‘No More Blackface’ vraagt raad om afstand te nemen van Zwarte Piet

159

Dat in Leiden bij de sinterklaasintocht vanaf volgend jaar geen zwarte pieten meer betrokken zullen zijn, zorgt ook hier voor veel discussie. Zowel in de stad, als onder de grote groep vrijwilligers die bij de intocht is betrokken. Ongeveer eenderde van hen wil volgend jaar niet meer meedoen, zo bleek vorige week tijdens een bijeenkomst bij Roomburg waar ook burgemeester Lenferink zijn opwachting maakte.

Chris de Waard in gesprek met actievoerder ‘Ioana’ over Zwarte Piet in Leiden.

De discussie over zwarte piet is dus vooral in de stad gevoerd en ook aan het besluit om in twee stappen afscheid te nemen van het zwarte hulpje van de sint, kwam de politiek niet te pas. De organisatie ‘No More Blackface Leiden’ is blij dat zwarte piet volgend jaar uit Leiden verdwijnt, maar wil eigenlijk ook nog wel een uitspraak van de Leidse gemeenteraad over het in hun ogen racistische fenomeen. Woordvoerster ‘Ioana’ kwam inspreken op rijm en noemde daarbij het geleidelijk afbouwen van racisme ‘absurdistisch’.

Chris de Waard in gesprek met burgemeester Lenferink over het afschaffen van Zwarte Piet in Leiden.

Burgemeester Lenferink is blij dat de discussie in Leiden op beschaafde wijze wordt gevoerd. Ook degene die teleurgesteld stoppen als zwarte piet verdwijnt, geven volgens de burgemeester blijk van respect voor het besluit en hebben dat ook uitgesproken.

Deze diashow vereist JavaScript.

Chris de Waard vroeg raadsleden van SP Leiden, CDA Leiden, Partij Sleutelstad en de VVD Leiden om een reactie.

Nieuwe kleding voor pieten
De gemeente Leiden gaat de organisatie van de intocht helpen om de veranderingen volgend jaar door te voeren. Zo komt er nieuwe kleding voor alle vrijwilligers. Daarbij wil Leiden aansluiten bij Amsterdam waar de pieten er tegenwoordig uitzien als Spaanse edelen.

(Foto: Facebook-pagina Sint in Amsterdam).

 

Delen

159 reacties

    • Zielig anti zwarte piet vecht tegen kinderen die zichzelf niet kunnen verweren.
      Anti zwarte piet ga op vakantie naar het buitenland, zover mogelijk, en laat de kinderen sinterklaas vieren.

  1. Thomas van Klink

    “De gemeente Leiden gaat de organisatie van de intocht helpen om de veranderingen volgend jaar door te voeren”.

    Zou eerder willen zeggen dat gemeente Leiden de organisatie gaat helpen om de veranderingen door de strot te duwen….

    • Nooit last van gehad, maar ga ze steeds meer haten! Zorg liever dat jullie stad Leiden op orde krijgen ipv meegaan met dit achterlijke geneuzel om daarna compensatie te kunnen eisen omdat er toegegeven aan dit “slaven” idee!

  2. Nigel Ehh

    Door deze 5 mensen wordt zwarte piet dus afgeschaft na jaren bij intochten schreeuwen naar kinderen, ze hebben dus tijd genoeg(ze werken niet) ze kunnen beter douche en naar een kapper, vieze smerige parasieten. Lui laf en lelijk🖕

  3. Erika van Duuren

    No more blackface roepers ( blackface!! Doe is normaal dan das discrimineren ten top!! ) Wij mens lievende mensen Of je nu geel paars wit zwart bruin of pimpelpaars met goud randje bent wij vragen afstand van deze onnozele discussie!!! Zwarte piet is zwarte piet jodenkoek is joden koek! Negerzoen is neger zoen Nog nooit heb ik daar discriminatie bij bedacht!! Nooit!

  4. Michiel Hoogland op

    Omdat ik de hele Zwarte Pieten discussie en de onzin over en weer spuugzat ben en het onbegrijpelijk vind dat volwassen weldenkende mensen niet in staat zijn om een verhaal (een verzinsel dus) dat voor sommigen een negatieve bijsmaak heeft, om te buigen naar een verhaal en feest dat voor iedereen een positief karakter kan hebben….ben ikzelf maar es op onderzoek gegaan……….

    Wat nou als….
    Misschien zou je het personage en de ontstaansgeschiedenis van het verhaal van Sinterklaas en Piet nog iets verder terug in de geschiedenis moeten zoeken.
    Dus weg met de wel of niet uiterlijke kenmerken van Piet als Moorse slaaf, of was het een outfit van een spaanse edelman, weg met de onderdanigheid en weg met Piet als knecht, hoewel knecht (ook tegenwoordig nog) een prima beroep of baan is….
    Stel je nou toch es voor dat de legende van Sint Nicolaas en zijn metgezel Piet zijn gebaseerd op de verhalen uit de 13e eeuwse Legenda Aurea …zoek dat maar es op. En dat het personage van Piet gebaseerd is op Sint Mauritius uit de 3e eeuw na Christus.(die niet toevallig een getinte/moorse persoon uit Meroë (het huidige Soedan) was) Zoek hem ook maar es op.
    Sint-Mauritius is de patroonheilige van soldaten, wapensmeden en diverse nationale legers of legereenheden. Ook is hij de patroon van wevers, stoffenververs en diverse Zwitserse, Franse, Duitse, Oostenrijkse en Italiaanse steden en dorpen.
    Sankt Moritz is niet geheel toevallig naar hem vernoemd.
    Hij is minstens zo’n geweldige heilige als Nicolaas, zo niet nog veel toffer…hij was een held.

    Kortom, wat als het verhaal wordt omgebogen naar;
    Sint Nicolaas komt met zijn vriend en metgezel Piet (die eigenlijk Sint Mauritius heet) helemaal uit een ver en warm land in Afrika om alle kinderen tenminste 1 dag in het jaar blij en gelukkig te maken, omdat er al zoveel hele erge dingen in de wereld gebeuren.
    Ze hebben een hele grote boot vol met pepernoten en pakjes (maar kan tegenwoordig natuurlijk ook een vrachtwagen,vliegtuig,TGV of Drone zijn) die ze als verrassing stiekem ’s avonds over de daken te paard (of met drones) samen met een heel groot team van vriendjes naar de kinderen brengen.
    En als er dan kinderen zijn die helaas toch niks in hun schoentje vinden, dan komt dat omdat Sinterklaas een beetje vergeetachtig is geworden na 1600 jaar en domweg te weinig kadootjes en snoep heeft besteld bij de kadocentrale, of een veeel te kleine boot heeft genomen omdat hij geen rekening heeft gehouden dat er weer heel veel lieve kinderen bij zijn gekomen dit jaar. Maar volgend jaar komt hij dan vast en zeker met een grotere boot en nog meer kadootjes…..

    En kijk, dit is Sint Mauritius (die wij voor het gemak maar Piet zijn gaan noemen). Hij heeft een tint. Daar is niks mis mee en op deze held en Heilige mag je gewoon kei trots zijn.
    Gut, wat komt me deze 15e eeuwse afbeelding toch ongelooflijk bekend voor . 😉
    Einde discussie lijkt me dan.

    (ps. Sint Mauritius is dus de getinte man in het harnas)
    http://artway.eu/userfiles/Matthias%20Gr%C3%BCnewald%20Meeting%20of%20St%20Erasm%20and%20St%20Maurice%201517-23.jpg

    En voor de mensen die niet weten wanneer de 15e eeuw, of 13e eeuw, of 3e eeuw was….
    Dat was heel ver voor het nederlandse slavernij verleden, en voor het spaanse en portugese slavernij verleden. En dat was kennelijk een tijd waarin het nog niet uitmaakte welke kleur je had of waar je vandaan kwam…..(nouja, zolang je maar van het goede geloof was natuurlijk 😮 )

    • Dag Michiel,

      Je werkt nogal uit wat je ook simpel kunt stellen: Sinterklaas is een verhaal, wat let ons het een beetje aan te passen zodat niemand er meer moeite mee heeft? Je redeneert hierbij wel blind voor de realiteit: veel mensen willen dat niet. Ze voeren twee redenen aan: (a) de gekwetsten stellen zich aan, hebben geen punt (b) de gekwetsten vertegenwoordigen daarbij, hoewel dit bijkomstig is, een minderheid (c) Sinterklaas in de huidige vorm is nationaal cultuurgoed, aanpassing schaadt de Nederlandse identiteit.
      .
      Argument (a) verdient het meest discussie, mijns inziens. Mensen die het verkondigen zijn vaak zozeer overtuigd van hun gelijk, dat ze vergeten het sterk te beargumenteren. Die zelfovertuigdheid blijkt bijvoorbeeld uit het gelijkstellen van ‘niet gelijk hebben ‘ met ‘zich aanstellen’. Immers, men kan een standpunt innemen dat onjuist blijkt, maar dat met zuivere intenties doen. Dit ‘aanstellen’ noemen, is doorslaan.
      .
      Jouw positie is ahistorisch, in de zin dat je zegt: laten we met zijn allen een verhaal verzinnen waarmee iedereen kan leven, ongeacht wat de feitelijke historische context van de Zwarte Piet-figuur is. Toevallig kwam vandaag een nieuwe historische studie naar de Zwarte Piet-figuur van Schenkman uit. Hoewel Schenkman niet rechtstreeks naar de Blackface-traditie verwees, was die ten tijde van zijn verhaal wel populair in Nederland, met een rondtrekkende minstrelshow, aldus Elisabeth Koning in dit artikel dat gratis te lezen op https://tijdschriftvoorgeschiedenis.files.wordpress.com/2018/11/artikel_koning_zwarte_piet_een_blackfacepersonage.pdf.
      .
      De NRC berichtte vandaag in een korter stuk over het onderzoek van Koning. Daar leert de nieuwsgierige lezer(es) die niets liever wil dan de waarheid achter Zwarte Piet ontdekken ook, dat Elisabeth Koning, de jonge prijswinnende historica, heeft opgediept dat in diezelfde tijd een aangepaste toneelversie van ‘De negerhut van oom Tom’ met groot succes door Nederland toerde: “Franse toneelbewerkers hadden aan het verhaal twee clowneske blackface-types toegevoegd, die in Nederland innig omarmd werden. Boek en toneelbewerking hebben bijgedragen aan de 19de-eeuwse Nederlandse anti-slavernij-beweging, maar tegelijkertijd sterkten ze de voorstanders van de slavernij in hun idee dat zwarte mensen een soort grote kinderen waren die de vrijheid niet aankonden” : https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zwarte-piet-is-in-19de-eeuw-beinvloed-door-blackface-traditie-a2756195

      Maar 18 – 20 lezers hebben de moeite genomen de Sleutelstad-interviews te beluisteren, die elk enkele minuten investering vragen. Ik maak me dan geen illusie dat iemand nieuwsgierig genoeg is om gratis dit historisch artikel te willen downloaden, laat staan lezen. Meningen zijn er om gekoesterd te worden.

    • Dag Michiel,

      Je werkt nogal uit wat je ook simpel kunt stellen: Sinterklaas is een verhaal, wat let ons het een beetje aan te passen zodat niemand er meer moeite mee heeft? Je redeneert hierbij wel blind voor de realiteit: veel mensen willen dat niet. Ze voeren twee redenen aan: (a) de gekwetsten stellen zich aan, hebben geen punt (b) de gekwetsten vertegenwoordigen daarbij, hoewel dit bijkomstig is, een minderheid (c) Sinterklaas in de huidige vorm is nationaal cultuurgoed, aanpassing schaadt de Nederlandse identiteit.
      .
      Argument (a) verdient het meest discussie, mijns inziens. Mensen die het verkondigen zijn vaak zozeer overtuigd van hun gelijk, dat ze vergeten het sterk te beargumenteren. Die zelfovertuigdheid blijkt bijvoorbeeld uit het gelijkstellen van ‘niet gelijk hebben ‘ met ‘zich aanstellen’. Immers, men kan een standpunt innemen dat onjuist blijkt, maar dat met zuivere intenties doen. Dit ‘aanstellen’ noemen, is doorslaan.
      .
      Jouw positie is ahistorisch, in de zin dat je zegt: laten we met zijn allen een verhaal verzinnen waarmee iedereen kan leven, ongeacht wat de feitelijke historische context van de Zwarte Piet-figuur is. Toevallig kwam vandaag een nieuwe historische studie naar de Zwarte Piet-figuur van Schenkman uit. Hoewel Schenkman niet rechtstreeks naar de Blackface-traditie verwees, was die ten tijde van zijn verhaal wel populair in Nederland, met een rondtrekkende minstrelshow, aldus Elisabeth Koning in dit artikel dat gratis te lezen op https:// +
      tijdschriftvoorgeschiedenis.files.wordpress.com/2018/11/artikel_koning_zwarte_piet_een_blackfacepersonage.pdf.
      .
      De NRC berichtte vandaag in een korter stuk over het onderzoek van Koning. Daar leert de nieuwsgierige lezer(es) die niets liever wil dan de waarheid achter Zwarte Piet ontdekken ook, dat Elisabeth Koning, de jonge prijswinnende historica, heeft opgediept dat in diezelfde tijd een aangepaste toneelversie van ‘De negerhut van oom Tom’ met groot succes door Nederland toerde: “Franse toneelbewerkers hadden aan het verhaal twee clowneske blackface-types toegevoegd, die in Nederland innig omarmd werden. Boek en toneelbewerking hebben bijgedragen aan de 19de-eeuwse Nederlandse anti-slavernij-beweging, maar tegelijkertijd sterkten ze de voorstanders van de slavernij in hun idee dat zwarte mensen een soort grote kinderen waren die de vrijheid niet aankonden” : https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zwarte-piet-is-in-19de-eeuw-beinvloed-door-blackface-traditie-a2756195

      Maar 18 – 20 lezers hebben de moeite genomen de Sleutelstad-interviews te beluisteren, die elk enkele minuten investering vragen. Ik maak me dan geen illusie dat iemand nieuwsgierig genoeg is om gratis dit historisch artikel te willen downloaden, laat staan lezen. Meningen zijn er om gekoesterd te worden.

      • Je kunt wel zien dat je eenzijdig bent voorgelicht en interpreteert. Blackface heeft niks met Zwarte Piet te maken en blackface was ook anti-racistisch. Blackface anti-racist Al Jolson reisde zelfs naar Engeland om er anti-racistische liederen te zingen met zwartgeschminkte mensen. De laatste eeuwen waren er veel uitingen die velen nu racistisch vinden, maar mensen discrimineerden toen niet omdat er amper negroïden waren. Het is erg amateuristisch en zelfs racistisch om zwartgeschminkte mensen die er toen rondliepen en gebaseerd waren op de duivel of zo de overgang naar het nieuwe jaar symboliseerden, een negroïde persoon te zien en een directe link te maken met toen zelfs niet-racistische uitingen. Je maakt daardoor minstens twee denkfouten.
        Nog nooit heb ik zo’n slecht eenzijdig onderzoek gelezen dan dat flutstuk van Koning. Je kunt op Joop.nl genoeg reacties lezen van Han en andere wetenschappers die wel objectief de geschiedenis interpreteren.

        • Sorry Godelieve, veel emotie en oordeel, weinig inhoud. Probeer, als je wilt, je punt te maken met een beargumenteerde, lopende redenering, in plaats van al meteen te beginnen met “je bent eenzijdig voorgelicht”, “je interpreteert eenzijdig”, “Blackface heeft niets met Zwarte Piet te maken”, “amateuristisch, zelfs racistisch”, en het onderzoek van Koning af te doen met het meest eenzijdige onderzoek dat je gelezen hebt en “flutstuk”.
          Je zit zo nogal hoog te paard, doet alsof je gezaghebbend pietendeskundige bent en op niveau met Koning van gedachten kunt wisselen. Maar je schrijft als een doorsneereaguurder, veel mening, nauwelijks argumenten.

          • ‘Eenzijdigste onderzoek’.
            Juist jij gaat niet in op de argumenten, Michel. Jij en Koning creëren meer onbegrip en racisme door overal racisme te zien en door (vermeend) racisme door te trekken naar een of twee eeuwen later, val je helemaal door de mand. Nog even en je vindt Martin Luther King een racist omdat hij een halve eeuw geleden steeds ‘negro’ zei.
            Ga tegen Black Friday protesteren. Die naam heeft dezelfde onterechte negatieve connotatie. Als zwartgeschminkte Pieten allemaal racistisch blank moeten zijn, dan lijkt het mij logisch dat je gaat strijden voor een Blanke Vrijdag.

          • @Godelieve, je laatste reacties:
            .
            1. Ik ben niet Michiel, dat zal toch duidelijk zijn? En de naam is ‘Comment’
            2. Je gaat voort op de weg die je was ingeslagen, vanuit de hoogte smalen. Ik wil best geloven dat je in het verleden enige moeite hebt gedaan je op de hoogte te stellen. Je verwijst zelfs naar Joop.nl, wat slim is. Ook bij dat links ingeschatte medium zijn stukken te vinden die tegen aanpassing van Zwarte Piet pleiten met een beroep op de historie, meldt je. Maar erop ingaan doe je niet, alleen schermen met je deskundigheid. Jij zou wel snappen dat men zeer beducht moet zijn voor het risico van anachronistisch, en Koning niet. O ja? Daarvan getuigt niets. Heb je überhaupt een van de gelinkte stukken gelezen? Alleeen al in het korte vraaggesprek in de NRC zie je dat Koning genuanceerd antwoordt.
            3. Pleitbezorgers van een aangepaste Zwarte Piet racisten verklaren is een goedkope debattruc, die je wat mij betreft diskwalificeert.

          • @Johann

            Het is; ‘meld je’ en je haalt racistisch en racist en anachronistisch en anachronisme doorelkaar. Verder reageer je weer niet inhoudelijk.
            Donkere mensen verbieden Piet(a) te laten spelen is racistisch. Als je dit goedkeurt of activeert ben je inderdaad een racist.

  5. Michiel Hoogland op

    Sinten Klaas en Piet (die eigenlijk Nicolaas en Mauritius heten) , allebei waren het helden en heiligen….ze zijn (vanaf nu) gelijkwaardig en het prima voorbeeld van een multiculureel duo die staan voor het goede.
    Ze komen om kinderen en mensen te verblijden en wat op te vrolijken .
    En ze komen toevallig naar Nederland omdat zij dat (vanwege de multiculuraliteit) het allerleukste land vinden !

    En die liedjes en tradities daar kunnen we vast ook nog wel een leuke slinger aan geven.
    En dat zit er na een paar jaar ook wel ingebakken.

    Sint en Piet, die eigenlijk Mauritius heet
    maken alle kinderen en grote mensen blij
    want zoals iedereen weet
    Het waren helden en heiligen allebei

    Ze komen te paard, boot ,vliegtuig of trein
    Om bij alle mensen en kindren te zijn
    Ze brengen vreugde en liefde en heel veel plezier
    Want Nederland is het leukste,daarom komen ze hier.

    En of je nou dik bent, of dun,klein of soms groot
    wit,bruin of zwart bent …geel,of toch rood
    en of je Jan,Klaas of Mo heet, of Ans,Bep of Griet
    dat maakt allemaal niks uit voor Sint en voor Piet.

    Op 5 december is iedereen immers gelijk
    Het is het feest der feesten voor arm en rijk
    We wachten met spanning heel vrolijk en blij
    Want Sint en Piet komen bij jou zeker en vast ook nog voorbij.

    Een hele fijne Sinterklaas
    Sint en Piet

  6. Iris Juffermans

    Het is een kinder feest! Wat weten kinderen van discriminatie?? Kom op zeg! Allemaal volwassen mensen maar ze gedragen zich als kinderen 🤮 ook wij ‘ blanke ‘ kunnen zich gaan richten op discriminatie zoals blanke vla 🤣 jongens kom op…

  7. Michiel Hoogland op

    En oja, voor ik het vergeet;
    Voor alle kinderen die ooit gepest werden en gepest worden….
    Piet (die eigenlijk Mauritius heet) was dus een held en een heilige
    en hij kwam vanuit een mooi en warm land in Afrika en hij was getint, had kroeshaar en droeg een ridderharnas.
    Hij stond voor waar hij in geloofde en verloochende zijn afkomst niet want daar was hij terecht trots op.
    De plaats waar hij vanwege zijn overtuiging is gestorven in Zwitserland is naar hem vernoemd…Sankt Moritz
    Als je dus ooit gepest wordt met Piet, recht dan je rug en vertel dit verhaal en wees er (terecht) trots op.

    We moeten gewoon af van onderscheid (op basis van weet-ik-wat), af van het wij/zij denken, racisme , altijd maar weer in conflictmodellen denken en meer van die onzinnig vastgeroeste zaken. Gewoon proberen om er met zn allen het allerleukste land op aarde van te maken…als dit het eigenlijk al niet was.

    En over welke kleur je je schminkt , of dat nou wit,geel,groen,blauw,roze,rood,pimpelpaars,bruin of zwart is….
    dat zou eigenlijk gewoon helemaal geen ene reet uit moeten maken.
    Hoe meer kleur hoe beter en alle kleuren zijn welkom

  8. Bianca Lens

    Is het mogelijk dat de burgemeester word vervangen? Geloof dat leiden “onze” burgervader zat is. En dan nog even over het tussen haakjes van het woord “onze”, ik geloof namelijk niet dat deze man naar het volk luistert, ofwel zijn volk, ons stadje leiden. Ik ben zelf zwarte piet en ben hier trots op. Verander dus niet mee volgend jaar, net als vele mede vrijwilligers. Ook heb ik gehoord dat heel veel Leidsche mensen, de intocht in Leiderdorp of andere gemeentes gaan bezoeken. Schande dat meneer lenferink voor 5 let wel op 5 mensen dit hele feest voor 1000 en Leidenaren gaat verknallen. Rip zwarte piet. Ik wens u allen een fijn sinterklaasfeest.

  9. Wendy Groenendijk

    De gemeente gaat helpen bij de veranderingen van de intocht volgend jaar? Gaat dat dan betekenen dat de ambtenaren voor piet mogen gaan spelen want wat ik ervan begrepen heb wil een heel groot gedeelte van de organisatie niet eens meer wil meehelpen/lopen volgend jaar ivm al deze veranderingen

  10. Michiel Hoogland

    HAHAHAHAHA…..de Pieten krijgen bij ons in navolging van Amsterdam kostuums van Spaanse edellieden !
    IN LEIDEN EEN INTOCHT VAN SPAANSE EDELLIEDEN NOTABENE !…..volgens mij zijn er mensen zonder historisch besef .
    Andere edellieden is prima….maar ik zou toch zeggen dat de spanjaarden bij ons de stad niet inkomen .

    • Piet Pekelharing op

      Ik wilde al opmerken dat ik bezwaar heb tegen Spaanse edellieden. Maar u bent mij voor. Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat wij op drie oktober vieren dat de Spanjaarden de stad niet zijn binnengekomen om dan nog geen twee maanden later Spaanse edellieden te verwelkomen.

      Het verbaast mij niet dat men in dat uit de kluiten gegroeide vissersdorpje aan het IJ voor Spaanse edellieden kiest. Immers Amsterdam is tijdens de Tachtigjarige Oorlog heel lang Spaansgezind gebleven. Maar ja, het is nu eenmaal een door en door foute stad.

    • Eus de Watergeus op

      Nou is die hele Sinterklaas dus een genaturaliseerde Spanjool en overduidelijk een katholiek. Moeten we dat willen? En wat is eigenlijk zijn standpunt inzake de Catalaanse kwestie? Antwoord: Boeie. Pepernoten en cadeautjes..

  11. Michiel Hoogland

    Maar even serieus;
    Omdat ik de hele Zwarte Pieten discussie en de onzin over en weer spuugzat ben en het onbegrijpelijk vind dat volwassen weldenkende mensen niet in staat zijn om een verhaal (een verzinsel dus) dat voor sommigen een negatieve bijsmaak heeft, om te buigen naar een verhaal en feest dat voor iedereen een positief karakter kan hebben….ben ikzelf maar es op onderzoek gegaan……….

  12. Yvonne Geers

    Jammer dat mensen een raad gaan vragen om zwarte piet te negeren nou ik zeg cultuur erfgoed hou hier mee op de olievlek ga steeds verder ieder heeft recht op feest zo ook de kinderen.maar volwassen verpeste het .

  13. Michiel Hoogland

    Wat nou als….
    Misschien zou je het personage en de ontstaansgeschiedenis van het verhaal van Sinterklaas en Piet nog iets verder terug in de geschiedenis moeten zoeken.
    Dus weg met de wel of niet uiterlijke kenmerken van Piet als Moorse slaaf, of was het een outfit van een spaanse edelman, weg met de onderdanigheid en weg met Piet als knecht, hoewel knecht (ook tegenwoordig nog) een prima beroep of baan is….
    Kortom weg met het welles nietes , zus of zo, het was toen dit of dat gedoe…..

    Stel je nou toch es voor dat de legende van Sint Nicolaas en zijn metgezel Piet zijn gebaseerd op de verhalen uit de 13e eeuwse Legenda Aurea …zoek dat maar es op. En dat het personage van Piet gebaseerd is op Sint Mauritius uit de 3e eeuw na Christus.(die niet toevallig een getinte/moorse persoon uit Meroë (het huidige Soedan) was) Zoek hem ook maar es op.
    Sint-Mauritius is de patroonheilige van soldaten, wapensmeden en diverse nationale legers of legereenheden. Ook is hij de patroon van wevers, stoffenververs en diverse Zwitserse, Franse, Duitse, Oostenrijkse en Italiaanse steden en dorpen.
    Sankt Moritz is niet geheel toevallig naar hem vernoemd.
    Hij is minstens zo’n geweldige heilige als Nicolaas, zo niet nog veel toffer…hij was een held.

    Kortom, wat als het verhaal wordt omgebogen naar;
    Sint Nicolaas komt met zijn vriend en metgezel Piet (die eigenlijk Sint Mauritius heet) helemaal uit een ver en warm land in Afrika om alle kinderen tenminste 1 dag in het jaar blij en gelukkig te maken, omdat er al zoveel hele erge dingen in de wereld gebeuren.
    Ze hebben een hele grote boot vol met pepernoten en pakjes (maar kan tegenwoordig natuurlijk ook een vrachtwagen,vliegtuig,TGV of Drone zijn) die ze als verrassing stiekem ’s avonds over de daken te paard (of met drones) samen met een heel groot team van vriendjes naar de kinderen brengen.
    En als er dan kinderen zijn die helaas toch niks in hun schoentje vinden, dan komt dat omdat Sinterklaas een beetje vergeetachtig is geworden na 1600 jaar en domweg te weinig kadootjes en snoep heeft besteld bij de kadocentrale, of een veeel te kleine boot heeft genomen omdat hij geen rekening heeft gehouden dat er weer heel veel lieve kinderen bij zijn gekomen dit jaar. Maar volgend jaar komt hij dan vast en zeker met een grotere boot en nog meer kadootjes…..

    En kijk, dit is Sint Mauritius (die wij voor het gemak maar Piet zijn gaan noemen). Hij heeft een tint. Daar is niks mis mee en op deze held en Heilige mag je gewoon kei trots zijn.
    Gut, wat komt me deze 15e eeuwse afbeelding toch ongelooflijk bekend voor . 😉
    Einde discussie lijkt me dan.

    (ps. Sint Mauritius is dus de getinte man in het harnas)

    • Misschien kun je als jong eerlijk meisje een begin maken met zelf leren nadenken. Ik stel een groot gebrek aan nieuwsgierigheid bij je vast, en een verlangen naar gezellig-het-met-elkaar-eens-zijn. Eerlijkheid kan leiden tot isolement. Soms kan eerlijkheid je ertoe brengen een minderheidsstandpunt in te moeten nemen. Bijvoorbeeld.

  14. Michiel Hoogland

    En voor de mensen die niet weten wanneer de 15e eeuw, of 13e eeuw, of 3e eeuw was….
    Dat was heel ver voor het nederlandse slavernij verleden, en voor het spaanse en portugese slavernij verleden. En dat was kennelijk een tijd waarin het nog niet uitmaakte welke kleur je had of waar je vandaan kwam…..(nouja, zolang je maar van het goede geloof was natuurlijk 😮 )

  15. Michiel Hoogland

    Sinten Klaas en Piet (die eigenlijk Nicolaas en Mauritius heten) , allebei waren het helden en heiligen….ze zijn (vanaf nu) gelijkwaardig en het prima voorbeeld van een multiculureel duo die staan voor het goede.
    Ze komen om kinderen en mensen te verblijden en wat op te vrolijken .
    En ze komen toevallig naar Nederland omdat zij dat (vanwege de multiculuraliteit) het allerleukste land vinden !

    En die liedjes en tradities daar kunnen we vast ook nog wel een leuke slinger aan geven.
    En dat zit er na een paar jaar ook wel ingebakken.

    Sint en Piet, die eigenlijk Mauritius heet
    maken alle kinderen en grote mensen blij
    want zoals iedereen weet
    Het waren helden en heiligen allebei

    Ze komen te paard, boot ,vliegtuig of trein
    Om bij alle mensen en kindren te zijn
    Ze brengen vreugde en liefde en heel veel plezier
    Want Nederland is het leukste,daarom komen ze hier.

    En of je nou dik bent, of dun,klein of soms groot
    wit,bruin of zwart bent …geel,of toch rood
    en of je Jan,Klaas of Mo heet, of Ans,Bep of Griet
    dat maakt allemaal niks uit voor Sint en voor Piet.

    Op 5 december is iedereen immers gelijk
    Het is het feest der feesten voor arm en rijk
    We wachten met spanning heel vrolijk en blij
    Want Sint en Piet komen bij jou zeker en vast ook nog voorbij.

    Een hele fijne Sinterklaas
    Sint en Piet

  16. Michiel Hoogland

    En oja, voor ik het vergeet;
    Voor alle kinderen die ooit gepest werden en gepest worden….
    Piet (die eigenlijk Mauritius heet) was dus een held en een heilige
    en hij kwam vanuit een mooi en warm land in Afrika en hij was getint, had kroeshaar en droeg een ridderharnas.
    Hij stond voor waar hij in geloofde en verloochende zijn afkomst niet want daar was hij terecht trots op.
    De plaats waar hij vanwege zijn overtuiging is gestorven in Zwitserland is naar hem vernoemd…Sankt Moritz
    Als je dus ooit gepest wordt met Piet, recht dan je rug en vertel dit verhaal en wees er (terecht) trots op.

  17. Michiel Hoogland

    Tot besluit…
    We moeten gewoon af van onderscheid (op basis van weet-ik-wat), af van het wij/zij denken, racisme , altijd maar weer in conflictmodellen denken en meer van die onzinnig vastgeroeste zaken. Gewoon proberen om er met zn allen het allerleukste land op aarde van te maken…als dit het eigenlijk al niet was.

    • Lullos waren corpsballen. Die zijn volgens het sjabloon nogal rechts. Je schelden is dus intern tegenstrijdig. Aan de andere kant, sinds wanneer moet schelden aan logische normen voldoen? Scheld vrijuit, Dirk, als het je deugd doet, en liever tegen virtuele mensen dan tegen je vrouw of kinderen.

