De plek waar de N11 Zoeterwoude-Dorp en Zoeterwoude-Rijndijk verdeelt, gaat op de schop. Dankzij een tunnelbak en fly-over wordt de kruising met de Burgemeester Smeetsweg ‘ongelijkvloers’ en kunnen de verkeerslichten er verdwijnen. Het besluit tot de aanpassing werd al eerder genomen. Inwoners van Zoeterwoude konden deze week reageren op het ontwerp van de nieuwe kruising.
Op de visualisaties van de provincie Zuid-Holland is goed te zien hoe de situatie er na de werkzaamheden uit zal zien. “Ik kon het mij niet zo goed voorstellen, maar nu is het duidelijk”, zegt een van de bezoekers woensdag tijdens een informatieavond op het gemeentehuis.
Sluipverkeer
Dat een ongelijkvloerse kruising de doorstroom en verkeersveiligheid ten goede komt, daarover is iedereen het wel eens. “Maar als je straks zo de Weipoort in kunt rijden, zorgt dat voor veel sluipverkeer. Automobilisten kunnen in een keer doorrijden naar Zoetermeer. Terwijl het nu tijdens de spits al muurvast staat in onze straat”, zegt een bewoner van de Weipoortseweg. De man krijgt direct bijval van enkele aanwezige buren die dezelfde zorgen hebben. De provincie verwijst naar een recent verkeersonderzoek waaruit juist een afname van het verkeer in de omgeving van het kruispunt blijkt.
Treinstation
Al eerder is besloten dat het door Zoeterwoude zo gewenste Treinstation Meerburg er niet komt. De provincie en NS oordeelden in 2017, na jaren onderhandelen, dat een station op die plek onvoldoende gebruikt zal worden. “Je zit zo bij station Leiden Lammenschans of het nog aan te leggen treinstation in Hazerswoude-Rijndijk. Een station in Zoeterwoude is dan niet nodig en zou bovendien een extra stop betekenen, terwijl we juist willen dat de treinen vaker gaan rijden”, zegt gedeputeerde van de provincie Frederik Zevenbergen hierover.
Spoorbomen
De gedeputeerde doelt op het voornemen van de NS om niet twee keer, zoals nu het geval is, maar vier keer per uur een trein tussen Leiden en Alphen te laten rijden. “Dat wordt momenteel getest tijdens de spits en bevalt erg goed”, legt Zevenbergen uit. De verdubbeling van het treinverkeer vraagt volgens de provincie om de ongelijkvloerse kruising. “De spoorbomen zijn anders veel te vaak dicht, met allerlei verkeersopstoppingen als gevolg.”
Windvang
De aanleg van een ongelijkvloerse kruising betekent een flinke ingreep in de omgeving. “De provincie is in gesprek met een bewoner en bierbrouwer Heineken om grond te verkopen. De stichting die de Groote Molen aan het Molenpad beheert, is al akkoord met een geboden compensatiebedrag”, zegt wethouder Paul Olthof. De aanpassingen in de omgeving zorgen ervoor dat de ‘windvang’ van de molen afneemt. “Als de wind straks uit de hoek van de kruising komt, kan de molen niet meer goed draaien. Dan kun je drie dingen doen: de molen verplaatsen, de plannen niet door laten gaan of het gemis financieel compenseren. De molenstichting koos voor het laatste”, zegt Olthof.
Spannend
De grootste uitdaging voor de provincie ligt volgens Zevenbergen bij het uitvoeren van de werkzaamheden. “We moeten ervoor zorgen dat de winkel gewoon open blijft. Auto’s moeten de N11 kunnen gebruiken. Zoeterwoude-Dorp en Rijndijk moeten bereikbaar blijven en de treinen rijden ook gewoon door. Dat is best spannend, maar wel een klus die we kunnen klaren.”
Na goedkeuring van het bestemmingsplan wordt in 2024 gestart met de aanleg van ongelijkvloerse kruising.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907