Politiek ongerust om leegstandspook Leidse binnenstad

41

De toenemende leegstand in de Leidse binnenstad baart de politiek zorgen. Dat was al zo toen vele vierkante meters detailhandel leeg kwamen te staan in de nieuwe Catharina winkelsteeg toen Via Mio en Moscow at Sea eerder dit jaar na een faillissement de deuren sloten, maar de zorgen over leegstand en de gevolgen daarvan nemen rap toe nu het vertrek van Hudson’s Bay aanstaande is en ook voor het immense pand tussen Aalmarkt en Breestraat leegstand dreigt. “En dat is het spook voor iedere binnenstad,” stellen Joost Bleijie (CDA), IJsbrand Olthof (D66), Walter van Peijpe (GroenLinks), Tiny Klever (PvdA) en Dorien Verbree (VVD) die het Leidse college gezamenlijk bevragen over de malaise in het kernwinkelgebied van het centrum.

Toenemende zorgen om leegstand
“Wanneer het pand van Hudson’s Bay daadwerkelijk leeg komt te staan is dat helaas niet het enige pand in het gebied waar een bord ‘te huur’ op hangt,” constateren de vijf partijen die willen weten of de gemeente inmiddels contact heeft gehad met Hudson’s Bay over de sluiting van het bedrijf. Ook willen ze raadsleden weten hoe het loopt met het opnieuw invullen van de leegstaande panden in de Catharinasteeg.

De leegstand doet afbreuk aan de aantrekkingskracht van Leiden als winkelstad en het vertrek van Hudson’s Bay heeft bovendien negatieve gevolgen voor aangrenzende en aanverwante bedrijvigheid. “Kortom, ook voor de Leidse binnenstad en voor het ondernemersklimaat in Leiden heeft de sluiting van Hudson’s Bay verregaande gevolgen,” schrijven de raadsleden die van wethouder Yvonne van Delft (economie) hopen te horen wat er met het pand van eigenaar ASR gaat gebeuren als Hudsons’s Bay er naar verwachting eind 2019 uittrekt.

Bij sluiting van het warenhuis gaan er landelijk ruim 1.400 banen verloren. In Leiden gaat het om zo’n honderd werknemers vertelde Van Delft eerder aan Sleutelstad.

Alternatieve invulling
Toen V&D begin 2016 failliet ging en nog niet bekend was wat er met het pand zou gaan gebeuren, hebben de gemeente Leiden, eigenaar ASR en het Centrummanagement Leiden overleg gevoerd over de invulling van het winkelpand. Toen werd als overbrugging gekozen voor een Pop-up warenhuis totdat de verbouwing van het pand voor Hudson’s Bay begon. De raadsleden zijn nu met name benieuwd of er uit die tijd nog alternatieve plannen op de plank liggen voor een structurele invulling voor het pand en of er financiële consequenties voor de gemeente Leiden zijn.

Wonen op stand in warenhuispand
Als er geen alternatieve winkelconcepten te vinden zijn, wil de raad ook nadenken over een andere invulling van het gebouw. De vijf partijen willen daarom onder meer weten of ook wonen een bestemming voor het pand kan zijn. Voor dat laatste pleit overigens ook Ab van der Wiel. De eigenaar en ontwikkelaar van de Meelfabriek is als geen ander vertrouwd met het invullen van grote volumes en stelt dat de aloude winkelconcepten gewoon niet meer werken. “Dit is al jaren aan de gang. Wonen in de binnenstad levert veel geld op, dus men zal hopelijk kiezen voor een levendige plint op de begane grond en daarboven wonen. Afwachten of de gemeente er ook zo over denkt.”

Delen

41 reacties

  1. Allert Goossens

    Allemaal adviseurs die weten hoe t zit. Blame the government. Onzin. Dit is het probleem van beleggers die weigeren om huurprijzen te verlagen. Wanneer ze flink verlagen devalueert de waarde van hun bezit en dat willen ze bijna allemaal voorkomen. Vicieus cirkeltje dat in vrijwel alle steden het centrumbeleid domineert. Dus blijven panden duur en zij die wel durven zijn vaak snel gedwongen tot sluiten.

  2. Jovanny Bos

    Draai is het parkeerbeleid terug naar dat van de jaren 90. Toen mijn ouders en ik(Toen 6-16 jaar) nog gratis plekjes wisten te vinden in de buurt van de Aldi en daardoor vaak in de binnenstad te vinden waren.

    Nu…. zoetermeer en Leidschehage hebben de mensen uit de omgeving getrokken vanwege het “gratis” parkeren. En Leiden….tja…

    Als ze de buitenwijken al betaald parkeerzones hebben.

  3. Wacht maar tot Leidschehage binnenkort opengaat ( met alle grote warenhuizen en brandstores) , alleen al het gratis parkeren daar, en het enorme aanbod zal Leiden een economische dreun van jewelste geven.
    Deze stad is dan als winkelstad ten gronde

  4. Kijken kijken, maar op internet kopen daar gaan de winkels van failliet. Een winkel draait alleen als er meer geld binnen komt van de klant dan dat er uit gaat aan huur salaris en inkoop.

  5. Rien van Vliet op

    Beste Echte Leidenaren,

    Mischien moeten wij, import-Leidenaren, maar allemaal gewoon vertrekken uit Leiden. Nemen we de universiteit en het Bio-Sciencepark mee. En dan kunnen jullie zelf de stad besturen en het hele jaar 3 Oktober vieren.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline