Op de kruising van de Breestraat, het Noordeinde en het (Kort) Rapenburg krioelen verkeerstromen door elkaar heen. (Foto's: Chris de Waard).

Centrumroute bijna klaar: 'Helft bussen in januari uit de Breestraat'

Studenten voor Leiden (SVL) maakt zich zorgen over de onoverzichtelijke situatie op de kruising van de Breestraat met het Noordeinde en het (Kort) Rapenburg. Daar krioelen bussen, auto’s, fietsen en brom- en snorscooters door elkaar heen en met enige regelmaat gaat het mis. De partij wil dat het kruispunt anders wordt ingericht.

Verkeerswethouder Ashley North snapt dat wel, maar kan nog niet meteen voor een oplossing zorgen. Die is echter wel in zicht. “Als er straks minder bussen langs die plek rijden, wordt het al beter. Ook is er onlangs al iets aan de inrichting veranderd, waardoor bussen de draai van en naar de Breestraat makkelijker kunnen maken.”

Straks betekent in praktijk januari 2023. Dan wordt de Centrumroute in gebruik genomen en dat betekent dat ongeveer de helft van de bussen via de Langegracht en Hooigracht gaat rijden in plaats van via de Stationsweg, Steenstraat, Prinsessenkade en Kort Rapenburg naar de Breestraat. North: “Er wordt inderdaad al jaren gesproken over minder bussen door de Breestraat en daar is ook hard aan gewerkt. Het moment dat het ook echt gaat gebeuren, komt nu echt dichtbij.”

Wethouder North kan zelf ook niet wachten tot de bussen voor een groot deel uit de Breestraat verdwijnen.

Autoluw
In een volgende fase wordt niet alleen het onoverzichtelijke kruispunt bij de Breestraat en het Kort Rapenburg helemaal autoluw. Ook de Steenstraat en Stationsweg worden dan vergroend. Het moet een uitnodigende ‘rode loper’ naar het centrum worden, zo werd al heel wat jaren geleden door de Leidse gemeenteraad besloten. “En als de bussen niet meer via Steenstraat, Prinsessekade en Kort Rapenburg hoeven te rijden, kunnen we het kruispunt autoluw inrichten”, blikt North vooruit.

Omleiden
Helemaal verkeersvrij wordt de kruising overigens niet. De bussen die uit de Stationsweg en de Steenstraat worden gehaald gaan via de Morsweg en de Rijnzichtbrug over het Noordeinde naar de Breestraat rijden. “Maar ook dat draagt bij aan de verkeersveiligheid”, zegt North. “Als de bussen vanaf het Noordeinde de Breestraat inrijden, maken ze een ‘rechtdoor gaande beweging’ in plaats van een lastige bocht.”

Nog dit najaar wil North in het college van burgemeester en wethouders een principebesluit nemen over het omleiden van de busroutes en het verkeersluw maken van dit deel van het Leidse centrum.

Advertentie

Leiden Maatschappij Politiek Centrumroute


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×