Her en der duiken uitingen van de campagne op in de stad. (Foto: Chris de Waard).

Campagne 'Lekker bezig Leiden' legt nadruk op positief gedrag jongeren

Niet meer dan twee mensen op bezoek, geen knuffels, geen bezoek aan de bioscoop en ook sporten is niet meer mogelijk. De coronamaatregelen leggen vooral de nadruk op alles wat niet mag. Met de campagne ‘Lekker bezig Leiden’, wordt juist de nadruk gelegd op positieve acties. Op humoristische wijze worden jongeren bedankt voor goed gedrag.

Leiden Marketing bedacht samen met de gemeente Leiden én jongeren zelf de campagne om jongeren uit het negatieve daglicht te halen en om ze extra te stimuleren om de regels op te volgen. Het helpt om gewenst gedrag te benadrukken, zegt Mincke Pijpers van Leiden Marketing. “We kunnen allemaal wel hard roepen dat ze zich gewoon aan de regels moeten houden, maar jonge mensen zitten écht in een lastige positie. Online lessen, minder contact, geen kroegen, feestjes of festivals. Ik geef het ze te doen.”

Goede voorbeeldjes
De campagne is tot stand gekomen in samenspraak met jongeren, van diverse leeftijden en opleidingen, zo laat de organisatie weten. Een campagne voor, maar dus zeker ook door jongeren. Zo stonden verschillende jonge Leidenaren model voor de 3D-beeldjes in de stad. De zogenaamde ‘goede voorbeeldjes’, waarmee op een ludieke manier wordt verteld wat een jongere op die specifieke plek heeft gedaan: van een mondkapje opdoen en 1,5 meter afstand houden, tot skaten in je eentje of even niet komen sporten.

Daarnaast spelen vijf jonge Leidenaren de hoofdrol in de campagne. Hun beelden zullen niet alleen in de stad te zien zijn, maar ook op Snapchat, Instagram, Whatsapp en Facebook. Zodra de onderwijsinstellingen weer opengaan wordt ook daar de campagne onder de aandacht gebracht met onder meer schoolboards. Nu de campagne gestart is, kunnen jongeren elkaar nomineren en laten zien hoe goed zij bezig zijn. Zo kunnen ook zij een eigen beeldje krijgen. “Uiteindelijk zijn het vooral de jongeren zelf die de boodschap moeten uitdragen, en elkaar kunnen helpen en inspireren”, aldus Pijpers.

De Leidse Burcht
Als onderdeel van de jongerencampagne is zaterdag het digitale platform De Leidse Burcht officieel geopend. Het platform biedt perspectief aan jongeren en is de ontmoetingsplek om met elkaar op een veilige manier activiteiten te ondernemen. Of het nu gaat om gamen, pubquizen, kookworkshops, escaperooms, lezingen, ontmoetingen of een gaaf concert. Het kan allemaal op De Leidse Burcht. Het initiatief trok al de aandacht van staatsecretaris Blokhuis die afgelopen donderdag op online werkbezoek kwam en met jongeren sprak over het platform.

 

Leiden Coronacrisis


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Whatsapp Studio
071 - 5235908

×