De fiets krijgt voorrang en veiligere oversteekplaatsen voor voetgangers. Dat is de korte samenvatting van de plannen voor de nieuwe inrichting van de Herenstraat met een fietsrotonde op het kruispunt Herenstraat/Koninginnelaan en een soort extra middenbermen ter hoogte van de Tulpenstraat en Andries Schotkade. Auto’s zullen soms wat extra meters moeten maken. De reacties van de bewoners zijn gemengd.
Op panelen zijn de nieuwe verkeerssituaties over de bestaande straten heengelegd. De verschillende kleuren geven aan wat voor soort bestrating en bestemming er komt. Het rood voor de fietspaden overheerst het beeld. En ook de nieuwe bushaltes die een gelijkvloerse instap mogelijk maken. De fietsers gaan achterlangs, zodat wachtende voetgangers niet meer het fietspad hoeven over te steken als de bus eraan komt. De gemeente is er met een handvol ambtenaren en wethouder Leewis om de bewoners te woord te staan. Gedurende de anderhalf uur dat de inloopavond duurt kunnen belangstellenden komen kijken en vragen stellen. Tegen het einde zijn er volgens de organisatoren zo’n vijfitg mensen geweest.
Loek van der Zeeuw die actie heeft gevoerd voor een maximumsnelheid van 30 km per uur op de Herenstraat vindt het jammer dat de gemeente dat niet heeft toegezegd. Maar verder is hij erg blij met de voorstellen. De rotonde, de fietspaden die achter de bushaltes langs gaan, de betere oversteekmogelijkheden. Hij denkt dat ouders hun kinderen met gerust hart zelfstandig kunnen laten fietsen op de vernieuwde Herenstraat. Hij denkt wel dat de plannen er dankzij de actiegroep Herenstraat30km er zoveel beter uitzien.
Gerry van Bakel in gesprek met Loek van der Zeeuw van de actiegroep Herenstraat30km.
De verkeerskundige van de gemeente is op deze inloopavond de meeste populaire gesprekspartner. Keer op keer legt hij aan de wijkbewoners uit wat de nieuwe situatie zal worden. Een snelheidsbeperking tot 30 km per uur zit er niet in voor de Herenstraat omdat het een belangrijke doorgangsweg is. Maar met de voorstellen denkt de gemeente de Herenstraat wel veel veiliger te kunnen maken.
Gerry van Bakel in gesprek met verkeerskundige Keizer van de gemeente Leiden.
Andere buurtbewoners bespreken met elkaar wat de maatregelen voor hen zullen betekenen. Vooral als ze met de auto op pad gaan en zij zijn zeker niet allemaal gerustgetseld at het beter wordt. Bewoner Ron van Leeuwen, voorheen Staalwijkstraat, nu Koninginnelaan, kent de wijk goed. Hij denkt dat dat wellicht niet geldt voor de mensen die achter de tekentafels hebben gezeten. De fietsrotonde is prachtig en zal het voor de fietsers op de Herenstraat een stuk beter maken. Maar hij voorziet meer verkeersproblemen en overlast in de nauwe straatjes rondom de Herenstraat omdat bekende autoroutes straks niet meer mogelijk zijn. Bijvoorbeeld vanaf de Leuvenstraat of de noordelijke tak van de Herenstraat kun je niet meer de Koninginnelaan in. Ook bij de Andries Schotkade en Kastanjekade kun je alleen nog maar naar rechts de Herenstraat op om opeenhoping voor de spoorovergang te voorkomen.
Gerry van Bakel in gesprek met buurtbewoner Ron van Leeuwen.
Er worden veel kaartjes ingevuld met aanvullende wensen, kritische opmerkingen en vragen. De gemeenteambtenaren beloven dat de opmerkingen van de buurtbewoners serieus genomen worden en dat er nog meer van deze informatieavonden zullen worden georganiseerd terwijl de plannen verder worden ontwikkeld.
Leiden Maatschappij Fietsrotonde Herenstraat
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907