Aanpassingen Willem de Zwijgerlaan eerder nodig door geplande woontorens

16

Uit een verkeersonderzoek dat de afgelopen tijd is uitgevoerd om erachter te komen wat de effecten zijn van de 580 geplande woningen in het project LEAD blijkt dat er geen onacceptabele hoeveelheid auto’s door de naastgelegen wijk zal rijden in de toekomst. Wel zijn er aanpassingen nodig aan de Willem de Zwijgerlaan, om te voorkomen dat er op langere termijn een file ontstaat van auto’s die willen afslaan naar de Pasteurstraat.

Het onderzoek werd de afgelopen maanden op verzoek van de Leidse gemeenteraad uitgevoerd. In aanloop daar naartoe uitten bewoners van de wijk Nieuw Leyden herhaaldelijk hun zorgen over de veiligheid in hun wijk wanneer er dagelijks een veelvoud aan auto’s doorheen zou gaan rijden. De gemeenteraad vroeg daarom ook om een aantal alternatieve oplossingen om de toenemende verkeersstromen goed af te kunnen handelen.


Chris de Waard in gesprek met wethouder Fleur Spijker

Die alternatieve oplossingen zijn er niet, blijkt uit de resultaten van het onderzoek (pdf). “De verkeersafwikkeling van en naar LEAD via de bestaande wegenstructuur (Schapenwei en Pasteurstraat) is de meest geschikte ontsluitingsroute”, is één van de conclusies. “De andere varianten hebben belangrijke nadelen, zijn niet haalbaar, hebben knelpunten of zijn niet effectief.” Verder wordt geconcludeerd dat ‘de hoeveelheid verkeer in de nieuwe situatie bij het wegtype van de Schapenwei en Pasteurstraat past’ en dus ‘verkeerskundig acceptabel is’.

Verlenging uitvoegstrook
Toch is voor de geplande 580 woningen wel een aanpassing nodig aan de inrichting van de weg. De gemeente verwacht een overbelasting op de uitvoegstrook van de Willem de Zwijgerlaan (komende vanaf Leiderdorp) linksaf naar de Pasteurstraat. “Deze overbelasting heeft zonder ingrepen belangrijke gevolgen voor zowel de verkeersafwikkeling als de verkeersveiligheid”, concludeert het onderzoek. Er werd voor de toekomst sowieso al rekening gehouden met het ontstaan van een knelpunt op die plek, maar ‘de komst van LEAD zorgt voor een verdere vergroting daarvan’.


IJsbrand Terpstra in gesprek met bewoonster Miranda van Eck over verkeer in Nieuw Leyden

Als oplossing daar voor dat knelpunt wordt gekeken naar het verlengen van de uitvoegstrook richting de Pasteurstraat, waar ook al voldoende ruimte voor is gevonden. Door de aanpassingen in het kader van de Leidse Ring Noord – waar de Willem de Zwijgerlaan een onderdeel van is – kunnen de verkeerslichten op het kruispunt in de toekomst daarnaast ook beter worden geregeld, wat zal bijdragen aan betere verkeersdoorstroming.

Fietsen
Het onderzoek concludeert ook dat er gekeken moet worden naar de fietspaden rondom de geplande wooncomplexen, waarbij vooral het fietspad langs de Pasteurstraat onderwerp van gesprek zal zijn. “Het structureel tegen de richting inrijden door fietsers op het fietspad op de Pasteurstraat is een ongewenste situatie, die beter vormgegeven moet worden.”

Wethouder Fleur Spijker (Duurzame Verstedelijking) gaat de ontwikkelaar van LEAD benaderen voor een financiële bijdrage in de kosten van de maatregelen die genomen moeten worden naar aanleiding van dit onderzoek.

Delen

16 reacties

  1. Michiel Hoogland op

    Dit is een onderschatting van het probleem.
    Ook in dit onderzoek staat heeeeeel duidelijk dat ook zonder LEAD project er een substantiele toename in autoverkeersdrukte op de WdZ laan zal zijn,tot 2030.
    Let op, dit is op basis van ZONDER LEAD….
    “Drukte
    Zonder de ontwikkeling LEAD is te verwachten dat de hoeveelheid autoverkeer van en naar de wijk vergelijkbaar blijft met de huidige situatie, aangezien in de wijk zelf er geen ruimtelijke ontwikkelingen zijn voorzien. Mogelijk zal wat meer verkeer vanuit de wijk georiënteerd zijn richting de Willem de Zwijgerlaan dan richting de Maresingel
    vanwege veranderingen in de infrastructuur (versterking Leidse Ring, afwaardering Maresingel), maar dat zal gezien de beperkte hoeveelheden autoverkeer in de wijk niet tot significante veranderingen leiden.
    Op de Willem de Zwijgerlaan neemt de hoeveelheid verkeer wel substantieel toe, naar orde grootte 50.000 vtg/etm.”
    Zonder LEAD wordt er dus al een autonome toename van 25% voorspeld ! (namelijk 40.000 naar 50.000 voertuigen per etmaal)
    Wat zegt dat voor een situatie MET LEAD ??????
    Dus wanneer er heel veel voertuigen bij komen door LEAD, van bewoners, bezoekers van bewonders , leveranciers, meer openbaar vervoer etc…
    En dan hebben we het nog niet eens over een situatie wanneer er bijvoorbeeld aan een van de tunnelbuizen/viaducten of aan de weg gewerkt wordt, als er een pech-gevalletje of een ongelukje is, …etc.
    En die kans neemt bij een toename dus ook toe.

    En de gemeente wil het goedmaken met …..een uitvoegstrookje.?

  2. Jessica Visser

    En hoe denken we dat automobilisten gaan rijden als de Willem de Zwijgerlaan te druk is en/of er files ontstaan? Toch gek dat er over deze scenario’s niets geschreven wordt, wordt zelfs niet genoemd als risico 🤔

  3. Michelle Terwold op

    Prima geregeld. Nu hebben die nimby’s genoeg gezeurd. Leiden heeft woningen nodig. Direct beginnen met het bouwen van die drie torens en die uitvoegstrook even een stukje langer maken.

  4. Dit wordt 1 groot drama…niet alleen voor de nimby’s, maar voor de hele achterliggende wijk tot aan het centrum! Het is nu al een drama en studie’s in o.a. Detroit hebben getoond, hoeveel je van alles (infra etc.) extra moet hebben, om bij een toename van x-inwoners alles nog goed draaiende te houden. Nu voldoet men al niet aan de eisen die daaraan gesteld worden, dus laat staan met LEAD. Lekker makkelijk lullen voor de voorstanders, die nog bij mama wonen en denken dat zij een flat van 350000 euro kunnen kopen (Not!) met een flutbaantje als manager bij e.o.a. toko, maar wacht tot het gerealiseerd is, dan zul je zien wat voor chaos het op gaat leveren…mark my words. Deze gemeente en verkeers/parkeerproblemen oplossen? No way. Wel groene slingers ophangen, want: groenlinks etc. Succes voor Leiden-Noord gewenst! Haar inwoners dan, bedoel ik.

    • John Harkels op

      Onzin Derkse. Ik woon in de achterliggende de wijk aan de Slachthuislaan en dat gewoon een rustig straatje. Daar kan wel tien keer zoveel verkeer door voordat het echt druk wordt.

  5. Willen Leidse jongeren nog een keer in Leiden wonen zal er gebouwd moeten worden. In het Wijkontwikkelingsplan Leien Noord is eigenlijk al te veel laagbouw neer gezet. Leiden moet dus om hoog. Straks gaan ook die flats aan de zuidkant van de Willem de Zwijgerlaan weg. Dan kan daar ook hoogbouw gepland worden alla Leads ( ik begrijp alleen niet waarom al die Engelse uitdrukkingen) Dat kan er dan mooi mop aansluiten en valt dat Leads minder op. Ook op Nieuw Leyden had meer hoogbouw gepland moeten worden. Vanaf de Mare singel langzaam hoger naar de Escher toren die dan ook niet meer zo opvalt. En zo kan dan ook de noordkant van de Willem de Zwijgerlaan aangepakt worden. Hoog bouw met lift is beter dan nu die tochtige flats zonder lift. De slag schaduw komt dan over het Noorderpark en hoeft niemand te klachen. Maar maak je niet druk, ik heb het niet voor het zeggen.

  6. Pieter de Krom op

    Inderdaad leent het gebied zich niet voor zulke hoogbouw wat betreft de infrastructuur en parkeerplaatsen. Nu in de Parkeernormennota wordt afgezien van een parkeerplaats voor iedere nieuwe bewoner en nieuwe parkeervergunningen niet meer te verlenen aan nieuwe bewoners zal er niet voldaan worden aan het gelijkheidsbeginsel. Dat is juridisch niet haalbaar omdat bestaande bewoners wel een parkeervergunning hebben en zullen nieuwe bewoners die ook moeten krijgen in het zelfde gebied.

Laat een reactie achter

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline