Een busstation op het voorterrein van het LUMC of op de plek waar nu nog het vrij nieuwe gebouw van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) staat. Of het afsluiten van de Rijnsburgertunnel voor autoverkeer om de Rijnsburgerweg een stuk verkeersluwer te maken. Het zijn zaken die de komende maanden allemaal worden bekeken in de MIRT-verkenning die wordt uitgevoerd in het Leidse stationsgebied. “Slopen van het SVB-gebouw klinkt heel drastisch, geeft projectleider Len Hazeleger toe. “Maar als je daardoor andere heel gewenste ontwikkelingen mogelijk maakt is het het misschien toch waard.”
Het onderzoek naar de beste invulling van het stationsgebied heet een MIRT-verkenning. Dat staat voor ‘Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport’. De uitkomst moet de best haalbare oplossing zijn voor de verkeersstromen in het Stationsgebied Leiden. Het gaat dan niet alleen om de bussen, maar ook om voetgangers, fietsers, auto’s en taxi’s.
De plek waar het nieuwe overdekte busstation gaat komen, is een van de belangrijkste zaken waarover een beslissing genomen moet worden. Daar hangen de busroutes mee samen en die zijn weer medebepalend voor de manier waarop de andere verkeersstromen worden geïmplementeerd.
Piet Paaltjenspad
Na een aantal digitale bijeenkomsten en twee meedenkavonden waren er woensdag twee rondwandelingen voor belangstellenden door het gebied. Enkele tientallen mensen liepen mee en lieten zich niet alleen informeren over alle plannen en mogelijke oplossingen, maar mochten daar ook nu zelf input voor leveren. Dat gebeurde volop. “Onderzoek of het busstation niet ondergronds kan komen naast de Schipholtunnel”, was zo’n idee. Of laat de bussen van de Plesmanlaan via het nu afgesloten Piet Paaltjenspad naar de Bargelaan rijden. “Dan speel je een heel gebied aan de stadszijde vrij.”
Nieuw station
Naast de stationsomgeving, inclusief de tunnels, zijn er ook forse ingrepen nodig aan het stationsgebouw en de perrons. Het aantal reizigers groeit de komende decennia met tientallen procenten en daar is de bestaande stationshal niet op ingericht. Het gebouw wordt waarschijnlijk aan zowel de stads- als de zeezijde uitgebouwd, maar ook een heel nieuw station is niet uitgesloten. “Het nu beschikbare budget van tweehonderd miljoen euro is niet toereikend voor zo’n ingreep, maar toen dat werd vastgesteld was ook de omvang van de reizigersgroei nog niet in de volle omvang duidelijk”, zegt Hazeleger. “Als de noodzakelijke ingrepen te groot zijn, is een heel nieuw station waarschijnlijk onvermijdelijk. “De twee liften zijn bijvoorbeeld ook de dragers waarop de hele dakconstructie steunt. Als je die weg moet halen dan moet eigenlijk de hele kap eraf.”
Perrons
Naast de stationshal zijn ook de perrons niet breed genoeg voor de voorspelde reizigerstoename met veertig procent. De railinfrastructuur wordt in principe niet aangepast, want meer sporen rond Leiden Centraal zijn niet nodig. Meer ruimte maken op de perrons zou nog wel kunnen zorgen voor wijzigingen, maar er wordt eerste gekeken of op de bestaande perrons meer ruimte kan worden gecreëerd door ‘obstakels’ te verwijderen of verplaatsen.
Bussen
Vooruitlopend op alle ontwikkelingen in het stationsgebied wordt ook alvast gekeken naar de manier waarop de bussen de stad in rijden. Doel is om de Stationsweg al een stuk eerder te ontdoen van de bussen. Of dat echt kan, moet de komende tijd blijken. Daarbij wordt ook de nieuwe concessiehouder Qbuzz betrokken. Die neemt in december de buslijnen in Zuid-Holland Noord over van Arriva.
De serie Knooppunt Leiden Centraal: ‘de knoop ontrafeld’ wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Leids Mediafonds.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907