Wandeling langs de belangrijkste plekken in de autoluwe binnenstad van de toekomst. (Foto's: Chris de Waard)

Leidse raad zet nieuwe stap in autoluw maken binnenstad

Met alleen de negen stemmen van VVD, Partij Sleutelstad en de SP tegen heeft de Leidse gemeenteraad donderdagavond ingestemd met de verdere verautoluwisering van de Leidse binnenstad en een serie daaraan gekoppelde maatregelen in andere delen van de stad.

Ook de benodigde middelen komen nu beschikbaar. Om te beginnen twee miljoen euro om te kunnen beginnen met de voorbereidingen. In totaal steekt Leiden de komende jaren 42 miljoen euro in het weren van auto’s uit de binnenstad. Alle projecten moeten in 2030 klaar zijn.

GroenLinks-raadslid Marleen Schreuder is opgetogen dat het voorstel is aangenomen. “Bewoners van Transvaal vragen al sinds de jaren tachtig om maatregelen.”

Veilige lopers
‘Groene Lopers’ heet dat voorstel, maar, zo zei wethouder Ashley North, het had ook wel veilige lopers kunnen heten, want dat is een van de belangrijke redenen om dit te doen. Er wordt in de Leidse politiek al vele jaren gesproken over het type maatregelen waartoe de raad nu heeft besloten. “Bewoners van Transvaal vragen al sinds de jaren tachtig om de Morsweg veiliger en de lucht daar schoner te maken“, zegt GroenLinks-raadslid Marleen Schreuder die belangstellende partijgenoten en andere geïnteresseerden een paar weken geleden in de stromende regen nog meenam op een wandeling langs de belangrijkste plekken in de autoluwe binnenstad van de toekomst. (zie foto’s onderaan)

Knips
Dat zijn onder andere knips op de Turfmarkt en de Rijnzichtbrug. Een knip is een afsluiting voor doorgaand autoverkeer. Vroeger vaak met behulp van fysieke maatregelen zoals paaltjes, maar in Leiden gebeurt dat tegenwoordig met verkeerscamera’s. Wie geen ontheffing heeft voor een bepaald gebied en toch doorrijdt, kan een boete op de mat verwachten. Zulke camera’s worden ook in de Lage Mors geplaatst om te voorkomen dat er een sluiproute door de wijk ontstaat. Bewoners krijgen een ontheffing.

Met het nu aangenomen plan staat het licht op groen voor nog veel meer maatregelen. Zo worden de Morssingel, Morsweg en Rijnzichtbrug opnieuw ingericht en afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Wel gaan er meer bussen rijden dan nu. Bij de Morspoort komt een extra bushalte. Parkeerplaatsen die op deze route worden opgeheven, worden zo nodig gecompenseerd in een nog te bouwen parkeergarage onder de nieuwbouw die wordt gerealiseerd op de plek waar nu nog de tijdelijke demontabele Morspoortgarage staat.

Parkplein
De entree van de stad is ook een groot project dat nu aangepakt gaat worden. Waar vroeger in de Leidse raad vaak werd gesproken over de noodzaak van het aanleggen van een ‘rode loper’ vanaf het station naar de binnenstad, om bezoekers te verleiden de stad in te gaan, is de term nu groene loper. Daaraan ontleent het nu aangenomen verkeersplan ook de naam.

Die route met de Steenstraat, Turfmarkt, Prinsessekade en het Kort Rapenburg gaat ook helemaal op de schop en wordt vooral het domein van voetgangers en fietsers. Er worden bomen en ander groen bijgeplant, de oversteek tussen Stadscafé Van der Werff en Wereldmuseum Leiden wordt getransformeerd tot parkplein en gaat nadrukkelijker deel uitmaken van het Singelpark.

Gijzelaarsbank
Bij de Prinsessekade wordt de Bostelbrug gerenoveerd. Die hangt alweer zes jaar in een stalen noodverbandje toen bij een routineonderzoek bleek dat de brug in slechte staat verkeerde. Even verderop wordt op het Kort Rapenburg serieus onderzocht of het water daar terug kan keren. De gracht is daar nooit gedempt, maar overkluist en die maatregel wordt mogelijk ongedaan gemaakt. Of daarmee ook een open vaarverbinding met het Rapenburg ontstaat, maakt deel uit van het onderzoek. De monumentale Gijzelaarsbank verhindert dat in de huidige situatie.

Volgorde
Door de maatregelen in de binnenstad gaat het autoverkeer andere routes rijden. Het verplaatst zich vooral naar het westen van de stad, waardoor verkeerskundige aanpassingen noodzakelijk worden op de Haagweg, Churchilllaan, Dr. Lelylaan, Plesmanlaan, Haagse Schouwweg en de Ehrenfestweg. Ook in de Stevenshof wordt een belangrijk knelpunt aangepakt. De rotonde bij de Ommedijkseweg wordt een kruispunt met verkeerslichten.

VVD-raadslid Alyssa Voorwald snapt niet dat de gemeente eerst extra verkeer naar de nu al overbelaste verkeersknooppunten aan de westkant van Leiden stuurt en ze pas daarna wil aanpassen.

“De maatregelen buiten het centrum zijn nu ook al nodig, alleen al door autonome groei moeten de kruispunten aan de westkant van de stad worden aangepakt”, zegt Alyssa Voorwald. Het VVD-raadslid vindt de volgorde waartoe nu is besloten verkeerd en haar partij diende dan ook een voorstel in om eerst de kruispunten veiliger te maken en daarna pas met de binnenstad aan de slag te gaan. Dat voorstel haalde het niet, waarop de VVD ook tegen het hele voorstel stemde.

Duurzaamheid Leiden Politiek Autoluwe Binnenstad


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×