Boze brief wethouders over kwaliteit spoor Utrecht-Leiden

4

De wethouders Vervoer van Leiden, Utrecht, Alphen aan de Rijn en Bodegraven hebben een protestbrief gestuurd aan de directies van NS en Prorail. Nadat drie ernstige storingen zijn opgetreden op het traject is de maat vol en roepen zij de organisaties op om de spoorlijn tussen Utrecht en Leiden goed te laten functioneren. Voor veel reizigers is deze lijn een belangrijke verbinding, die erg onbetrouwbaar is gebleken. Ook pleiten de wethouders bij het ministerie van Verkeer & Waterstaat om snel werk te maken van spoorverdubbeling en dit op te nemen in het Meerjarig Investeringsprogramma Transport.

Er is een lange rij incidenten geweest met grote gevolgen. In hun brief noemen de wethouders er een aantal met de datum erbij: . 15 maart 2006, draadbreuk Zwammerdam; . juli 2006, ontsporing Zwammerdam; . 26 december, aanrijding betonblok op de rails bij Zoeterwoude; . vrijdag 26 januari, botsing bestelbus Woerden; . maandag 29 januari, bovenleiding stuk ter hoogte van Nieuwerbrug;  donderdag 1 februari, wissel- en seinstoring Alphensebrug.

De storing op 29 januari vanaf 18.00 uur was het meest schokkend: passagiers moesten op de plek waar de bovenleiding beschadigd was geraakt meer dan 3,5 uur in de trein blijven, zonder enige verzorging en vrijwel zonder informatie. Sinds de nieuwe dienstregeling die is ingegaan op 10 december 2006 rijdt er weliswaar een intercity tussen Utrecht en Leiden, maar de uitvoering van de dienstregeling laat volgens de wethouders zo te wensen over dat mensen ofwel op een ander vervoermiddel overstappen, of lange omwegen moeten maken door over Den Haag of Schiphol te reizen.

Naar verluidt zijn de storingen te wijten aan gebrekkig en achterstallig onderhoud op de lijn zelf. Dat past bij het beeld dat niet de voertuigen het laten afweten, maar de problemen door de lijn, de bovenleiding of de wissels worden veroorzaakt. Het spoor is al geruime tijd verzakt door de slechte ondergrond, waardoor de treinen meer dan normaal schokken en schudden. Behalve dat dit oncomfortabel is, zal dit waarschijnlijk extra slijtage veroorzaken aan rails en treinen.

De wethouders dringen er op aan deze situatie zo snel mogelijk te verbeteren. Het inlopen van achterstallig onderhoud is daarbij wat hen betreft slechts het begin. Het is duidelijk dat de kwetsbaarheid van de lijn Utrecht – Leiden mede wordt veroorzaakt door het enkelspoor tussen Woerden en Alphen en vanaf Leiden Lammenschans. Daarom pleiten zij ook bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voor dubbelspoor. ProRailwoordvoerder Joost van Vliet is van mening dat er geen achterstallig onderhoud is op de lijn Utrecht – Leiden. Wel wordt het spoor vernieuwd bij Zwammerdam, waar in juli 2006 een trein ontspoorde.

Op het traject liggen veel onderheide punten zoals bruggen en viaducten, waartussen de slappe bodem ernstig verzakt. Het is te duur om het hele spoor te onderheien, maar betonnen dwarsliggers moeten de slechte bodem compenseren. Ook dubbelspoor ziet hij niet als mogelijkheid. ‘De behoefte van de NS bepaalt het aantal sporen en bij de huidige frequentie is er geen reden voor de aanleg van dubbelspoor.’

Delen

4 reacties

  1. Ik hoorde een partij hier al heel wat jaren voor pleiten. Welke partij was dat ook alweer?

     

    En, zullen we de RGL nu maar definitief overboord zetten nu wel degelijk met spoed verhoogd dubbelspoor aangelegd gaat worden?

    Het ministerie is echt wel om te praten, er is dan definitief geen excuus meer om door de binnenstad te gaan ([url=http://www.sleutelstad.nl/cgi-bin/news/gen1.pl?action=artikel&id=11462]walgelijke oplossing die Connexxion[/url] aanbied wat betreft busvervoer overigens) en dan gaan we echt de langverwachte upgrade van het openbaar vervoer krijgen.
  2. Ik stel voor dat dit college naar huis wordt gestuurd of richting het Binnenhof en dat we daar op 7 maart een extra referendum over gaan houden. Sorry, maar door de Rijngouwelijn worden de problemen op dit moment deels veroorzaakt. Er zijn in Alphen 4 perrons, waarvan 3 fvoor de ns en 1 voor die RGL. Was die RGL er nooit geweest hadden treinen normaal kunnen doorrijden naar Alphen. Nu staat ik s ochtends regelmatig bij Zoeterwoude stil (helaas net niet voor de deur van Heineken) omdat de perrons in Alphen bezet zijn. Hoe moet dat straks als er elke 5 minuten een RGL naar leiden rijdt? Dat gaat gewoonweg niet. De gemeente en de provincie kunnen beter investeren in dubbel spoor of viersporen ipv een bodemloze put op het Stadhuisplein

  3. Laten we inderdaad hopen dat het college van Leiden hiermee anticipeert op het cancellen van de tram en nu inzet op verbeteringen waar we wel wat aan hebben!

  4. Lex Beverhuis op

    Het is overduidelijk dat de dubbeldekstreinen van NS te zwaar zijn voor dit traject met slappe ondergrond. Daarom wordt het hoog tijd dat de gehele exploitatie tussen Leiden – Alphen en Woerden/ Utrecht wordt overgenomen door de regionale trams van de RijnGouweLijn. Dat zijn door hun constructie veel lichtere voertuigen waardoor ook het baanvak lichter kan zijn en de beveiliging op het gehele traject minder kostbaar wordt. Door het snelle optrekken en afremmen van deze voertuigen kunnen bij Alphen Gouwsluis, Zwammerdam, Bodegraven en Woerden eindelijk ook nieuwe halteplaatsen komen en kunnen bewoners van die wijken hun auto laten staan.

    De inzet van dubbeldekstreinen geeft aan het nu al een drukke lijn is, maar dat meer treinen niet kunnen rijden vanwege het enkelspoor. Met de lichtere regionale trams kan dan 1x per half uur een sneldienst tussen Leiden – Alphen – Bodegraven – Woerden/ Utrecht gereden worden en daartussen 1x per half uur een stopdienst die alle tussenliggende halten aandoet. Dat is een kwaliteitsimpuls die in dit gebied hard nodig is. Maar kennelijk moet je daarvoor niet bij NS zijn, zo doet tenminste de woordvoerder van Pro-rail geloven.

     

     

Over de auteur

Je bent nu offline