Kiss & Ride-petitie al bijna 1.500 keer getekend

18

De verplaatsing van de officieuze Kiss & Rideplek op de Bargelaan bij station Leiden Centraal houdt de gemoederen flink bezig. Vooral sinds de VVD Leiden een petitie begon om de op- en afhaalplek terug te brengen naar de middenberm waar de gemeente recent bloembakken heeft neergezet om het automobilisten onmogelijk te maken daar te stoppen. De petitie die een week geleden door raadslid Maarten Dirkse werd gestart, is inmiddels 1.468 keer ondertekend.

Op 20 oktober wil Dirkse zijn petitie ‘Breng de Kiss & Ride achter Leiden Centraal terug‘ aanbieden aan wethouder Martine Leewis die met de maatregel volgens hem slechts aan autootje pesten doet. De vorige wethouder die over de openbare ruimte ging, was in de vorige collegeperiode VVD-er Laudy. Die wilde de strook begin vorig jaar, rond de verkiezingen, juist legaliseren.

Andere politieke partijen in de Leidse raad zijn het hartgrondig oneens met de VVD. Zo stelt PvdA-fractievoorzitter Gijs Holla dat de VVD met hun actie bewijst meer te hebben met plastic, asfalt en beton dan met duurzaamheid, verkeersveiligheid en openbaar vervoer. GroenLinks staat ook vierkant achter de maatregel van de eigen wethouder: “Heerlijk, die bloembakken. Een stuk veiliger bij het station nu die illegale parkeerplekken weg zijn. En het ziet er nog leuk uit ook. Wie toch met de auto naar het station komt, kan volgens GroenLinks prima in een van de reguliere parkeervakken aan de Bargelaan terecht.

Delen

18 reacties

  1. Yvonne Geers

    Ik vindt persoonlijk jammer dat kis ride strook weg is maar bloemen maken de weg wel gezellig ken je het niet zo neerzetten dat er wel auto ’s tussen kunnen dan heb je beide. Ivm weinig parkeer van passegier ophalen en wegbrengen. L0

  2. Die petitie met 1.500 handtekeningen is een goedkope populistische publiciteitsstunt. De VVD krijgt het niet voor elkaar in de Gemeenteraad, dus dan maar op de ‘volks-methode.’ Wie zei dat ook al weer: Nun, Volk, steh auf und Sturm brich los!” (antwoord: Th. Körner, of had u iemand anders in gedachten gehad?). Dirksen hoort zich primair in de Raad te manifesteren, niet op straat, al dan niet tussen bloembakken of ronkende auto’s.

  3. F.P. Vries De

    Waar moet je oudere nu laten uit stappen of instappen? Lekker over na gedacht door de Gemeente. 😓😭Het moet tegenwoordig toch altijd bereikbaar zijn voor iedereen blinden mensen 👎gehandicapten van allerlei pluimage. Ja weer een meesterzet.

    • Als die mensen zo hulpbehoevend dat ze tot de schuideuren gebracht moeten worden, hoe doen ze dat dan na de rest van de reis ?? Overigens vind ik wel dat het verbeterd moet worden.

      • Na de rest van de reis worden er door NS personeel attributen voor hen gebruikt zodat mensen in rolstoelen e.d. in de trein en eruit kunnen rijden. Ik gebruik zelf een rollator en laatst werd mij door de conducteur gevraagd of ik behoefte had aan zoiets.
        Voor mij is nu na dat plaatsen van die bloembakken de afstand tussen parkeerplaats en trein te groot om nog met de trein te gaan. Mijn mobiliteit is daardoor nog meer beperkt geworden…….
        Zo is daar nu de situatie geworden voor “die mensen die zo hulpbehoevend” zijn. Die gebruiken hun hulpmiddelen niet voor de lol!

        De situatie op die plaats zou veiliger ingericht moeten worden, zodat mensen daar wel even afgezet of opgehaald kunnen worden.
        Leuk, die bloembakken, het gaat bij het openbaar vervoer niet op de eerste plaats om het aanzien van in dit geval het station. Een station dient functioneel voor iedereen te zijn, ook voor mensen zoals ik!

  4. Het afschaffen van de kiss & ride heeft niets te maken met duurzaamheid en stimuleren van openbaar vervoer. In tegendeel. Een goede bereikbaarheid van het station met alle middelen van vervoer is juist een vereiste om het gebruik van trein en bus te stimuleren. Als je nou een klein stukje van de reis met de auto gaat en het grootste deel met de trein, dan is dat per saldo toch beter dan dat men deur tot deur met de auto gaat omdat het station onbereikbaar is?

    De argumentatie van het college is sowieso vreemd: zij wil voorkomen dat mensen met de auto naar het station komen, maar bouwt wel midden in de stad parkeergarages onder de Lammermarkt en Garenmarkt.

  5. Ik ben het met Fred wel eens.
    ‘Een goede bereikbaarheid van het station met alle middelen van vervoer is juist een vereiste om het gebruik van trein en bus te stimuleren. Als je nou een klein stukje van de reis met de auto gaat en het grootste deel met de trein, dan is dat per saldo toch beter dan dat men deur tot deur met de auto gaat omdat het station onbereikbaar is.’
    Het afschaffen van de Kiss & Ride is het beperken of bemoeilijken van het gebruik van het openbaar vervoer. Voor wie van het openbaar vervoer afhankelijk is kan een reis daardoor langer duren dan aangenaam is.

  6. Niets aan de hand mensen. Je mag op de rijstrook ter hoogte van de betaald parkeervakken 10 minuten stilstaan om te laden/lossen. Dat is nog voor het stopverbod. Dat er dan niets meer door kan is jammer.
    Of anders op die prachtige dode grasstrook in het midden.
    Iedere normale gemeente heeft een Kiss & Ride bij een station waar je b.v. 10 minuten mag stilstaan (gratis). Ja en dat woord “gratis” kennen ze in Leiden niet meer.

  7. Nederland is een betuttelend kutland geworden, met Leiden als voorbeeld. Jammer voor de bussen maar ik stop nu gewoon midden op de rijbaan om mijn slecht ter been zijnde partner te laten in/uitstappen. Toeterende buschauffeurs hebben daarbij pech. Goed bezig Leiden.

  8. Erik de Vlieger op

    Ik heb heel vaak gezien dat een fietser bijna werd geschept door een bus, omdat hij of zij die niet zag aankomen vanwege de auto’s en bussen die op de middenberm stonden geparkeerd. Laatst overkwam dat een moeder met een kind voor en achter op de fiets. De middenberm wordt gebruikt door bussen van hotels in Noordwijk die urenlang hun motor stationair laten draaien. Daarnaast werd de kiss & ride middenberm gebruikt als illegale taxistandplaats; ’s avonds waren de meeste auto’s taxi’s. Toen ik daar een keer een foto van nam, werd ik bedreigd door de chauffeur. Deze petitie is onverantwoord. Het parkeren op het fietspad is nog het minst erge. Dit was een ‘kiss & die’ plek; heel goed besluit van het college. Het was er levensgevaarlijk. Vraag het maar aan de bewakers van de fietsenstalling.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline