Op het afgesloten terrein van de vroegere Vuurwerkfabriek Kat komt een remise voor de elektrische bussen van QbuZZ. (Foto's: Chris de Waard)

Qbuzz bouwt nieuwe busremise in Merenwijk

De enorme busremise tussen de Boerhaavelaan en het treinspoor wordt over enkele jaren gesloopt om plaats te maken voor woningen. De gemeente Leiden kocht de garage enkele jaren geleden van Connexxion dat de remise in het verleden overnam van de Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij (NZH).

Momenteel is de busremise nog in gebruik bij Arriva die het gebouw huurt van de gemeente Leiden. Arriva verloor de busconcessie voor deze regio eind vorig jaar bij een openbare aanbesteding aan ov-bedrijf QbuZZ. Dat bedrijf gaat de komende jaren nog deels gebruik maken van de bestaande remise, maar gaat ook een nieuwe bouwen aan de Hallenweg in de Merenwijk. Dat busplein komt op de flinke lap grond waar vroeger Vuurwerkfabriek Kat stond en op een deel van het terrein dat nu nog voor opslag wordt gebruikt door Riool.nl/Huurmaat.

  • Het gele vlak is het terrein van de voormalige vuurwerkfabriek Kat
    Het gele vlak is het terrein van de voormalige vuurwerkfabriek Kat
  • Bij de gele strepen komt een busbrug
    Bij de gele strepen komt een busbrug
  • Via de blauwe route gaan de bussen van en naar de remise rijden
    Via de blauwe route gaan de bussen van en naar de remise rijden

Busbrug
Qbuzz heeft afgelopen week de vergunning aangevraagd voor de bouw van een zes ton kostende remise voor de Zero Emissie bussen waarmee het bedrijf de dienstregeling gaat uitvoeren. Er komt in de Merenwijk geen grote gebouwde busgarage, maar een parkeer- en laadplein met wasstraat, fietsenstalling, een kantine voor de chauffeurs en een kantoor. Ook bouwt Qbuzz een nieuwe brug tussen de remise en het terrein van Riool.nl/Huurmaat. Het ov-bedrijf huurt de grond van dat bedrijf. De bestaande bebouwing op het voormalige terrein van de vuurwerkfabriek wordt gesloopt. De nieuwbouw wordt één bouwlaag. Dat wil zeggen drie meter hoog.

Overlast
“We moeten daardoor zelf een stuk inkrimpen”, zegt eigenaar Ernst Barthen die daar overigens goed mee kan leven. “We verhuren de grond voor vijftien jaar met een optie voor nog eens vijftien jaar. Dat is op termijn beter voor ons en voor de buurt. Omwonenden hebben dan geen overlast van ons rioolbedrijf en van de bussen gaan ze niks merken. Die rijden straks via de nieuwe brug langs de waterzuivering naar de Gooimeerlaan en terug. Die komen dus helemaal niet in de woonwijk.”

Stroom
De meeste bussen gaan vanaf eind dit jaar sowieso buiten de spits van en naar de nieuwe remise rijden. “Dat betekent dat ze voor 6.00 uur ’s ochtends wegrijden en pas na 21.00 uur weer terugkomen”, weet Barthen. Het is de bedoeling van QbuZZ om de remise gefaseerd in gebruik te nemen. “In de eerste plaats omdat er niet meteen voldoende stroom beschikbaar is om één grote vestiging aan de Hallenweg in een keer te openen”, zegt woordvoerder Arjan van Dijk van QbuZZ. “Wanneer er voldoende stroom is, verhuizen we van de Rijnsburgerweg naar de Hallenweg, maar dat zal waarschijnlijk pas in 2030 of later zijn.”

Op de plek van de busremise aan de Rijnsburgerweg, rechts op bovenstaande impressie, is een woonwijk gepland. (Afbeelding: Gemeente Leiden)

Tegen die tijd moet QbuZZ ook wel aanstalten maken om helemaal richting de Merenwijk te verkassen, want de locatie aan de Rijnsburgerweg is niet gedurende de hele concessie beschikbaar. Leiden heeft op de plek van de busremise een woonwijkje gepland.

Economie Leiden Maatschappij Regio Busconcessie Zuid-Holland Noord Knoop Leiden Centraal


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×