De auto wordt in de binnenstad van Leiden steeds minder geliefd. Meer dan dertig anti-automaatregelen moeten het stadshart groener en vitaler maken. Onder meer de Turfmarkt wordt afgesloten voor auto’s en het voetgangersgebied langs de Oude en Nieuwe Rijn wordt uitgebreid. Ingrijpende maatregelen die al dit jaar genomen zullen worden.
Om de binnenstad autoluwer te maken presenteerde wethouder Ashley North (GroenLinks) eind vorig jaar vierendertig speerpunten. Sommige worden snel uitgevoerd, terwijl andere maatregelen pas na vijf jaar zullen in werking treden. “We doen het stap voor stap, want zoals Rome niet in een dag is gebouwd, is Leiden niet in een dag autoluw”, zei North er destijds over.
Toch lijkt het er op dat de wethouder een paar ingrijpende veranderingen nog dit jaar wil doorvoeren. Zo worden auto’s geweerd op de Turfmarkt en de Rijnzichtbrug. Het gaat daarbij wel om een proef omdat het nog niet precies duidelijk is wat de gevolgen zullen zijn. De verwachting is wel dat het verkeer op de Churchilllaan en Dr. Lelylaan daardoor zal toenemen. Naar die situatie zal onderzoek gedaan worden.
Verder wordt het voetgangersgebied rondom het water van de Oude en Nieuwe Rijn uitgebreid. Daar was afgelopen zomer in het kader van ‘De Leidse Zomer‘ al mee proefgedraaid en dat beviel goed. Zo goed dat een deel van de Oude Rijn toegevoegd wordt. Andere maatregelen op de korte termijn gaan over het vrijmaken van parkeerplekken op het Steenschuur (het gedeelte tussen de Breestraat en Garenmarkt) en het weren van doorgaand verkeer op de Langebrug.
Geschoffeerd
Om de maatregelen te financieren is de komende vijf jaar zo’n 16,8 miljoen euro nodig. Twee derde daarvan komt uit potjes die bestemd waren voor investeringen in de bereikbaarheid van de stad en de openbare ruimte. Een ander gedeelte komt van het project voor fietspaden op de Zijlsingel en Herensingel dat is uitgesteld.
De aanleg van een fietspad op de twee singels moest de verkeersveiligheid verbeteren. Dat bleek alleen lastig omdat dit ten koste zou gaan van parkeerplaatsen en bomen. Daarnaast was het door de vele woonboten in het water geen optie om de kade te verleggen. Het project is daarom uitgesteld tot na 2025 wanneer er minder autoverkeer is in Leiden. De gereserveerde 4,85 miljoen euro wordt nu gebruikt voor de agenda autoluwe binnenstad.
De verschuiving van het geld schiet bij bewoners van de Zeeheldenbuurt in het verkeerde keelgat. Zij reageren ‘verbijsterd’ omdat ze er naar eigen zeggen ‘per toeval’ achterkwamen. “Wij voelen ons hierdoor niet alleen op achterstand gezet maar eerlijk gezegd ook wel geschoffeerd”, schrijven ze in een brief aan de gemeenteraad. De PvdA wil nu weten of er nieuwe dekking gezocht moet worden voor het project.
De poort
In de plannen voor een autoluwe binnenstad staan ook maatregelen die binnen vijf jaar uitgevoerd moeten worden. De opvallendste is misschien wel het busvrij maken van de Stationsweg en de Steenstraat. Het is dan de bedoeling dat de bussen een andere route gaan rijden. Mogelijk via de Langegracht en de Hooigracht. Als gevolg hiervan wordt ‘de poort naar de stad’ verkeersveiliger en groener.
In de plannen voor een autoluwe binnenstad staan ook ideeën die pas na 2025 uitgevoerd moeten worden. Zo wordt er onder meer gedacht aan het vrijmaken van parkeerplekken op het Rapenburg. Daarbij is dan wel aandacht voor mensen die mindervalide zijn, eventuele benodigde laad- en losvoorzieningen en parkerende fietsers.
De maatregelen voor de autoluwe binnenstad staan voor 11 februari op de agenda van de commissievergadering van de gemeenteraad. Een week later neemt de raad een besluit. Het is dus mogelijk dat er nog aanpassingen komen, maar er lijkt veel steun te zijn onder de politieke partijen. Wethouder North denkt in ieder geval dat veel bewoners achter zijn plannen staan. “Er is veel draagvlak.”
Duurzaamheid Leiden Politiek Autoluwe BinnenstadSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907