Als je een punt van kritiek zou willen maken over de zonovergoten Leidse kunstroute van dit jaar, dan is dat dat er teveel te zien was. Het was onmogelijk alle ateliers en tentoonstellingsruimtes af te lopen en dus moesten er harde keuzes worden maken. Dit jaar wonnen de locaties: de tuin van Thorbecke en de Vrijmetselaarsloge.
In het weekend dat de anderhalve meter werd afgeschaft en de zon zich volop liet zien was het goed toeven in de beroemdste tuin van Leiden. Achter het Huis van Thorbecke aan de Garenmarkt ligt een tuin die bijna de hele ‘binnenruimte’ tussen Garenmarkt, Raamsteeg, Sint Jacobsgracht en Hoefstraat opslokt.
De kersverse eigenaren van dit stukje historie – staatsman Thorbecke schreef er halverwege de negentiende eeuw aan de grondwet die de koning buitenspel zou zetten – willen het graag een paar keer per jaar met hun stadsgenoten delen. Journaliste en schrijfster Yaël Vinckx kocht het huis en de tuin zes maanden geleden met haar man Mark Kneppers. “We willen het graag delen. Op onze manier.”
Ring
In de tuin had Vinckx werk tentoongesteld van Judith Bloedjes, Geert Keuter en Janine Melai. De eerste zijn goede vrienden van Vinckx. “Ik bewonder het werk van Judith al jaren en het wordt alleen maar beter.” Judith Bloedjes maakt sieraden en sculpturen van porselein. Vinckx zelf droeg verhalen voor in haar tui, een daarvan geschreven vanuit het perspectief van een porseleinen ring die Bloedjes gemaakt zou hebben. Van Geert Keuter stonden er borden in de tuin met teksten. Korte verwijzingen naar de coronamaatregelen.
Plezier
Een derde kunstenaar was aangedragen door Resi van der Ploeg, van Museum De Lakenhal, en een van de organisatoren van de jaarlijkse Kunstroute. “Ik kende Janine Melai nog niet, maar we hadden meteen heel veel plezier met elkaar en dat is ook belangrijk”, zegt Vinckx.
Voor een plataan in de Hortus Botanicus maakte Melai een ketting van onder andere Belgisch natuursteen en marmer. “In de Hortus heeft hij nooit gehangen, ze waren daar bang dat de takken zouden afbreken”, zegt Vinckx. “Ik ben blij dat we hier een manier hebben gevonden het werk een plek te geven. Alsnog een ‘ketting voor een boom’.”
Een paar honderd meter verderop hadden de Vrijmetselaars van Leiden hun logegebouw La Vertu aan de Steenschuur ter beschikking gesteld aan drie kunstenaars. Bovenin had Walter van Peijpe een installatie gebouwd: “Dat was nog niet gemakkelijk want ik mocht niets aan de muur bevestigen. De installatie moest los kunnen staan.”
Tekst gaat verder na foto
In de Vrijmetselaarsloge La Vertu aan de Steenschuur exposeerden Walter van Peijpe, Wendy van Baar en Robbert van Strien.
Naaktslakken
Beneden hadden Robbert van Strien, kunstenaar en ontwerper, en Wendy van Baar – ‘mensen noemen mij vaak fotograaf’ – hun werk uitgestald. Van Strien had een tafel gedekt met servies. En liet bronzen naaktslakken over de muur kruipen. “Ik had afgelopen zomer zoveel naaktslakken in de tuin, ze hebben alles kaalgevreten. Dat vind ik dan ook wel weer mooi, dat alles verdwijnt.”
Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Robbert van Strien en Wendy van Baar.
Wendy van Baar fotografeert vooral natuurlijke en kunstmatige landschappen. “Ik fotografeer ook wel eens mensen, maar dan zit je toch weer met portretrecht. Vroeger bewerkte ik foto’s meer, nu vergroot ik vooral kleine stukjes uit, waardoor er eigenlijk altijd landschappen ontstaan. Soms heb ik een foto waarvan ik denk, die is mislukt, maar dan ga ik er jaren later toch nog mee aan het werk. Sinds kort worden mijn foto’s ook gebruikt om stoffen te maken voor kussens en sjaals.”
Zelf heeft Wendy van Baar die dag een jurk aan van een zelfontworpen stof. “Hier zitten foto’s in van een plantje uit de Hortus en de kralen op een tasje van mijn moeder.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907