Steeds meer steun voor terugbrengen Kiss & Ride achter Leiden Centraal

22

De petitie die de VVD Leiden op 24 juli jongstleden is gestart om de Kiss & Ridestrook aan de Bargelaan bij station Leiden Centraal in oude glorie te herstellen, wordt nog steeds volop ondertekend. Hoewel de meeste mensen de online handtekeningenactie in de laatste week van juli steunden, kwamen er afgelopen week toch ook weer zo’n tweehonderd ondersteuningsverklaringen bij. In totaal staat de teller inmiddels op ongeveer tweeënhalf duizend. Op 22 oktober worden de handtekeningen door VVD-raadslid Maarten Dirkse overhandigd aan GroenLinks-wethouder Martine Leewis.

De Kiss & Ride heeft officieel nooit bestaan. Een strook tussen de rijbanen werd echter de afgelopen jaren wel als zodanig gebruikt door mensen die treinpassagiers kwamen ophalen of afzetten. Het leidt ook al jaren tot discussie. Al in 2015 vroeg de PvdA Leiden om strengere handhaving of om het plaatsen van bomen en planten om de strook voor auto’s onbereikbaar te maken. Belangrijkste reden voor de partij was dat het gevaarlijke situatie opleverde als voetgangers tussen de auto’s de straat of busbaan opliepen. In 2016 werden er daarom plantenbakken geplaatst, die werden later echter weer verwijderd.

Ondanks het verzet bleef de informele Kiss & Ridestrook ook in de jaren daarna gewoon bestaan. In februari vorig jaar was het de fractie van GroenLinks in Leiden die probeerde de strook om zeep te helpen met een serie vragen aan het toenmalige college. VVD-wethouder Paul Laudy antwoordde destijds dat de situatie op het gebied van verkeersveiligheid inderdaad te wensen overliep en zorgde voor onveilige situaties. Als oplossing zag hij echter niet het opheffen van de strook, maar het formaliseren ervan. Zover kwam het niet. Door de verkiezingsuitslag en de daarop volgende collegeonderhandelingen verdween de VVD uit het Leidse stadsbestuur en zagen GroenLinks en de PvdA hun kans schoon om de strook alsnog op te heffen.

 

Delen

22 reacties

  1. Ineens is de V&D de partij van petities, (demonstraties wellicht?), voor referenda, petities, de stem van het volk, opzwepen van de massa, de democratie op straat, inspraak. Ineens luistert de V&D naar het gewone volk. Ineens staat de V&D op de barricades. En dat voor een HEEL ERG BELANGRIJK punt. Nee, het gaat niet om sociale woningbouw, of sociale ondersteuning, buurt- en welzijnswerk, goede gezondheidshulp, hulp aan minima, reële energieprijzen, lage BTW op voeding, anti-verkamering, meer groen in de wijken, nee, het gaat om een paar parkeerplekjes voor automobilisten die zich niet aan een 10-minuten regel willen houden. Beetje ongeloofwaardig voor een ‘regenten’-partij. Zorg eerst maar dat je een meerderheid in de Raad krijgt.

    • ik weet niet waar dat op slaat, VH, het gaat om een Kiss en Ride plek, welke ik regelmatig gebruikte om mensen (vrienden en bekenden) op te halen en of weg te brengen. Heeft niks met VVD te maken maar als burger die niet links of rood is.

      • U kunt uw bezoek ook afzetten op schuttersveld dan moeten ze stukje lopen en.worden.voetgangers en fietser niet steeds in gevaar gebracht door idiooten die op zebra parkeren of zo gaan staan dat je geen zicht meer hebt op overig verkeer

      • Er zijn nog steeds K&R plaatsen. Holle en niet helemaal eerlijke retoriek van een partij die buiten het College is gevallen. Ze hadden het tijdens hun regeerperiode kunnen oplossen. Trouwens, welke echte VVD’er gebruikt de trein?

  2. Nu het beeogde busstation achter het station er niet komt, zou je daar toch een mooie, ruime, veilige kiss&ride kunnen maken? Of is dat te simpel gedacht?

  3. Het afzetten van reizigers voor Leiden Centraal kost veel minder tijd dan het ophalen van mensen. Met name het ophalen van reizigers uit Schiphol vergt langere parkeertijd. De vertraagde vluchten, het uitchecken bij de douane, wachten op je bagage duurt vaak langer dan verwacht. Hier hoeft Leiden niet het wiel uit te vinden, want andere steden zoals Utrecht en Rotterdam hebben dit allang toegepast door voor het ophalen van reizigers langere parkeertijden toe te staan. Hier is in Leiden nog niet goed over nagedacht.

  4. Het probleem is nu, dat de verschillende verkeersstromen onvoldoende worden gesplitst, waardoor er regelmatig onveilige situaties ontstaan met name voor fietsers en voetgangers. Dat moet en kan beter. Daar komt bij dat er niet wordt gehandhaafd.

  5. Als ik me niet vergis is het grootste probleem dat de fietsers en voetgangers zich niet veilig voelen. Nou is die onveiligheid zonder ‘kiss and ride’ niet echt minder moet ik zeggen. Fietsers vliegen kris kras door elkaar en tussen de voetgangers door. Maar ja, iets met een kentekenplaat is makkelijk te controleren, een zwerm anonieme fietsers is wat lastiger. Leiden, in plaats van altijd maar van alles te verbieden (goedkope en eenzijdige oplossing) zou het de gemeente sieren om een goede (minder goedkope) oplossing voor alle partijen te creëren.

  6. Een Leids burger op

    De plaats die als Kiss & Ride-strook werd gebruikt is eigenlijk bedoeld om mensen snel op te halen of af te zetten op het station, niet om lang daar te staan of te parkeren.

    • U heeft het mis, waarde Leidse Burger. Het gaat om een middenstrook die nooit is bedoeld om er te parkeren. Deze strook is gewoon in bezit genomen. Dat zie je nu – zie de foto bij dit artikel – ook gebeuren met het plein. Luie automobilisten gooien er hun auto’s neer, terwijl de echte K&R plekken tussen Rijnsburgerweg en station vaak gewoon leeg zijn. Je kunt hier door de parkeerautomaat bij te vullen ook wat langer staan.
      Wat mij betreft komen er (betaalde) parkeervakken op die middenstrook maar wel met paaltjes om zebrapad en fietspad vrij te houden. Die werden veel te vaak (lees: permanent tijdens de piekmomenten) geblokkeerd door hufterige aso’s. Ook de laden/lossen parkeerplaatsen plus de gereserveerde taxiplaatsen worden vrijwel continu bezet door mensen die er niets te zoeken hebben, terwijl de echte K&R plekken waar je tegen betaling kunt staan, met grote regelmaat vrijwel leeg zijn.

      • Een Leids burger op

        Laat ik het dan zo zeggen:
        Een Kiss & Ride-strook is eigenlijk bedoeld om mensen snel op te halen of af te zetten op het station, niet om lang daar te staan of te parkeren.
        .
        Het zou allemaal niet zo erg zijn als mensen daar maar even zouden staan en niet langdurig staan. Juist door het langdurig bezet houden zoeken andere mensen een ander plaatsje om hun passagiers te brengen of te halen met onveilige situaties tot gevolg. Dat zie je ook bij de Rotterdamse situatie (zie eerdere verwijzing hierboven ).
        .

        Als de middenstrook niet bedoeld is om te parkeren is het dan wel vreemd om dit nu voor betaald parkeren te willen reserveren…..

        Het zal de veiligheid wel iets vergroten omdat men op betaalde parkeerplaatsen iets langer blijft staan. Zebrapad en fietspad moeten zeker vrij gehouden worden: ik heb zelf meerdere malen meegemaakt dat een auto van de middenstrook op gedeeltelijk op het zebrapad keerde hetgeen natuurlijk niet de bedoeling is.

        .
        Het punt is dat de mens lui is en eigenlijk geen eindje wil lopen maar bij wijze van spreken het liefst op het perron afgezet of afgehaald wil worden. 🙂

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline