Voorzitter Chris Verplancke van de Stichting Rembrandt en Leidens Gouden Eeuw overhandigde de eerste exemlaren van het kunstboek aan burgemeester Lenferink en wethouder Geertsema. (Foto's: Juliette Gilissen).
Afgelopen woensdag heeft voorzitter Chris Verplancke van de Stichting Rembrandt en Leidens Gouden Eeuw in de Burgerzaal van het stadhuis onder grote belangstelling de eerste gesigneerde exemplaren van het kunstboek ‘Rembrandts Leiden’ overhandigd aan burgemeester Lenferink en Rembrandt-wethouder Alexander Geertsema. ‘Rembrandt’s Leiden’ is gebaseerd op de gouden eeuw (1574-1674) en geïnspireerd door de stad Leiden. Rembrandt van Rijn loopt als een rode draad door deze belangrijke Nederlandse periode.
Rudi van Maanen, hoogleraar Stadsgeschiedenis aan de universiteit in Leiden en vermaard historisch schrijver, schetst in zijn inleiding de achtergronden van de Gouden Eeuw en de betekenis ervan voor Nederland, Rembrandt en Leiden. In de gedichten van Yvonne Né zijn verwijzingen te vinden naar bekende Leidse locaties en gebeurtenissen en worden er antwoorden gezocht op vragen als ‘wat was er aan de hand in de tijd van Rembrandt?’ en ‘wat heeft hij gezien wat wij nu ook nog zien?’.
De begeleidende muziek in ‘Rembrandt’s Leiden’ van Daan Manneke is zorgvuldig gekozen en gecomponeerd op het werk van Yvonne Né. Zelf draagt ze een aantal van de gedichten uit het boek voor op de begeleidende CD. Daan Manneke heeft, geïnspireerd door de muziek uit de Gouden Eeuw, zich in zijn compositiekeuze laten leiden door de tijd en de sfeer die het boek brengt. Hierdoor ontstaat er een bijzondere interactie tussen de gedichten en de muziek.
In ‘Rembrandt’s Leiden’ is gekozen voor het centraal stellen van de 17e eeuw: de Gouden Eeuw. Die vooral in Leiden hoogtijdagen vierde. Immers, in deze periode woonden enkele groten der aarde in de Sleutelstad en lieten daar hun stempel na. Yvonne Né laat René Descartes, Simon Stevin en Jan Lievens dan ook niet onbetuigd in haar dichterlijke beschrijvingen over Rembrandt’s Leiden van weleer.Er is nadrukkelijk gekozen voor een artistieke invulling van het boek. ‘Rembrandt’s Leiden’ sluit nauw aan bij de inhoud en de periode die het belicht. De kunstzinnige vorm waarin het is gegoten maakt het tot een curieuze mengeling van diverse kunststromen, zoals deze ook in de Gouden Eeuw samen kwamen. Niet eerder in Nederland is er gekozen voor een ineenvlechting van poëzie, geschiedenis, muziek en beeldende kunst. De gedichten vloeien met de muziek en de tekeningen samen tot één geheel en laten Leiden en Rembrandt van Rijn in de 17e eeuw tot leven komen. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met tekeningen van de hand van Yvonne Né. Gebaseerd op beelden, emoties en kennis uit de beschreven tijd.
Verplancke feliciteerde Leiden en de boekhandels, want zei hij er komen binnenkort maar liefst zes boeken over Leidse onderwerpen uit. Twee boeken over Leidse ondernemers namelijk de MKB geschiedenis van Leiden en overzicht huidige ondernemingen in Leiden van Wean. Drie boeken over Rembrandt namelijk een Stripboek een Thriller genaamd Rembrandts blauw en Rembrandts Leidse tijd van Roelof van Straten. Máár voegde hij er aan toe er is slechts één uniek boek over Leiden én Rembrandt én haar ondernemende middeleeuwse bewoners, Rembrandts Leiden dus.
Lenferink ontving ook kopie 1 van 20 van de pentekening van de stad. Het originele exemplaar werd afgelopen zaterdag geveild door Christies op het uitverkochte Rembrandt Gala in Huis ter Duin. O.A. de opbrengst hiervan maakt het mogelijk om de boeken ruim 10 Euro onder de productieprijs te verkopen. De boeken zijn te koop in musea en Leidse en Amsterdamse boekhandels.
Verplancke zette bij de overhandiging ook secretaris Ton van Noort van de stichting in het zonnetje. Hij was het die ruim anderhalf jaar heeft gelobbyd voordat hij Verplancke en bestuurslid Stephan van den Berg meekreeg het boek uit te gaan geven.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907