Nederlandse winkels Hudson’s Bay eind dit jaar dicht

16

De Nederlandse warenhuizen van de Canadese winkelketen Hudson’s Bay zijn zojuist gesloten voor een bijeenkomst waar het personeel is geïnformeerd over de naderende sluiting van de Nederlandse warenhuizen. Die gaan op of voor 31 december definitief dicht, zo staat in een verklaring van het bedrijf.

Op de ingang van het Warenhuis in Leiden hangt de mededeling dat de winkel vandaag is gesloten in verband met een technische storing, maar diezelfde briefjes hangen ook bij andere filialen.

Geen technische storing, maar een bijeenkomst waar het personeel is ingelicht over het sluiten van alle Nederlandse warenhuizen van Hudson’s Bay.

Voor de ruim 1400 personeelsleden wordt ontslag aangevraagd. Voor hen is de warenhuisketen in overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden een sociaal plan overeengekomen.

Delen

16 reacties

  1. De Gemeente Leiden huurt, ongetwijfeld voor veel geld, een kantoorflat achter het Station Leiden CS. Een heel eind uit het centrum van de stad, waar een gemeentekantoor hoort te liggen!
    Nu komt het voormalig V&D gebouw vrij. Een enorm, representatief gebouw, vlak bij het Stadhuis!
    Het ligt voor de hand de huur van die kantoorflat op te zeggen en de gemeente burelen in het voormalig warenhuis te vestigen. Hopelijk heeft de gemeente zich niet voor 20 jaar huur vastgelegd…

    • Combi maken van Primark, Decathlon en MediaMarkt. Ieder zijn verdieping. En bovenin een krijspaleis (Monkey Town of Bubblejungle) voor kids zoals eerder is geopperd.

  2. Gerard van Hees op

    Allereerst heel vervelend voor het personeel, dat na V&D een nieuwe klap te verwerken krijgt. Heel veel sterkte.
    Primart is geen goed idee. Dat is kleding van slaven- en kinderarbeid en van een dermate kwaliteit dat je het na een keer dragen naar de textielbak moet brengen. Mediamarkt zou niet misstaan. Wellicht kan een vloer ook worden ingericht als dansvloer. Nu gaan veel stadsgenoten nog naar Noordwijk of verder. Wellicht ook een jeugdherberg? En de benedenverdieping een ”vershal” met verschillende winkels. Kunnen winkels in het centrum die ”uit de loop” zijn geraakt een nieuwe kans krijgen.

  3. Leiden wil graag een luidruchtige, bruisende feeststad zijn, een stad waar brievenbuspissers, schreeuwers en zuipers graag komen. Daarom stel ik voor om van het pand een grote uitgaansgelegenheid te maken met op de bovenste verdieping een stadsbordeel, daaronder een stripteasetent, bars, veel gokkasten en meer van dat Leids leuks. Om klanten te trekken moeten dan aan de buitenkant grote luidsprekers worden gemonteerd die 24/7 herrie de stad in blèren. Leiden, bruisende stad van lawaai en plat vermaak. Jippiei! 🙁

  4. Ik zou eerst het vestigingsklimaat voor ondernemers in Leiden maar eens verbeteren, want het is vlees noch vis. Het is totaal onduidelijk wat nou precies unieke ‘selling points’ zijn voor startende ondernemers om zich hier überhaupt te gaan vestigen. Met huurprijzen die de pan uitrijzen in het kernwinkelgebied, slechte bereikbaarheid van de binnenstad en wegjaagbeleid onder de noemer van ‘milieuzone’ maak je je niet populair. Verder geen idee wat zo’n instantie als centrummanagement nu eigenlijk de afgelopen tijd aan toegevoegde waarde heeft geboden in dit kader als er alleen maar winkels zijn verdwenen uit de Haarlemmer of de Bree. Afgezien van de intocht van de Sint of de kerstmarkt/ijsbaan zou ik concreet niets kunnen opnoemen aan succesnummers van deze in hoofdzaak rapporten en studies uitbrakende instantie…

    • Een Leids burger op

      Huurprijzen omlaag zou zeker goed zijn om meer ondernemers naar de binnenstad te lokken (om de leegstand in de Harrlemmerstraat bijvoorbeeld te verminderen), maar dat voormalig V&D-pand waar Hudson’s bay (on-topic) nu in zit zal voor veel ondernemers niet alleen te duur zijn maar ook een maatje te groot.
      .
      En wat heeft dat centrummanagement dan te maken met:|”Nederlandse winkels Hudson’s Bay eind dit jaar dicht”?…… Dat lijkt me toch wat meer te maken met het management van Hudson’s bay zelf. 🙂

  5. Dat deze veel te groot en verkeerd opgezette winkel het niet zou redden in Leiden en Nederland is pijnlijk duidelijk geworden. Een kwestie van planning natuurlijk. Eigenlijk vind ik het veel erger dat er de laatste tijd zo enorm veel zelfstandige winkels uit de stad verdwijnen. Zaken sluiten de deuren, er is geen opvolger en blijkbaar geen toekomst. Kijk eens in Haarlemmer en Bree: dramatische winkelleegstand natuurlijk. Jammer dat uitsluitend horeca het overal voor het zeggen krijgt. Is het tij nog te keren?

  6. Deze tijdelijke en neoliberale feesteconomie gebaseerd op gratis geld en superlage of zelfs negatieve rente gaf en geeft de gelegenheid aan zwaar verlieslatende zombiebedrijven als Hudson Bay e.a. nog even flink uit te pakken. Zolang het duurt. Niet lang meer. En wat wij voorspelden bij de opening komt alsnog uit. Over en sluiten. Leiden heeft een kleinschalig winkelbestand langs de Nieuwe Rijn e.o. dat zeker levensvatbaar is. Geen megalomane winkelketens en leegstaande Catharinasteegjes, maar gewoon leuke niches in de markt waar het publiek graag even rondkijkt en wat koopt. Combineer dat met een prachtige historische binnenstad (afgezien van de 66 megatorens die dadelijk hun schaduw hierop werpen) en de inspirerende musea en daar is uw verdienmodel Marketing Leiden. Want Leiden is maar een provinciestadje tussen de metropolen Amsterdam en Den Haag en moet het van dit soort avonturen zeker niet hebben. Zou Leiden ooit leren??

  7. Over 2 vliegen in 1 klap gesproken: MediaMarkt en BCC samen in t pand, 2 grote ketens en een goede (felle) concurrentiestrijd… Mooie win-win voor winkelend publiek…

Laat een reactie achter

Je bent nu offline