GroenLinks Leiden: Wat zou jij doen met 80 miljoen?

5

Wat zou jij doen met 80 miljoen? De komende weken gaat GroenLinks de stad in en de markt op om antwoorden te verzamelen op die vraag. Eigenlijk wilde GroenLinks-lijsttrekker Pieter Kos pas over een week of twee pieken met de ‘vraag aan de stad’ die centraal staat in de verkiezingscampagne van zijn partij, maar zaterdag wist Sleutelstad de vraag te achterhalen tijdens de opening van het campagnepand aan de Breestraat. Met de antwoorden wil GroenLinks aantonen dat er betere doelen zijn dan twee parkeergarages om het enorme bedrag aan te besteden.

Audiofragment: Pieter Kos over het campagnecentrum en de activiteiten die er georganiseerd worden.

Tot aan de verkiezingen op 19 maart organiseert GroenLinks allerlei activiteiten in het pand aan de Breestraat 122-124. Daarnaast wordt de ruimte beschikbaar gesteld aan organisaties uit Leiden die er publieksactiviteiten willen organiseren.

Het had overigens weinig gescheeld of GroenLinks had het tijdelijke verkiezingscentrum niet kunnen betrekken. De huisstijl die op de gevel werd geplakt, bleek veel te dominant voor het pand. En dat mocht dus niet. Ontwerper Marijn Tinga, zelf ook kandidaat-raadslid voor GroenLinks Leiden, paste het snel aan en zo kon de opening zaterdagmiddag alsnog volgens plan verlopen.

Delen

5 reacties

  1. Quintus Backhuys op

    Libertarische Partij zegt: Als er echt zo’n behoefte is aan een extra parkeergarage, dan zullen de private partijen wel in de rij staan om die te mogen bouwen. Dus laat het lekker aan de markt over. Die 80 miljoen lekker teruggeven aan de rechtmatige eigenaren: de belastingbetalers

  2. Sektarische Partij zegt: Als er echt zo’n behoefte is aan nieuwe wegen, dan zullen de private partijen wel in de rij staan om die te mogen bouwen. Dus laat het lekker aan de markt over. Die miljoenen lekker teruggeven aan de rechtmatige eigenaren: de belastingbetalers.
    Sektarische Partij zegt: Als er echt zo’n behoefte is aan een extra ziekenhuis, dan zullen de private partijen wel in de rij staan om die te mogen bouwen. Dus laat het lekker aan de markt over. Die miljoenen lekker teruggeven aan de rechtmatige eigenaren: de belastingbetalers.
    Sektarische Partij zegt: Als er echt zo’n behoefte is aan een extra bejaardentehuizen, dan zullen de private partijen wel in de rij staan om die te mogen bouwen. Dus laat het lekker aan de markt over. Die miljoenen lekker teruggeven aan de rechtmatige eigenaren: de belastingbetalers.
    Sektarische Partij zegt: Als er echt zo’n behoefte is aan onderhoud van scholen en rioleringen, dan zullen de private partijen wel in de rij staan om dat te mogen doen. Dus laat het lekker aan de markt over. Die miljoenen lekker teruggeven aan de rechtmatige eigenaren: de belastingbetalers.
    Sektarische Partij zegt: Als er echt zo’n behoefte is aan kunst, cultuur en concerten, dan zullen de private partijen wel in de rij staan om dit te mogen exposeren en produceren. Dus laat het lekker aan de markt over. Die miljoenen lekker teruggeven aan de rechtmatige eigenaren: de belastingbetalers.
    Sektarische Partij zegt: Als er echt zo’n behoefte is aan onderhoud van historische monumenten, dan zullen de private partijen cq makelaars wel in de rij staan om dit te mogen doen. Dus laat het lekker aan de markt over. Die miljoenen lekker teruggeven aan de rechtmatige eigenaren: de belastingbetalers.
    Sektarische Partij zegt: Als er echt zo’n behoefte is aan extra scholing en begeleiding voor werklozen, dan zullen de private partijen én werklozen wel in de rij staan om hierin zelf te investeren. Dus laat het lekker aan de markt over. Die miljoenen lekker teruggeven aan de rechtmatige eigenaren: de belastingbetalers.

  3. Voor minder dan 80 miljoen schijnt de VVD te koop te zijn. De rest van het bedrag is een druppel op een gloeiende plaat voor het herstel van de door megalomane bankiers en andere ontspoorde graaiers aangerichte schade.

  4. Johan Volkers op

    Stadspartij Leiden Ontzet ziet net als GL het nut van parkeergarages niet in en vreest dat de uiteindelijke kosten mogelijk ver boven de begroting uit zullen komen. Daarnaast zullen de opbrengsten (zie landelijk beeld) tegenvallen met de belastingbetalende Leidenaar als slachtoffer.

  5. @Johan: als je ziet hoe groot de parkeerdrukte op bijv. de Garenmarkt en Lammermarkt is, is het toch goed dat er op die locaties eindelijk ondergrondse parkeergelegenheid komt?
    En waarom moeten de parkeergarages hun geld terugverdienen? We hebben toch ook geen tolwegen in Leiden? En de fietsenstallingen bij het station zijn toch ook overwegend gratis? Het aanleggen daarvan heeft ook tonnen gekost en als iedereen staat te juichen bij de aanleg van een ondergrondse fietsgarage in de Breestraat (gaat ook miljoenen kosten), staat ook iedereen te klappen (terecht). Is dat niet een beetje hypocriet om dan zo tegen parkeergarages voor auto’s stemming te maken?
    Ook het vaarwater in Leiden is tolvrij en het onderhoud van de passantenhaven (waar je bijna voor niets kunt liggen), zal meer kosten dan er uit liggelden binnenkomt. Het verdienmodel zit ‘m in de bestedingen in de binnenstad en de werkgelegenheid die dat oplevert.
    Waarom zou een garage dan 1 op 1 uit de kosten moeten komen: het is een essentieel onderdeel van de infrastructuur, die past bij een stad als Leiden. Door de eeuwenoude indeling van grachten e.d., ontkom je er niet aan dat er op een aantal logische locaties ondergronds ruimte voor honderden auto’s extra komt. Bovengronds is die ruimte er niet.
    Het is eigenlijk schandalig laat dat die parkeergarages er komen: dit had 10 jaar eerder al gerealiseerd moeten zijn. Voordeel dat het er nu komt: de rentestand staat historisch laag.
    De vraag is niet wat die parkeergarages kosten, maar wat de kosten zijn als de infrastructuur van Leiden niet wordt gemoderniseerd. Noem eens een stad in Nederland zonder ondergrondse parkeergarages: Leiden staat met stip op 1. Zelfs Zoetermeer heeft een ondergrondse parking.
    De maatschappelijke kosten van een leegloop van het centrum zullen overigens op jaarbasis groter zijn dan de 80 miljoen die nu wordt geïnvesteerd en over een periode van 40 jaar wordt afgeschreven. Als je wilt dat Leiden een aantrekkelijke binnenstad met een gevarieerd winkelaanbod en een regionale centrumfunctie op cultureel gebied blijft houden, zul je in parkeergarages moeten investeren. Uiteindelijk levert dat veel meer op dan het kost.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline