Proef met sensoren voor kort parkeren Hooigracht start eind 2019

6

Bij de herinrichting van de Hooigracht zullen alle parkeerplekken in die straat verdwijnen. Ondernemers aan de Hooigracht hebben daarover zorgen geuit bij de gemeente en daarom wordt er een proef met sensoren voor laad- en losplekken gestart. Deze sensoren moeten het mogelijk maken dat klanten nog wel kort kunnen parkeren, zonder dat ze meteen een bon krijgen. De proef gaat in het laatste kwartaal van 2019 van start. De herinrichting van de Hooigracht start eind 2018.

Oorspronkelijk zou na de herinrichting van de Hooigracht nog wel de mogelijkheid blijven bestaan voor kort parkeren. Begin dit jaar liet de toenmalige wethouder Robert Strijk weten dat hij dit niet nodig achtte, omdat ook bezoekers tien minuten lang op een laad- en losplek mogen staan. Ondernemers brachten daar op hun beurt tegen in dat handhavers in de praktijk niet na tien minuten terug komen, maar meteen een bon uitschrijven. En dat zou klanten gaan kosten.

Objectief meetsysteem

Op verzoek van de Leidse gemeenteraad wordt een pilot gestart met sensoren die moeten meten hoe lang een auto ergens staat. Daarmee wordt gezocht naar een objectief meetsysteem dat zowel ondersteuning biedt voor de handhaver, als voor de automobilist. Hoewel een boodschap doen in kort tijdsbestek in juridische zin niet als laden en lossen gezien mag worden, kan door middel van dit systeem toch tegemoet worden gekomen aan de wens van de ondernemer en de klant om kort te mogen parkeren.

In 2018 gaat de gemeente nu verder met de uitwerking van het concept en wordt er draagvlak bij de betrokken partijen gecreëerd. In maart 2019 wordt de technologie gebruiksklaar gemaakt en in het tweede en derde kwartaal worden de sensoren geplaatst en in bedrijf gesteld. De proefperiode start in het laatste kwartaal van 2019 en begin 2020 worden de resultaten geanalyseerd en getoetst.

Herinrichting

De Hooigracht wordt heringericht bij de aanleg van de Centrumroute. Eén van de uitgangspunten is het opheffen van de parkeerplaatsen op de Hooigracht. Dat moet de verkeersveiligheid verbeteren en de ruimtelijke kwaliteit verbeteren. Ook moet het opheffen van parkeerplaatsen de doorstroom van het busvervoer bevorderen en kunnen er extra fietsenrekken worden geplaatst. De bomen en lichtmasten worden in een vast ritme geplaatst, waardoor de straat een groen karakter krijgt en een rustig, continu profiel. Dat moet bijdragen aan de leefbaarheid en verblijfskwaliteit van de straat.

Een impressie van de Hooigracht zoals die er na de herinrichting uit zal zien.

Delen
Rabobank Wensenfonds

6 reacties

    • dan zet je die auto in een parkeergarage, of bij het stadsparkeerplan, en laat je je er met een busje (gratis) naartoe rijden en ook weer gratis terug rijden naar de Haagweg. Als je binnen twee uur klaar bent, kost het je iets van 4 euro. Met een scootmobiel heb je een actieradius die voldoende moet zijn om van Stevenshof naar Merenwijk en terug te rijden (alleen sommige ouderwetse accu’s hebben een actieradius van 12 km). Waar ook winkels zijn… En uit eigen ervaring: mensen die slecht ter been zijn, kunnen zich doorgaans prima redden.

  1. De waanzin! Dit wordt toch NIETS? Laat men van de Hooigracht afblijven. De bomen staan er schitterend bij deze zomer, ondanks de droogte. En at wil Leiden vernielen? De dwazen.

  2. De parkeerplaatsen op heffen is waanzin. Er is hier meer dan veel behoefte aan. Er is op de Hooigracht geen enkele mogelijkheid voor een buslijn met het toch al te drukke verkeer. De fietsers rijden juist veilig naast de stoep, gescheiden van het doorgaande autoverkeer. Houd iemand dit nog tegen? De RGL is gelukkig ook niet doorgegaan.

    • Crimboween op

      Inderdaad een gestoord idee van onze fijne gemeentebestuurders. Alles moest opzij voor de ‘snelbus’ 400 toen deze nog naar een fictief en ongewenst busstation achter Leiden CS zou rijden. Inmiddels is het busstation op een zinniger locatie gepland, ondanks heel veel tegenzin van onze ‘volksvertegenwoordigers’ in het (voormalige) college.

      Wel even goed om te onthouden: het college heeft zich verplicht om de verloren parkeerplaatsen één-op-één te compenseren op een ‘andere locatie’, waarbij men het inmiddels heeft over DRIE EXTRA PARKEERVERDIEPINGEN op de Haarlemmerstraatgarage (boven de Albert Heijn). Alsof dat niet nog een waanzinniger idee is dan het opheffen van de parkeervakken op de Hooigracht.

Over de auteur

Reanne van Kleef

Hoofdredacteur sport, politiek verslaggever, algemeen redacteur, presentator nieuws071 en sport071.

Je bent nu offline