Pvda blijft vooralsnog voor Rijn Gouwe Lijn

9

De Pvda blijft vooralsnog voor de aanleg van de Rijn Gouwe Lijn door het centrum van Leiden. Dat zegt fractievoorzitter Marije van den Berg. Op basis van de verkiezingsuitslag zal de Pvda op korte termijn met de SP gaan onderhandelen over de vorming van een nieuwe College van B&W. De SP is fel tegenstander van het binnenstadtracé. De dag na de verkiezingen zei Van den Berg in het Leidsch Dagblad nog dat haar partij er niet omheen kan om het standpunt over het binnenstadstracé van de Rijn Gouwe Lijn te wijzigen. Tegenover Sleutelstad bevestigde ze vanavond dat de Pvda niet van standpunt is veranderd: “we zijn helemaal niet tegen het binnenstadtracé”.

Wel herhaalt Van den Berg dat er voldoende draagvlak onder de bevolking moet zijn. Het ontbreken daarvan ziet ze echter niet als een ‘escape’ voor haar partij om van mening te veranderen. “Vooralsnog blijven we gewoon voor,” zo laat ze weten.

Delen

9 reacties

  1. Een interessante keuze voor de PvdA. Draagvlak bij zulke projecten is meestal lastig. Probleem is hier dat de RGL zelf vervoerkundig niet sterk is, en er zitten heeel veeel nadelen aan, alom bekend. Maar het gaat om een prestigeproject dat al ver gevorderd is. De vraag is of Marije durft dat de nek om te draaien, en ze dus de druk aankan van haar partij, de provincie en gemeenten, die bereid zijn mee te werken omdat daar dingen tegenover staan…

    Misschien moet ze zich de reiziger proberen in te leven, daar gaat het ten slotte om. Leiden-Alphen is nu een kwartiertje, met één tussenstop. Dat wordt straks misschien wel een half uur, met 7 extra haltes (da´s net zoveel als naar Utrecht). Voor welke trein kies je dan als reiziger… En waarom zitten de sneltreinen en IC´s wel goed vol en zijn stoptreinen het zorgenkindje op het spoor… omdat OV sterk is tussen grote steden en IN grote steden. En daarop gaat de RGL mank. Marije, durf je iets te doen met verkiezingssignalen of ben je loopjongen?

  2. De PVDA levert (behalve zeer veel bestuurlijke ervaring) niets in voor ze aan de onderhandelingstafel zit; dat is logisch.

    De SP ook niet; ook logisch.

    GL zit mokkend langs de kant en zal pas na een nadrukkelijke uitnodiging schoorvoetend gaan dansen. (Onder het mom van: als jullie echt willen dat wij meedoen, dan moeten jullie ons wel wat bieden. En zo proberen ze een zwakke positie -2 zetels verlies- om te draaien in een voordeel.)

    Dit spel zal minimaal 2 weken duren alvorens te ploffen.

    En dan kan het echte spel eindelijk beginnen…

     

  3. Peter Bootsma op

    Dus, als ik het goed begrijp: Ron en Hans vertegenwoordigen de “oude” politiek en worden dientengevolge bedankt voor bewezen diensten – maar de RGL door de Breestraat, waar zij altijd sterk voor waren met de rest van het college, daar is deze PvdA dus nu ook weer voor, in tegenstelling tot de dag na de verkiezingen toen het bestaande tracé beter leek. Nee, tuurlijk, ik blijf het met belangstelling volgen. 

  4. Een bezorgde Leidenaar op

    @Peter B.

    Zo doet de PvdA precies waar D66 al jaren van bekend is: zeggen te luisteren naar de achterban en de bevolking, maar ondertussen gewoon prestigeprojecten doorzetten.

  5. wel, niet, wel, niet, … Roos durft geen keuze te maken.

    Nu al op de vingers getikt Marije? Dat is snel.
    Was het een beetje teveel van het ‘goede’ om én de wethouders op te laten tiefen én het JA voor het binnenstadtrace om te zetten in een NEEN?

  6. Als die zotte RGL er komt wil Ik hopen dat de RGL leeg blijft en dat er niemand maar dan ook niemand meegaat met deze RGL.

    Geef Mij de connexxion bussen maar, de verbinding richting Katwijk/Noordwijk/Zee is prima zo…en de bewoners van de Singels die kunnen ook alsnog protesteren als die Connexxion bussen langs hun mooie dure huizen rijden, wat zal dat denderen, dan gaat gelijk de waarde van hun huizen omlaag of nie?? van Hees is van D’66 is opgestapt ..dus het D’66 plan moet verworpen worden!! Leve de SP

  7. Als die RGL er toch komt mag ik er dan tijdens de bouw een doekje omheen hangen. staat wel zo leuk.  E.R. 

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline