Ondergrondse Morspoortgarage gaat plek bieden aan 484 tot ruim 650 auto's

Op de plek waar nu nog de Morspoortgarage staat komt een ondergrondse parkeergarage met ten minste 484 plekken. Een ruime meerderheid in de Leidse gemeenteraad is blij met de komst van de nieuwe garage, waardoor opnieuw veel blik van straat verdwijnt. “En de auto zoveel mogelijk van straat om de leefbaarheid te vergroten, is een van de grootste drijfveren voor mij als wethouder”, zegt North na afloop van het debat in de raadscommissie.

“Hiermee komt een langgekoesterde wens uit”, zegt D66-raadslid IJsbrand Olthof. “Het komt de leefbaarheid in de wijk ten goede.” Ook is hij blij dat de gemeente de garage zelf gaat exploiteren. Om die reden is ook de doorgaans kritische SP voorstander van de miljoeneninvestering. “De parkeerreserve is een mooie melkkoe voor allerlei projecten waar wij voor zijn”, zei PS’er Sander Sauvé daarover. Het CDA is wel voor de garage, maar wil graag meer pakeerplekken voor mensen met een beperking. In het plan staan er nu vijf ingetekend, maar dat zouden er ook volgens het eigen gemeentelijke beleid twee keer zoveel moeten worden.

Ron Derogee van de Partij Sleutelstad had niets dan lofuitingen. “Er is met iedereen rekening gehouden en zelfs de bomen krijgen meer ruimte.” De PvdA steunt het plan ook van harte. “Want als de binnenstad autoluw wordt, moeten automobilisten wel een alternatief hebben aan de rand van het centrum”, betoogde duoraadslid Abdullah Al-Awwadi. Studenten voor Leiden heeft normaal ook niet veel op met autoparkeren, maar in dit geval steunen ze de bouw van de nieuwe garage wel van harte. “We zien auto’s liever in de garage dan op straat. Dat is fijner voor de buurt”, zei de kersverse SVL-fractievoorzitter Elianne Wijnands.

Wethouder Ashley North over het voorstel voor een nieuwe ondergrondse parkeergarage bij de Morspoort. Daarvoor is in de raad veel draagvlak.

Geheim
Hoeveel miljoenen de gemeente in de garage wil investeren, is overigens geheim, zodat marktpartijen daar geen rekening mee kunnen houden bij het bepalen van de prijs van de bouw. Maar ook in deze voorbereidende fase gaat het al om serieuze bedragen. Het college wil van de raad een voorbereidingskrediet van net geen vier miljoen euro voor onderzoeken, ontwerp- en plankosten en juridische ondersteuning.

Ondernemers
Ronduit opgetogen met de komst van de garage is de VVD. Die partij moet al jaren lijdzaam toezien hoe Leiden de binnenstad steeds verder autoluw maakt en het verkeer het centrum uitdrukt. Raadslid Alyssa Voorwald is dan ook verguld met de extra plekken. “Het is eindelijk een feit. En ook nog op een sleutellocatie.” Wel vroeg ze aandacht voor de economische situatie van ondernemers in het gebied als tijdens de bouw de huidige garage al is gedemonteerd en de nieuwe plekken er nog niet zijn. Ook mogen er van haar wel meer dan de geplande 484 plekken in de garage komen. “Waarom niet meer plekken om zo in te spelen op toekomstige groei, zo vroeg ze zich af.

Grootste
Die extra plekken komen er mogelijk ook. “Planologisch is mogelijk gemaakt om op deze locatie de grootste ondergrondse garage van Leiden te bouwen”, zo vertelde bouwwethouder Julius Terpstra eerder al eens aan Sleutelstad. Het zou dan gaan om meer dan 650 plekken. Of er ook echt zoveel parkeerplaatsen komen, hangt af van de ontwikkelaars die de komende jaren bovengronds aan de slag gaan. In het gebied komen vele honderden appartementen op de plek waar nu nog het voormalige belastingkantoor en de ‘Berlijnse muur’ staan. Die laatste is de bijnaam van de lange flat langs het Stationsplein.

Haagwegterrein
Alleen als de ontwikkelaars van de woningen betalen voor extra plekken, worden die gerealiseerd. Dat is mogelijk aantrekkelijk, omdat door de nieuwbouw in het gebied alle parkeerplaatsen op het Morssingelterrein verdwijnen en de toekomstige bewoners van het Stationsgebied geen parkeervergunning kunnen aanvragen. als de nieuwe garage klaar is, worden overigens ook de parkeerplekken aan de Morsweg opgeheven.

Tijdens de bouw wordt het tijdelijke verlies aan parkeerplekken opgevangen door bewoners te laten parkeren op het Haagwegterrein en ook de parkeergarage die wordt gebouwd aan de Mendelweg achter Naturalis moet tegen die tijd open zijn.

Tijdelijk
Er zijn in de raad ook partijen die niet staat te juichen over de komst van de garage. Zo is de Partij voor de Dieren er absoluut geen voorstander van. Duoraadslid Kirsten Schuil herinnerde wethouder North aan een verkiezingscampagne van zijn partij uit 2014: Wat zou jij doen met 80 miljoen? Als het toen aan GroenLinks lag zouden er in elk geval geen parkeergarages van worden gebouwd. Dat gebeurde overigens wel, maar het was dan ook VVD-wethouder Pieter van Woensel die destijds op de plek zat van de huidige GroenLinks-wethouder. Inmiddels staat GroenLinks er anders in. “Het verbeteren van de leefbaarheid in Transvaal is ons veel waard”, pareerde raadslid Marleen Schreuder de kritiek.

Naast de PvdD heeft ook de ChristenUnie veel moeite met de enorme nieuwe uitgave voor ondergronds parkeren. “Wat is de noodzaak van de garage, zo vroeg duoraadslid Albert Brink zich af. “De Morspoortgarage was niet voor niets tijdelijk en moest de periode overbruggen tot de opening van de garages onder de Lammermarkt en de Garenmarktplein. Dus hoezo moeten we die vervangen?” De partij vreest bovendien dat ook hier extra aanbod, meer vraag creëert.

Leiden Link in Bio Maatschappij Politiek Morspoortgarage


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×