Het pand van Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag van de Universiteit Leiden
Het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag van de Universiteit Leiden deed het onderzoek. (Foto: Thomas Erents)

Onderzoek Universiteit Leiden: Persoonlijke benadering meest effectief bij aanvragen toeslagen

Het versturen van een persoonlijke brief aan mensen die recht hebben op voorzieningen, zoals toeslagen, vergroot de kans aanzienlijk dat mensen deze toeslag ook gaan aanvragen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden. Hoe zekerder mensen weten dat ze recht hebben op de toeslag, hoe groter de bereidheid deze aan te vragen.

Andere factoren, zoals op de hoogte zijn van het bestaan van de toeslagen of hulp krijgen bij het indienen van de aanvraag, hebben nauwelijks effect op de bereidheid tot aanvragen. Dat concluderen de onderzoekers van het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag van de Universiteit Leiden. De onderzoekers raden daarom aan om de benodigde informatie persoonlijker aan te bieden.

Onderzoeker Olaf Simonse van de Universiteit Leiden werkt aan zijn proefschrift met als onderwerp het bevorderen van spaargedrag en het gebruik van toeslagen door huishoudens met lage inkomens. Hij benadrukt dat bij het opstellen van een brief door bijvoorbeeld een gemeente, het persoonlijke aspect belangrijk is. “Zo’n brief heeft echt alleen zin als hij persoonlijk is. Dat wil zeggen: als de brief mensen er persoonlijk op wijst dat zij (hoogstwaarschijnlijk) recht hebben op de betreffende voorzieningen. Een algemene brief waarin staat dat er een regeling is waar men gebruik van kan maken heeft waarschijnlijk geen zin.”

Taalgebruik
“Verder moet het taalgebruik van de brief eenvoudig zijn”, zegt Simonse. “Er moet eigenlijk alleen in staan dat mensen (waarschijnlijk) recht hebben op een voorziening, hoe ze deze aan moeten vragen en waar ze hulp kunnen krijgen. Dat gezegd hebbend, zal er nog steeds een groep zijn die geen actie onderneemt na een dergelijke brief. Dat kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld wantrouwen richting de overheid, slechte ervaringen met voorzieningen, laaggeletterdheid, gebrek aan digitale vaardigheden of het idee dat er veel administratieve rompslomp bij komt kijken. Daarom is het belangrijk om naast een brief ook persoonlijke hulp aan te bieden voor mensen die er zelf niet uitkomen.”

Aan het onderzoek van de Universiteit Leiden deden ruim 900 mensen mee die recht hebben op zorgtoeslag of kindgebonden budget. Aanzienlijk veel ondervraagden meenden ten onrechte niet in aanmerking te komen: 20 procent voor zorgtoeslag en 16 procent voor kindgebonden budget. “Mensen die recht hebben op toeslagen hebben vaak veel op hun bordje. De tijd en de energie ontbreekt dan om zich er goed in te verdiepen. Als we deze groep willen helpen, moeten we het hen zo makkelijk mogelijk maken”, aldus Simonse.

Leiden Maatschappij Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×