  18. Jan Elijzen

    alle zwarte piet haters jammer dat jullie een nare jeugd hebben gehad maar van ons kinderfeest blijf je af dus ik benoem jullie tot persona non grata dus opdonderen zo snel mogelijk want ons kinderfeest komt er aan

    • Dat valt mij al heel lang op dat heel veel zwarte mensen niet willen of durven te reageren. Zou dat net zoiets zijn als moslim terreur. O. ik moet oppassen anders krijg ik weer Gerard van der Veer op mijn dak, u wet wel dat is de ene keer Zeur Net Zo, of anders “?”. Wie het weet mag het zeggen.

    • Een Leids burger op

      Het is inderdaad opvallend dat er hier geen donkergekleurde mensen bij dat actiegroepje zitten. Toch zijn er elders wel donkergekleurde mensen zoals bijvoorbeeld Sylvana Simons die ook een dergelijk standpunt innemen als dat dwaze actiegroepje hier. Daar staat tegenover dat er ook donkergekleurde mensen zijn die helemaal geen moeite hebben met een (geheel) ZWARTE Piet en niet racisme of slavernijverleden erbij menen te moeten halen. https://sleutelstad.nl/2018/11/09/protestgroep-doet-oproep-kom-als-zwarte-piet-naar-leidse-intocht/#comment-281296

      • Simons heeft voorouders die slavenhouder waren. Net als de meeste Afrikaanse Surinaamse Nederlanders. Nog even en zes blanken gaan om die reden eisen dat Pieten ongeschminkt en blank moeten zijn.

  19. Beste mede Leidenaars,

    Het huidige Sinterklaasfeest in Leiden wordt zwaar beinvloed door Centrum Management en Henri Lenferink.
    Ik kan mij niet vinden in hun manier van omgang met deze discussie. Maar ik heb geen zin om achter mijn PC te zitten mopperen. Dat lost namelijk niets op !
    Graag wil ik met andere inwoners ( eventueel ex vrijwilligers ) onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een alternatief Leids Sinterklaasfeest in 2019 !

    • Voeg even toe wie u op het oog heeft. Ik, namelijk, kan me voorstellen, dat het project ook gericht kan zijn op sommige reageerders hier, die nogal onverdraagzaam en autoritair gelijkhebberig uit de hoek komen, in plaats van dat ze gezag afdwingen op basis van de kracht van hun argumentatie.

  20. Emmanuël Snijers

    Arm Leiden, dat deze gemeente mee gaat ( zich laat dwingen door de minderheid) om een geweldig leuk kinderfeest wat voor iedereen het zelfde kinderfeest is om zeep te helpen! Laten we het zelfde doen als in Amsterdam ja want als hun in de sloot springen doet Leiden dat ook. Ben blij dat alle omliggende gemeente wel luisteren naar hun bevolking en luisteren naar de meerderheid en daar een fantastisch Sinterklaas feest geven voor de Kinderen met zwarte piet! Heb zelf mee gemaakt afgelopen zaterdag hoeveel waardering er voor was in Leiderdorp dat er echte zwarte pieten waren.

  21. Ria Goddijn

    Jaaaa al jaren dat zwarte Piet (oooh mag
    Natuurlijk geen zwarte meer zeggen sorry hoor)gezeik begint al in Okt ben er klaar mee reageer nooit maar moest dit ff kwijt wis nu alles wanneer het over dit onderwerp gaat 🤔ooooh straks weer over de Kerst Man 😂😂😂😂😂😂😂partij van de dieren die arme beestje met die arre slee door de lucht haha 😂😂😂😂

  22. Hendrika Henneke

    Ach je ziet toch ook aan de pormen dat ze niet 100prc zijn. En kijk dan zit er eentje met zn kromme jatjes v zn porm dan moet je helemaal dat gekke porm late zien. En ziet toch dat ie nooit geen aan dacht hebben gekregen dan ( probeer je dat blijkbaar ergens anders te halen. Zieltjes trekken …

  23. Froukje Tiedema

    Ga jullie allemaal eens druk maken om het feit dat er ziekenhuizen gesloten worden, over de dividend belasting, over de oorlog en hongersnood in Jemen ipv om ZP! Stelletje trieste mafketels en dan heb ik het over beide groeperingen! Kansloos volk! Zo, dit is het enige wat ik erover zeg!

    • Froukje Tiedema

      Natalie Montagne By the way, waar stonden dan al die mensen te demonstreren bij die ziekenhuizen die gesloten werden? Waar stonden al die mensen te demonstreren tegen de dividendbelasting? Waar stonden al die mensen te demonstreren dat de wapenleveranties tegen SA moeten stoppen zodat de oorlog in Jemen stopt? Waar Natalie????? Maar wel zeiken en demonstreren over ZP en dan ook nog met het woord kanker schelden! Lowlifes! We moeten ons schamen en ik wordt er pislink van! Onze hele maatschappij gaat naar de kalotuh en jullie gaan je hier druk maken ov er ZP! Nogmaals wordt volwassen!

    • Natalie Montagne

      Froukje Tiedema zo stond ik nog eens op het Malieveld meerdere malen overigens waarbij de opkomsten wat mager waren. Maar demonstreren tegen SA? Waar? Wanneer? Ik kijk verder hoor😉
      Maar bepaalde (wereld) politiek waar jij hert over hebt daar hebben burgers zoals wij geen invloed op. En die omgevallen ziekenhuizen? Kut maar daar wil ik best wel voor tegen huidige kabinet demonstreren hoor! Enne…. volwasse…. ??

    • Froukje Tiedema

      Ik heb nog niemand gezien….ik zie op FB hoofdzakelijk berichten over ZP voorbij komen waar mensen elkaar helemaal afmaken…ik zie maar weinig mensen iets posten over de zaken hierboven door mij gemeld, ik zie vervolgens helemaal niemand die zich hardmaakt om te demonstreren tegen bv het sluiten van ziekenhuizen, maar zodra het om ZP gaat staan er meerdere actiegroepen klaar om te demonstreren…hoe triest is dat! En was jij niet die eerste die hier reageerde? Dus speel geen heilig boontje, je doet net zo hard mee! Verdeel en heers! Ik ga slapen…dat vind ik nuttiger!

  24. Ruud Koet

    Gemeente Leiden is dom bezig…., toegeven aan een handje lijpo’s die niets anders te doen hebben als overal dwars te liggen, werkeloos te zijn en profiteurs zijn van de werkeloosheidswet 🙁 Hoe kunnen ze nou “roetveeg Pieten” inzetten O.o??? Dan zijn ze toch altijd herkenbaar voor kleine kinderen…, lekker geloofwaardig…. 😛 Zo gaan alle tradities ten gronde… 🙁 Waarom wordt een zwarte piet , die zwart is door het roet uit schoorsteen,vergeleken met slavernij en de donker gekleurde medemens O.o???? Dat vind ik nou juist discriminatie….. Nee.., zo is er echt geen bal meer aan en kan men maar beter stoppen met die boel en meteen maar overgaan naar de kerstmis en de kerstman….. Er wordt weer toegegeven aan een handjevol geitenwollen sokken figuren en een kinderfeest is hiervan de dupe 🙁

  25. Jean-Pierre Overdevest

    En zie ze zitten de boomknuffelende Gutmenschen. Gekl…….. Krijg nou wat ze zijn allemaal wit.. Zeker slechte jeugd gehad zonder cadeautjes of geen snieklaas. Dus résumé, je gaat als witte daar zitten als wat??? Ervaringsdeskundige??? Pfff diep triest. Ik ken heel wat donkere mensen en die zijn echt mans genoeg, maar die zitten er dus niet.

  26. Petra-wendy Wink

    Is deze foto de foto van de daadwerkelijke mensen die deze vraag bij het college neergelegd hebben?!?

    In dàt geval is dit serieus iets om over na te denken. Een groep ‘white supremacy’ ten voeten uit. Deze blanken denken dus blijkbaar dat de donkere mensen die zich zo gekwetst voelen zelf niet hier voor uit kunnen komen, zelf dit niet aan kunnen kaarten bij het college?!? Hier krijg ik pas echt kippenvel van.. ‘laten we eens opkomen voor die arme zwartjes’ ?!? Ieuw!

      • @Petra-Wendy Vink en Jean-Pierre,

        Zeker hebben jullie een klein punt, dat het wat vreemd oogt wanneer No More Blackface geen enkele gekleurde vertegenwoordiger heeft. Het betekent echter niet dwingend dat:
        – Zij neerbuigend over gekleurde mensen denken en witten superieur verklaren, zelfs openlijke ‘White Supremacists’ zouden zijn.
        – Zij bomen omhelzen, slechte jeugden hebben gehad waarin Sinterklaas hun schoen oversloeg.
        Dat beweren is je eigenlijk halen door een karikatuur van je tegenstanders neer te zetten. Niemand belet je zo te fabuleren. Maar het zijn fantasieën en uiteindelijk schiet niemand hier iets mee op.

          • Dat is niet het punt dat Petra Wendy-Vink maakte, Anne. Lees nog maar eens: “Deze blanken denken dus blijkbaar dat de donkere mensen die zich zo gekwetst voelen zelf niet hier voor uit kunnen komen, zelf dit niet aan kunnen kaarten bij het college?!? (..) ‘Laten we eens opkomen voor die arme zwartjes’ “.
            .
            Daarop wees ik.
            .
            Zelf betuig je ook steun aan de drogreden dat wie het Zwarte Piet-personage aangepast wil een “racist” is. Mensen lijken dit met een zekere gretigheid te beweren, alsof ze ‘lekker-pûh’ zeggen, “we zullen je eens terugpakken”.

          • @Anne,

            Voor de volledigheid: ik had je verkeerd begrepen. De meeste reageerders zijn pro-onversneden Piet, waardoor men zich er ongemerkt op gaat instellen wel weer zo een reactie te krijgen. Maar jij behoort tot het kamp dat Zwarte Piet veranderen wil.
            .
            Niettemin sla je mijns inziens door tot in het belachelijke, evenknie van sommige uitzinnigen in het pro-Zwarte Piet kamp. Ik doel op je “Apartheid wordt weer ingevoerd”.
            .
            Zelf houd ik in het algemeen al niet van simpele slogans. “Zwarte Piet is racisme” is daarvan een voorbeeld. Vooral omdat ‘racisme’ diverse betekenissen heeft, soms analytisch is bedoeld, maar doorgaans als scheldwoord wordt gebruikt, vergelijkbaar met hoe ‘fascist’.
            .
            Maar meer in het bijzonder kun je weten dat je met die kwalificatie voorstanders van een niet-aangepaste Zwarte Piet de kast op jaagt. Als verandering je doel is, is het niet handig degenen die je wilt overtuigen zo tegen je in te nemen.
            .
            Ik ben niet in het algemeen een fan van Paul Scheffer. Maar in het verband van deze discussie vond ik zijn column van twee weken terug wel prettig:
            .
            “Wie verandering door immigratie ziet als een opeenvolging van vermijding, conflict en aanvaarding, schrikt iets minder van de oplaaiende discussies over het sinterklaasfeest. Migranten en hun kinderen zeggen terecht: ‘Dit land is ook van ons.’ Daarmee is tegelijk gezegd: ‘Wij zijn van dit land.’ Je kunt geen invloed uitoefenen op het geheel zonder de wil om deel uit te maken van het geheel.

            Wanneer mensen uit de Surinaamse gemeenschap zich ongemakkelijk voelen bij de figuur van Zwarte Piet – zelfs als dat een minderheid uit die gemeenschap zou zijn – dan wordt daarmee toch vooral duidelijk gemaakt: we willen ons thuis voelen bij dit feest, het is ook ons feest. Die toe-eigening is een vorm van burgerschap.”
            .
            Scheffer eindigt hoopvol:
            “De schrijfster Karin Amatmoekrim pleit in de Volkskrant voor inlevingsvermogen: „Als ik geïnspireerd kan worden door Anne Frank, dan kan elke witte persoon geïnspireerd raken door Anton de Kom, een Surinaamse verzetsstrijder. Zo makkelijk is het.” Dat is volop gaande, veel mensen zijn beïnvloed door schrijvers als James Baldwin of Frank Martinus Arion.

            Het gesprek over kleurverschil kan snel in drijfzand terecht komen. Toch ben ik hoopvol gestemd, ook nu we weer een week tegemoet gaan waarin het onderlinge begrip geblokkeerd dreigt te worden. Elke traditie begint ergens en dan komt het moment dat niemand zich meer herinnert hoe die nieuwe gewoonte ontstond. Zo komt er een dag dat onze blokkeerfriezen de roetveegpiet als een onvervangbare traditie omarmen.”
            .
            https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/14/een-schminkverbod-voor-blokkeerfriezen-a2755056

  27. Stel dat een extreem-rechts clubje provocerend demonstreerde bij de intocht en eiste: ‘Wij willen alleen blanke Pieten die eruit zien als koloniale ridders die half Amerika hebben veroverd en vernietigd en zeer actief waten in de slavernij. Zichzelf links noemende partijen hadden er dan schande over gesproken.
    Voeg gewoon wat Yin en Yangpieten toe en wat witte, dus witgeschminkte Pieten en het is opgelost. Zwart en wit zijn geen huidskleuren. Door donkere mensen te verbieden ZP te spelen is ‘Amsterdam’ racistisch bezig en is het een allesbehalve inclusief feest. Het slaafs volgen wat Amsterdam doet ‘is een beetje dom’.

    • Probleem met uw reactie, naar mijn mening, is dat u – niet MET mensen praat maar ‘over hun hoofden heen’. U komt met uw ‘alles in een keer oplossende’ oplossing, ziet niet wat anderen voor een probleem kunnen hebben, waarom doen ze niet gewoon wat u voorstelt, dan is iedereen gelukkig en tevreden.
      Geen moment wordt duidelijk wat sommige mensen tegen de tot voor kort gebruikelijke Zwarte Piet hebben.
      Zeker, ik ben met u eens, dat ‘No More Blackface’ die kritiek ook over zich afroepen kan en de discussie met pro-Zwarte Pieters voor gesloten lijkt te verklaren. Maar dat is geen reden om het zelf ook te doen.

  28. Een Leids burger op

    Het is van de gekke dat die anti-zwartepieten-actiegroep nu ook al de gemeenteraad vraagt om afstand te nemen van Zwarte Piet. Men zou beter afstand kunnen nemen van die actiegroep ¨no more blackface¨
    .
    Ik zou zeggen juist meer blackface bij ZWARTE PIET. Zo´n dom actiegroepje wat niet beseft dat ZWARTE Piet helemaal NIET de schuld is van racisme.
    .
    Maar deze actie bevestigt wat ik al eerder zei: geeft men ze 1 vinger dan nemen ze de hele (zwarte) hand. Je zou mogen verwachten dat ze nu toch wel tevreden zouden zijn nu de zwarte pieten dit jaar voor de helft en volgend jaar zelfs geheel uit roetveegpieten bestaat. Maar nee hoor. En reken ook maar niet dat ze volgend jaar tevreden zullen zijn als het allemaal roetveegpieten zijn.

    Hoewel ik principieel tegen neproetveegpieten ben, lijkt mij het vanwege het vele tumult rondom zwarte piet en uit praktische overwegingen beter dat er volgend jaar 2 intochten komen: 1 met roetveegpieten en 1 met de ECHTE ZWARTE Piet. Dan kunnen ouders kiezen waar ze hun kinderen naar toe brengen.

    • Dat laatste kan nooit een definitieve oplossing zijn, lijkt me. Bedoelt u, dat zo de Leidse bevolking met de voeten kan stemmen, door naar de intocht van hun voorkeur te gaan – de twee intochten als een soort referendum -, waarna de winnende intocht voortaan de norm wordt? Daarop is m.i. ook wat aan te merken. U reduceert democratie in dat geval tot “de meeste stemmen gelden”. Democratie is meer dan dat. Om dat uit te drukken spreekt men wel van ‘democratie en rechtsstaat’ of ‘democratische rechtsstaat’. Beide zouden hand in hand verdedigd moeten worden. Een betrekkelijk willekeurige link: https://aiv-advies.nl/696/publicaties/adviezen/de-rechtsstaat-waarborg-voor-europese-burgers-en-fundament-van-europese-samenwerking. Maar dit voert ver weg van Piet.

      • Een Leids burger op

        Zeur niet zo. Met 2 intochten,zoals omschreven, kunnen mensen zelf hun keuze maken. zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet.
        .
        Nu is het zo dat mensen geen keuze hebben en sommigen zelfs niet naar de intocht gaan omdat zij gewoon een zwarte piet willen maar nu geconfronteerd worden met een kleine minderheid die haar zin weet door te drijven. En als ze nu nog goede argumenten hadden….maar het is slechts een dom actiegroepje wat niet beseft dat ZWARTE Piet helemaal NIET de schuld is van racisme.

        • Ik stelde iets evidents vast en stelde daarna een vraag. Hoe beledigend of ontrievend kun je zijn? Uw reactie: het evidente wordt niet opgemerkt, op de vraag komt geen antwoord.
          .
          In plaats daarvan: een gekleurde voorstelling van zaken en geschimp op mensen met een andere mening. Zo zijn onze manieren.
          .
          Voor minder vastgeroesten: het lijkt me evident dat twee Sinterklaasintochten tegelijk organiseren hoogstens enkele jaren vol te houden is. Denk zelf even na hoe dat eruit ziet en wat de risico’s en nadelen zijn. Twee gelijktijdige intochten zou uitdrukking zijn van een gesprek dat vastgelopen is, van een patstelling dan wel protest/gepest.

          • Een Leids burger op

            Zeur niet zo mijn reactie was al evident. Hoewel niet ideaal zou het best een oplossing kunnen zijn om beide partijen tegemoet te komen. 1 optocht met beide varianten (roetveeg en zwart) zou eventueel ook nog kunnen.

            Ga nu zelf eerst maar eens nadenken voordat je overbodige vragen stelt en alleen maar commentaar geeft zonder zelf met een oplossing te komen.
            .
            Het zou mij niet verbazen trouwens als er volgend jaar een aantal mensen zelf een intocht gaat organiseren met echte zwarte pieten of anders naar een andere gemeente gaan met wel echte Zwarte Pieten.

          • Uw reactie was niet evident. Als mijn vraag daarvoor al niet aanwijzing was, dan is het wel uw aanvullende toelichting zojuist.
            .
            Mijn aanvankelijke vraag was die naar een eventueel meespelend achterliggend motief bij uw voorstel twee gelijktijdige Sinterklaasintochten te houden. Bedoelde u het als een soort referendum, waarop de Leidenaars met de voeten konden stemmen?
            .
            Evident leek me dat twee intochten hoogstens een tijdelijke, nooit een definitieve oplossing kunnen zijn. Daarover meldde u niets in uw eerste reactie.
            .
            In uw repliek gaat u er evenmin op in. U kunt niet laten me zeuren te verwijten. En vertelt overbodig dat burgers bij twee intochten een keuze uit twee intochten hebben. En eindigt met andersdenkende dom te verklaren, en uw mening de correcte. What’s new?
            .
            En nu, in uw laatste reactie, komt u enigszins terug op uw eerste bewering. In plaats van twee intochten, is 1 intocht toch ook wel een optie, indien die volzwarte en roetveegpieten bevat.
            .
            Waarom kost het u zo ontzaglijk veel moeite inhoudelijk te reageren en af te zien van misplaatst geschimp?
            (a) De vraag die ik u stelde heeft u niet beantwoord.
            (b) In tweede instantie gaat u in op wat geen vraag maar een vaststelling mijnerzijds was (met voorbehoud!): “Dat laatste kan nooit een definitieve oplossing zijn, lijkt me.”
            (c) U eindigt met mij voor te werpen overbodige vragen te stellen. Gewoontegetrouw een bewering die u niet motiveert.
            .
            Vindt u zelf dat u een fijne discussiepartner bent?

          • Een Leids burger op

            En stel die laatste vraag nu ook vooral maar eens aan uzelf. 🙂
            Het blijft langs elkaar heenpraten. Punt.

    • Afrikanen hebben een blanke hand (binnenkant) met een bruine buitenkant. Dat sommigen zichzelf zwart vinden in plaats van (donker)bruin is de de ernstigste vorm van domheid en racisme.

      • Een Leids burger op

        Nog dommer is het wanneer zij racisme toeschrijven aan zwarte Piet. Maar gelukkig zijn er ook velen die dat niet doen en beseffen dat racisme niet door zwarte piet komt.

        • U vindt elkaar in het duiden van de niet-gesproken gekleurde medemens als über-racist. Godelieve stelt de ernstigste vorm van domheid en racisme vast, meent zij: mensen met een gekleurde huid die zichzelf ‘zwart’ noemen in plaats van ‘bruin’ of ‘donkerbruin’. (Bent u al geschrokken?)
          .
          ‘Een Leids burger’ kent echter donkere mensen die ze nog bruiner bakken: zij die zichzelf ‘zwart’ noemen (of dat niet doen maar wel een donkerbruine of bruine huidskleur hebben) én bij hun verzet tegen Zwarte Piet een betoog houden waarin ‘racisme’ figureert!!!!!
          .
          Wat fijn dat er vergevingsgezinde witte mensen zijn, bereid om donkergekleurde racisten te corrigeren, ondanks dat ze zo van hen te lijden hebben.

          • Een Leids burger op

            Zeur niet zo! Sylvana Simons is zo ´n donkergekleurd persoon die bij haar verzet tegen Zwarte Piet racisme en slavernijverleden erbij meent te moeten halen. Alsof dat de schuld van zwarte piet zou zijn. Niet dus.

            Donkergekleurde mensen die niet beseffen dat ze niet zwart zijn maar eigenlijk donkerbruin is gewoon dom. Met ¨donkergekleurde racisten¨ en ¨gekleurde medemens als über-racist¨ heeft dat niets te maken. Alweer een van de vele valse en onjuiste interpretaties van comment.
            Zie verder:https://sleutelstad.nl/2018/11/22/gemeente-gaat-met-inwoners-in-gesprek-over-de-toekomst-van-leiden/#comment-282310

          • @Een Leids burger, 24/11, 21.32 uur:
            .
            U haalt in uw reactie Sylvana Simons erbij. Ook slaat u wild om u heen met oordelen. Uw misbaar is als een stofwolk die haast aan het zicht onttrekt dat u mijn gelijk feitelijk erkent. U bevestigt het in uw reactie nog eens.
            .
            Om verdraaiing door u, en voorbijgaan aan wat wordt gesteld, iets moeilijker te maken, herhaal ik nog eens:
            1. Godelieve meldt “de ernstigste vorm van domheid en racisme”.
            2. U reageert op Godelieve: “Nog dommer is…[enz]”
            .
            Godelieve heeft het expliciet over donkergekleurde mensen, spreekt weids over “Afrikanen”.
            .
            Godelieve had het al over het summum (“ernstigste vorm”) van domheid en racisme. U gaat er nog eens over heen (“nog dommer”). Deze hoogste domheid komt voor bij, dit hoogste racisme wordt gepleegd door “Afrikanen”, stelt u beiden. Zij zijn volgens u “über-racist”, vatte ik het beweerde samen.¨
            .
            Godelieve had het over zichzelf “zwart” noemen of vinden, terwijl het correcte antwoord “donkerbruin” of “bruin”zou moeten zijn.
            .
            Heel gewone, onopgeleide mensen, komen met hun gezond verstand al tot de conclusie: die Godelieve spoort niet helemaal. U niet. U betwist haar mening niet alleen niet, maar verwelkomt haar zelfs als medestander, d.w.z: denkt met haar op.

          • Uw bewering is wederom onjuist. Anders dan u beweert, neemt u op geen enkele manier afstand van Godelieve, ook niet ‘impliciet’.
            .
            Integendeel: u borduurt door op Godelieves bewering over het racisme en de domheid van sommige Afrikanen, hoewel dat volgens Godelieve niet mogelijk was, daar ze in de overtuiging verkeerde net het mondiale maximum aan domheid en racisme te hebben gedeeld met het lezerspubliek.
            .
            De mening van Godelieve is allereerst absurd. Dit ontgaat u. Racisme gaat over discriminatie van anderen op grond van hun raskenmerken (‘ras’ zoals door de discrimineerder op een of andere manier ingevuld). Godelieve stelt – impliciet, haar stelligheid staat in omgekeerd evenredige verhouding tot haar helderheid – dat “Afrikanen” witte mensen discrimineren doordat zij zichzelf “zwart” noemen in plaats van “donkerbruin” of “bruin”. En dat dit de ergst voorkomende vorm van racisme is.
            .
            Omdat u de absurditeit ontgaat, weerspreekt u hem niet. Wel deelt u met haar en de overige lezers dat u Sylvana Simons (begrijp ik) en anderen nog dommer vindt dan de reeds door Godelieve opgevoerde Afrikanen.
            .
            Tot slot. Dat ik met het teleurstellend niveau van uw weerwoorden geen genoegen neem, betekent niet dat ik een internettrol ben. Het betekent dat ik met u in gesprek ga.

          • Een Leids burger op

            Mij ontgaat niets: Ik heb duidelijk toegelicht waar ik het met Godelieve eens ben en waar niet.
            Het woord racisme gebruik ik dus in een heel ander verband, maar het woord dom niet. Niemand hoeft het met mij eens te zijn.. Maar aan een gesprek met iemand die mijn woorden verdraait heb ik niet meer zo´n behoefte.

          • Alstublieft….Tart het goede vertrouwen van de lezer niet nog langer…U heeft veel aanvullende tekst geproduceerd. U schrijft daarover “Ik heb duidelijk toegelicht waar ik het met Godelieve eens ben en waar niet”.
            .
            Wat u echter niet doet en gedaan hebt, is ingaan op wat ik u voorhoudt over uw eerste reactie. Die luidt, gericht aan Godelieve: “Nog dommer is het wanneer zij racisme toeschrijven aan zwarte Piet. [Maar gelukkig zijn er ook velen die dat niet doen en beseffen dat racisme niet door zwarte piet komt.]”
            .
            De zojuist aangehaalde zin tussen haken is een voorbeeld van een aparte hebbelijkheid van u. U bevestigt daarin uw gelijk, zonder daarvoor een reden te geven. Waardoor de mededeling neerkomt op “Gelukkig beseffen velen dat mijn mening de correcte is”.
            .
            Het is fijn dat u voor een keer afziet van mij betichten van zeuren. Maar u volhardt in het beweren dat ik uw woorden verdraai. Ik weet niet of u wel wil maar niet bij machte bent te begrijpen wat ik u voorhoud. Ik houd het erop dat u mijn vragen/kritiek ontloopt. U gaat er niet op in, begint over andere zaken. Dat noem ik duiken.

  29. Groot respect voor “De Maretoeters” die per direct hebben besloten niet meer mee te doen met de intocht van Sinterklaas en Witte Piet. Wat zijn het toch een stelletje slappelingen in Leiden (Lenferink, Gemeenteraad en Centrummanagement) om te luisteren naar die arbeidsschuwe, werkloze uitkeringstrekkers door hun zin te geven terwijl de meeste Leidenaars vóór Zwarte Piet zijn!! Maar daar wordt niet naar geluisterd. Een hele slechte zaak Leiden. Walgelijk in één woord!!!!!!!! Niets lijkt op Lei(ij)den. Inderdaad!!!

    • Koos, het is allemaal zo lang als het breed is. Je kunt bijvoorbeeld ook opschrijven: “Wat een ruggengraat toont de gemeenteraad om hun Leidse kiezers te trotseren, om voor hun principes te staan”.
      .
      Of je kunt de Leidenaars “walgelijk!!!!!!” verklaren. Hoe komen die gemeenteraad immers op hun zetels? Door de Koos en Mia Henzens van deze wereld.
      .
      Het is allemaal gemakkelijk opgeschreven. Of het waar is, is wat anders. Zo kom je zelf met goedkope onzin als zou de gemeenteraad zwichten (“luisteren naar”, “hun zin geven”) voor eenlingen. En de klassieker als zouden tegenstanders van Zwarte Piet “arbeidsschuw en werkloos” zijn heeft een langere baard dan Sinterklaas. De “hardwerkende Nederlanders” zouden daarvan dan de deugende tegenhanger zijn. Maar er bestaan ook hardwerkende voorstanders van een aangepaste Piet, en arbeidsschuwe tegenstanders.
      .
      Je bent het zoveelste voorbeeld van iemand die zijn oordeel al klaar heeft en niet geïnteresseerd is in wat tegenstanders nu eigenlijk vinden. Dat komt aan beide zijden van de discussie voor en brengt de kwestie geen stap verder.

    • Een Leids burger op

      Nou Koos, misschien kunnen die Maretoeters volgend jaar samen met anderen zelf een intocht organiseren waar alleen ZWARTE Pieten welkom zijn..

  30. …. En dat is nog niet alles want films als Sneeuwwitje worden ook afgeraden en moeten eigenlijk op een zwarte lijst omdat er dwergen in voorkomen en dat is heel pijnlijk voor kleine mensen …. Men hoopt op een verbod.
    “Zwarte” lijst …. mag dat eigenlijk wel… Ik nodig u allen uit voor een kringgesprek hierover 🙂

    • Een Leids burger op

      En wat te denken van Moriaantje zo zwart als (een) roet(veegpiet) ?
      Ik las nog een leuke grap in de mare (universiteitsblad)
      Daar zei een kind spottend tegen zijn vader: Het probleem van dat hele zwarte-pieten-gedoe vind ik dat het niet racistisch genoeg is. 🙂 🙂

  31. Ook Leiden stapt over op Vitiligo Piet en beledigd hiermee een grote groep aan deze aandoening lijdende personen. Schaam u.
    Triest dat men zo weinig vertrouwen heeft in de eigen mening en intentie en zich dus rascisme laat aanwrijven. Gevaarlijk ook om te zien dat er toch nog zovelen zijn die zo makkelijk te bespelen zijn. Nederland zou met de hoeveelheid lafhartigen die er blijken rond te lopen roemloos ten onder gaan mocht het daadwerkelijk eens serieus ergens over gaan.

  32. Heel treurig allemaal , niemand wordt gedwongen het feest op de oude manier mee te vieren, blijf thuis als je zwarte Piet niet leuk vindt om naar te kijken en ga niét bij de intocht staan, daar heb je dan niets te zoeken., iedereen mág mee vieren ,maar niemand móet meevieren. Ik vier óók niet alle feesten mee maar Sinterklaas zonder zwarte Piet tast “de lol van het feest aan ” Zwarte Piet móet onherkenbaar zijn om kinderen én volwassenen bij Sinterklaas bekend te maken en ze aan te spreken op al dan niet goed gedrag, zwarte Piet ként ze immers goed. Onnodig te zeggen dat mijn zwarte Piet ook echt zwart blijft.

  33. Nicole Bunschoten

    Nou dan kan BLACK Friday ook niet meer hoor hahahahha zinloos! Ga iets nuttigs doen met je leven en laat een kinderfeest dat al jaren traditie is zoals het is. Wij komen ook niet aan de tradities van andere geloven, culturen etc.

    • Een Leids burger op

      Ja inderdaad, stel je eens voor dat we het suikerfeest zouden willen gaan veranderen. Dan stond de hele moslimwereld op haar achterste poten. 🙂

Geef een reactie

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline