In bijna heel Leiden moeten bestuurders binnenkort betalen om hun auto te parkeren. Donderdag praat de gemeenteraad over het budget voor het plaatsen van parkeerautomaten en verkeersborden in de wijken Hoge Mors, Boshuizen, Fortuinwijk, Oostvliet, Klein Cronestein, Meerburg en Vlietpoort. Eind 2023 moet het project gereed zijn.
Het uitbreiden van het gebied voor betaald parkeren past in een trend die al jaren aan de gang is. Vanuit het centrum breidde de betaalde zone langzaam maar zeker uit naar de buitenwijken van de stad. Het onderwerp ligt gevoelig, omdat zowel automobilisten als buurtbewoners en ondernemers de gevolgen direct gaan merken.
Uitstel
Hein Griffioen maakte de discussie mee in de wijk Vlietpoort. “Wij kregen bij de vorige uitbreiding van het betaald parkeren de mogelijkheid van de gemeente om mee te doen”, vertelt de voorzitter van de wijkvereniging. “Dat hebben we aan de bewoners voorgelegd, en de reacties waren heel uiteenlopend.” De buurtvereniging heeft toen gezegd dat de wijk alleen mee zou doen als er een ruime meerderheid vóór zou zijn. “Die was er niet, dus toen hebben we een aantal jaar uitstel gekregen.”
De afgelopen tijd waren er in de wijk twee groepen te onderscheiden. Aan de ene kant stonden de bewoners en bedrijven die gemakkelijk bezoekers wilden ontvangen zonder ze op kosten te jagen. De invoering van betaald parkeren brengt immers het risico met zich mee dat klanten uitwijken naar bedrijven in een andere gemeente, waar ze wel gratis mogen staan.
Autoluw
Daartegenover stonden echter mensen die zagen dat het gratis parkeren in de Vlietwijk allerlei parkeerders lokte die niet in de wijk moesten zijn. “Ik heb zelf ook een bedrijfje en daarvoor komen er wel eens groepen mensen naar mijn zaak”, vertelt Griffioen. “Dan vind ik het fijn als ze ruimte hebben om te parkeren. Dat ze daar een beetje voor moeten betalen is voor mij geen bezwaar, als er maar plek is.” Die plek was er de voorbije jaren nauwelijks, dus hij kijkt uit naar de invoering van het betaald parkeren.
Het nieuwe parkeerbeleid past in de parkeervisie die het Leidse college heeft opgesteld. Hierin staat dat vervoer binnen de stad zoveel mogelijk plaats moet vinden met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer. De binnenstad wordt ‘autoluw’ en mensen worden aangemoedigd om buiten de stad of in grote parkeergarages te parkeren.
De gemeenteraad praat donderdagavond over de uitbreiding van de zones met betaald parkeren. Op dinsdag 22 juni volgt een definitief besluit. Daarna kunnen automobilisten binnen Leiden alleen nog gratis parkeren in de Merenwijk, de Stevenshof, het Waardeiland en Roomburg.
Leiden Maatschappij PolitiekSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907