Een grotere diversiteit aan bezoekers is wat het Centrummanagement Leiden (CML) heeft vastgesteld tijdens de zevende editie van de Winter Wonder Weken die van zaterdag 24 november 2018 tot en met zondag 6 januari werden gehouden. “En er kwamen er ook veel meer per trein”, weet Siebe Winnubst. Hij is de nieuwe projectmanager Winter Wonder Weken van Centrummanagement Leiden: “Door onze actie met NS Voordeel zien we dat meer bezoekers de trein hebben gekozen om Leiden te bezoeken”.
Ook komen er steeds meer buitenlandse bezoekers op de kerstmarkt af. Afgelopen december waren dat opvallend veel Franstaligen toeristen. “Maar we krijgen de afgelopen weken ook veel vragen uit onder andere Duitsland en België over de data van de kerstmarkt”, zegt projectleider evenementen Monique IJsselsteijn van het CML .
Nieuwe onderdelen zorgen voor meer binding met de stad
Aan de afgelopen editie waren zeven nieuwe programma-onderdelen toegevoegd: Winterverhalen Pieterskwartier, Bårr Winterfestijn, Groot Kerstcircus Leiden, Rotary Santa Run, Rijn Verlicht, Winter Wonder Jacht en het openingsevenement van de Winter Wonder Weken; Leiden Lumière. Winnubst: “De initiatieven die vanuit de stad zelf voortkomen, hebben de Winter Wonder Weken versterkt en dragen ertoe bij dat het evenement meer en meer wordt omarmd door Leiden en de Leidernaren zelf. “Een mooie ontwikkeling”, vindt ook Yvonne van Delft. De wethouder Cultuur en Economie opende de Winter Wonder Weken op 7 december in de Hooglandse Kerk.
Ruim 1000 deelnemers Rotary Santa Run Leiden
Nieuw evenement tijdens de Winter Wonder Weken was ook de Rotary Run Leiden die de traditionele Lichtjesparade verving. De bijzondere wandeling door het hart van de stad met onderweg veel zang, dans, muziek en gezellige horeca-stops, wist het eerste jaar al ruim duizend deelnemers te trekken. Met de opbrengst werden vier goede doelen gesteund.
Kwart meer bezoekers kerstmarkt en ijsbaan
De vaste onderdelen van de Winter Wonder Weken, de kerstmarkt en de ijsbaan, waren opnieuw erg populair. Ruim veertig teams deden mee aan het studenten- of bedrijvenketel curling toernooi op de ijsbaan en er vonden er Bandi – en ijshockey clinics plaats. Ook bonden meer dan 3000 schoolkinderen de ijzers onder. “Ook hebben meer dan 25 koren twee korenweekenden lang veel sfeer gebracht op zowel binnen-als buitenlocaties”, zegt projectmanager Siebe Winnubst. “Op de Nieuwe Rijn resulteerde dit alleen al in een stijging van bezoekersaantallen van 26%. Samenvattend zien we naast deze stijging in bezoekersaantallen ook een grote diversiteit in bezoekers, mede ook door de verschillende nieuwe programma-onderdelen . Als het aan ons ligt, komen deze dan ook terug in 2019”.
De bezoekersstromen worden voor het Centrummanagement Leiden gemeten door CityTraffic. Dit bedrijf meet het hele jaar door passantenstromen in Nederlandse winkelstraten en kijkt daarbij ook naar de bezetting van parkeergarages en de drukte op pleinen. “Uit deze metingen is de stijging van 26 procent naar voren gekomen in het gebied Nieuwe Rijn, waar natuurlijk meerdere evenementen plaatsvonden”, zegt IJsselsteijn. “Daarnaast tellen wij handmatig de bezoekers op de kerstmarkt en die tellingen staven de gemeten stijging. Voor de kerstmarkt betekent dit bijvoorbeeld 15.000 bezoekers meer dan vorig jaar”.
Verbindende rol Hooglandse Kerk
De Hooglandse Kerk speelde volgens het Centrummanagement Leiden een nadrukkelijke rol als verbinder in de decembermaand. Predikant Margreet Klokke, benadrukte als locatie graag een bijdrage te leveren aan de verbinding in en naar de stad. Ook Cent van Vliet, voorzitter van de Leidse Binnenstadsgemeente deelt die mening. “De nieuwe opzet van de opening – Leiden Lumière – met de licht- en beeldprojectie van het Blauwe Uur was magisch. Er was ook veel belangstelling bij de optredens van de koren tijdens de twee korenweekenden en bij Joris’ Kerstboom. Er is letterlijk en figuurlijk licht gebracht in de donkere dagen. Wij vinden het vanuit onze rol waardevol dat wij samen met onze gemeenschap hieraan een bijdrage konden leveren.”
Overigens was de nostalgische kermis op het plein voor de kerk minder succesvol. Mede door het slechte weer trokken de attracties maar weinig bezoekers en werd de kermis zelfs enkele dagen eerder opgebroken.
Cultuur Economie Leiden winterwonderwekenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907