moderniseren. Zo’n renovatie is nodig om de verouderde garage weer helemaal in lijn te brengen met de huidige wet- en regelgeving.

Delen
Proef de Zomer bij Sligro Leiden

19 reacties

  1. Maarten Kersten op

    Is het nou nóg niet genoeg met die parkeergarage-bouwwoede?! Afgezien van het feit dat de omwonenden niet blij zullen zijn met nog meer schaduw en nog minder licht, is het toch vreemd dat ook dít college op het allerlaatst besluit dat het volgende college miljoenen mag gaan uitgeven voor parkeerfaciliteiten. Evenals dat bij het vorige college het geval was, lanceren B&W dus nog juist op de drempel van hun afscheid, een duur en onnodig plan voor wéér meer parkeergarage-etages. Met de verkiezingen voor de deur heet zoiets: over je graf heen regeren. Dat is de VVD (notabene gesteund door de SP) vlak voor de vorige verkiezingen dus ook al gelukt n.l. door het NUON-reservepotje van Leiden, met een inhoud van €80 miljoen, leeg te kieperen in twee hele diepe parkeerkuilen. En dat notabene terwijl driekwart van de bestaande parkeergarages zelfs op zaterdag leegstond/staat. Maar ja, als je tot voor kort bij Bouwend Nederland gewerkt hebt en Wethouder van het Bouwen genoemd wil worden, moet je dadendrang tonen. Hopelijk krijgen we na de verkiezingen een gemeenteraad die dit besluit niet gaat uitvoeren….

    • U komt wekelijks op zaterdag in de garages? Ik kan uit persoonlijke ervaringen melden dat zowel de morspoort garage en de lammermarkt garage vaak op zaterdag voor meer dan 3/4 vol staan. Wat je zeker niet moet willen is dat de parkeerplekken op zijn.

      • Een inwoner van Leiden op

        @Gerrit: Blijft er bij beide garages zelfs op zaterdag dus nog heel wat ruimte over. Om nog maar niet te spreken van de ruimte die er doordeweeks is.

  2. Dit heeft alles te maken met het verwijderen van de parkeerplaatsen op de Hooigracht en met de bouwplannen op de Kaasmarkt. Het college heeft zich destijds gecomiteerd aan een één op één vervanging van de te verdwijnen parkerplaatsen: ongeveer 40 op de Hooigracht en, als het doorgaat, ongeveer 50 op de Kaasmarkt.
    Overigens betwijfel ik het ten zeerste dat de constructie van de huidige garage nog eens drie verdiepingen kan dragen. Laat staan dat het volgens mij om beschermd stadsgezicht gaat, waar hoogbouw onwenselijk, dan wel verboden is.

  3. Goed plan, opbergen dat blik! Maar dan wel alle parkeervakken op Hooigracht, Rapenburg, Oude Vest en Oude Singel weg

  4. En al dat extra verkeer moet dat kleine straatje bij de Middelstegracht in. Nu al staan op drukke dagen de auto’s op rij te wachten en verpestten met hun vuile uitlaatgassen de lucht die de daar wonende bewoners moeten inademen. 200.000 euro wordt over de balk gegooid voor een onuitvoerbaar plan. Dirkse is van D’66. Goed om te weten op wie de buurtbewoners niet kunnen rekenen als het om hun gezondheid gaat.

  5. Een inwoner van Leiden op

    Bouwen gaat overal in de stad gewoon door. Of het nu parkeergarages zijn of huizen. Welzijn van bewoners interesseert ze bij de gemeente niet. Ze zeggen wel, meer groen en o.a. binnenstad autoluw en al die andere praatjes…..op informatie avonden worden inwoners voor de gek gehouden en dan wordt op het stadhuis ook nog gedacht dat burgers die praatjes niet door hebben. Misschien bouwen vlakbij het huis van de wethouder zoals de provincie wil? O nee, dat komt natuurlijk te dicht bij waar hij woont. Wordt zijn woongenot aangetast…Leiden, en zeker de binnenstad, is vol dus gemeente houd eens op met al die rare ideeën.

  6. Er is maar één oplossing voor deze stad. Niet stemmen op het partijkartel PvdAdieu, Draaikonten66, VVD en CDA. Deze giftige combinatie staat voor het continueren van de fossiele, autofiele, NIET duurzame samenleving. Leugens, bedrog, belazeren, volksverlakkerij staat op het voorhoofd geschreven van de lijsttrekkers Marleen Damen, Paul Dirkse, Paul Laudy, Joost Verbleijie en hun opportunistische, groeiverslaafde achterban. Eigenlijk is het beste om alleen de duurzame en lokale partijen toe te laten en sowieso de arrogante gevestigde orde uit te sluiten. Want deze giftige combinatie zoekt na het rood kleuren van uw stem direct de achterkamers op om het beleid te continueren en de buit onderling te verdelen. Want de burger staat aan de zijlijn. De politieke elite aan de Bree bepaalt. Ambtelijk apparaat voert stomzinnig uit.
    Deze stad is beter af wanneer dieselgate auto’s en roetende vrachtwagens buiten de stad gehouden worden en een dicht en efficient electrisch OV opgezet wordt. Autoverslaafd NL leert vervolgens maar een paar honderd meter te lopen naar de bestemming. Ook goed voor de 40% van dit dekadente, consumentistische, volgevreten, schaperige welvaartsvolk.
    Off topic. De wereldwijde rentes lopen op. De schuldenberg is niet meer af te lossen. Ik voorspel een crisis waar 1929, 1987 en 2008 bij verbleken. Het neoliberale systeem kraakt in zijn voegen. Wij zullen de kop van dit monster moeten afhakken. Ook in Leiden. En dat gaat heel veel pijn doen en ellende geven. Maar onze kinderen zullen ons dankbaar zijn!

    Gegroet vanaf een zonnig en bevroren platteland.

  7. De Morspoortgarage gaat binnenkort dicht. Zelfs met het verhogen van deze parkeergarage met drie extra lagen, is een tekort aan parkeerplaatsen in de nabije toekomst helaas onafwendbaar. Jammer dat deze garage de lucht en niet de grond in gaat.

  8. Het is blijkbaar nooit genoeg met die Leidse parkeergarages, de verslaving aan asfalt en beton en de verering van de heilige auto. Een analogie met Schiphol dringt zich op, ook zo’n luidruchtige en vervuilende rups-nooit-genoeg met een invloedrijke lobby en verstrikte belangen.
    .
    Vorige week lazen we trouwens: “Leidse politiek wil ruim baan voor openbaar vervoer. Automobilisten in de Leidse binnenstad krijgen het de komende jaren zwaar te verduren.” Maar dat was een verslag van een verkiezingsbijeenkomst, georganiseerd door onder meer ROVER en de Fietsersbond.

  9. Vrees dat de meerderheid niet uit het autootje wenst te hebben. Van lopen word je moe.
    Nee, bouw de stad rustig vol. Dan lossen we daarna het probleem van luchtkwaliteit en leefbaarheid wel op…

      • Leiden heeft een regiofunctie. Zonder goede parkeerlocaties wordt de binnenstad een sterfhuis. Op de Hooigracht verdwijnt het parkeren uit het straatbeeld. Mooi toch dat die auto’s straks in een parkeergarage terecht kunnen?

  10. In deze garage is momenteel veel blikschade. De huidige drie auto’s tussen de bouw kolommen is te smal (voor normale middenklasser auto’s). Bovendien niet conform de NEN normen. Drie verdiepingen erbij is dus grotendeels een compensatie voor plekken die verloren gaan op huidige parkeerlagen.

  11. Een inwoner van Leiden op

    @Anoniem: Nee hoor dat is zeker geen compensatie voor plekken op de huidige parkeerlagen als die gerenoveerd moeten worden. Zie de reactie van Joost hierboven: dát is de reden. Prima als de Haarlemmerstraat garage zodanig gerenoveerd wordt dat de parkeerplekken ruimer worden maar geen etages er boven op. Genoeg ruimte om te parkeren in de Lammermarktgarage en straks in die van de Garenmarkt. Bovendien wil de gemeente de binnenstad autoluw en groener maken. Dat gaat dus op deze manier niet gebeuren ( zie nogmaals de reactie van Joost).

    • @EEN INWONER VAN LEIDEN, de opmerking van Joost is inderdaad ook 100% correct. Ik ben alleen erg benieuwd hoeveel plaatsen er verloren gaan op de huidige parkeerlagen i.v.m. toepassing van de NEN normen.

  12. Een inwoner van Leiden op

    @Anoniem: de gemeente wil de binnenstad autoluw maken dus mooi toch als er door renovatie minder plekken in de haarlemmerstraat garage komen? Bovendien al genoeg plekken in de Lammermarktgarage en straks in die van de Garenmarkt.

  13. @EEN INWONER VAN LEIDEN, voor de bezoekers van de stad ben ik het met je eens. Er is alleen een probleem voor de bewoners als er veel plaatsen verloren gaan op zowel op Hooigracht, Kaasmarkt en AH garage. Ook is het vreemd beleid dat het parkeertarief bij de AH €1,50 p/u is en in de nieuwe garages ongeveer het dubbele. Zo maak je de binnenstad natuurlijk niet autoluw.

  14. Een inwoner van Leiden op

    @Anoniem: Haarlemmerstraatgarage dus hoofdzakelijk reserveren voor bewoners. Sowieso onzinnig beleid dat parkeerplaatsen op de Hooigracht moeten verdwijnen onder het mom van parkeerders veroorzaken opstoppingen (heb ik nog nooit meegemaakt) en op de Kaasmarkt voor het bouwen van huizen (hoezo, binnenstad groener?). De binnenstad autoluw en groener maken zijn alleen maar praatjes van diverse politieke partijen om zieltjes te winnen zo vlak voor de verkiezingen. Er zijn genoeg parkeergarages voor bezoekers. Probleem is dat bezoekers geen meter extra willen lopen om in de binnenstad te komen. Doe als andere steden bijv Utrecht: parkeergarages aan de randen (in het geval van Leiden bijv. de Lammermarktgarage en de garages in de Kooi) en dan een combiticket voor parkeren en de bus. Kost in Utrecht 5 euro totaal voor een dag en dan mag je zelfs met 4 personen de bus v.v nemen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline