Universiteit is voor RijnGouwelijn

6

De Universiteit Leiden is voor de aanleg van de Rijn-Gouwelijn. Hoofd Vastgoed van de Universiteit Leiden Frans Dekker legt uit waarom: ‘De aanleg van de Rijn-Gouwelijn zal de bereikbaarheid, de onderlinge samenhang en de concurrentiepositie van de universiteit verbeteren. De Universiteit Leiden is geografisch binnen de gemeente Leiden in twee stadsdelen geconcentreerd, in het zuidwestelijk deel van de binnenstad en in de Leeuwenhoek. Zowel in de binnenstad als in de Leeuwenhoek studeren ongeveer 9000 studenten en werken ongeveer 2000 medewerkers. De universiteit ligt dus voor de helft voor en voor de helft achter het station. De onderlinge verbinding tussen beide delen via het openbaar vervoer is slecht. De Rijn-Gouwelijn zou hiervoor een directe en comfortabele oplossing bieden. Het zou de onderwijs- en onderzoeksfaciliteiten voor grote groepen studenten, zowel van universiteit als hogeschool, en medewerkers, zowel van universiteit als van de bedrijven in de Leeuwenhoek, sneller bereikbaar maken en het zou de samenwerking in het onderzoek tussen de faculteiten en het LUMC verbeteren.’

De Leeuwenhoek ligt ingeklemd tussen de Wassenaarsweg en de Plesmanlaan en wordt aan de westkant begrensd door de A4. Aan de oostkant gaat het gebied over in het stationsgebied waar ook het LUMC staat. Dit gebied wil de universiteit samen met de gemeenten Leiden en Oegstgeest en overige partners ontwikkelen tot een dynamische kennisstad, die kan uitgroeien tot een interactieve stedelijke omgeving waarin onderwijs op hoog niveau, wetenschappelijk toponderzoek en uitstekende industriële research en development zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Daardoor kunnen ze ook in internationaal opzicht de concurrentie optimaal aan. Als de Rijn-Gouwelijn er komt, vormen de nu reeds aanwezige kennis, infrastructuur en apparatuur een ideaal uitgangspunt om de Leeuwenhoek verder uit te bouwen tot een internationaal kenniscluster. De Leeuwenhoek kan dan verbonden worden met internationale transportfaciliteiten, nieuwe woonlocaties (wonen langs de Rijn, de kust, Valkenburg, de Leidse binnenstad) en samenwerkende instituten en bedrijven in de regio. De Rijn-Gouwelijn zou ook een stimulans betekenen voor de verdere ontwikkeling van het Leiden Bio Science Park.

Leiden kan daardoor haar toonaangevende positie als Life Science Centrum verder profileren en haar aantrekkingskracht vergroten als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven en instellingen op het gebied van de life sciences. Een sterke universiteit Scholieren die in het oostelijk deel van Zuid-Holland en het zuidelijk deel van de provincie Utrecht wonen, zouden eerder voor Leiden als studiestad kiezen wanneer de stad voor hen beter bereikbaar zou zijn via het openbaar vervoer. Dekker vertelt dat binnen de Randstad de noord-zuid-verbindingen (snelwegen en spoorlijnen) tussen de woon- en werkgebieden goed zijn.

Leiden is centraal gelegen tussen de grote steden en Schiphol en profiteert hier dus optimaal van. De Rijn-Gouwelijn zal Leiden ook in oost-west-richting beter ontsluiten. Om als universiteit succesvol te kunnen concurreren op de internationale onderwijs- en onderzoeksmarkt, zijn de kwaliteit van de stad en de infrastructuur van doorslaggevend belang, weet Dekker. ‘Een sterke universiteit is voor de economische ontwikkeling van de stad en het welzijn van de bevolking van onschatbare waarde.’

Delen

6 reacties

  1. Indien deze RGL er komt?????

    dan zijn de studenten die er nù op stemmen allang uit Leiden verdwenen.

  2. Is dit een leuke stunt van Centrummanagement Robert Struijk?

    Even iedereen van het project watdanrijngouwelijn individueel een pro RGL stukje persbericht laten sturen naar Sleutelstad wetend dat deze nieuwssite toch bijna alles (klakkeloos) overneemt.

     

    Maar fijn dat we het weer weten. Want de PvdA is nu wel als pro partner af te schrijven na hun heldhaftige verdedigen van een wel heel bizar standpunt (excuses eisen nadat je op de vingers bent getikt van iemand die je terechtwijst).

    Overigens hoor ik de universiteit helemaal niet praten over ‘De fiets is ook een prima alternatief, veilig, snel, stil, vervuilingsvrij en goedkoop’, of is dat alleen voor studenten en ander gepeupel?
  3. e.j. van ginkel op

    “een dynamische kennisstad, die kan uitgroeien tot een interactieve stedelijke omgeving waarin onderwijs op hoog niveau, wetenschappelijk toponderzoek en uitstekende industriële research en development zich optimaal kunnen ontwikkelen.’

    ‘Als de Rijn-Gouwelijn er komt, vormen de nu reeds aanwezige kennis, infrastructuur en apparatuur een ideaal uitgangspunt om de Leeuwenhoek verder uit te bouwen tot een internationaal kenniscluster. De Rijn-Gouwelijn zou ook een stimulans betekenen voor de verdere ontwikkeling van het Leiden Bio Science Park. Leiden kan daardoor haar toonaangevende positie als Life Science Centrum verder profileren en haar aantrekkingskracht vergroten als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven en instellingen op het gebied van de life sciences.’

    Het staat er echt… Leiden wordt een excellente topuniversiteit, allemaal door dat ene trammetje!

     

    Nu even serieus:

    * in de binnenstad liggen voonamelijk A-faculteiten *(letteren, geschiedenis, rechten etc), in de Leeuwenhoek zit de B-afdeling (medeicijnen, natuurkunde)  Hoe vaak moeten de medewerkers en studenten heen en weer trammen om de synergie tussen die facilititen optimaal te implementeren? (laat ik ook eens wat lucht bakken)

    * loopafstand naar beide kanten vanaf het prima bereikbare station CS: ongeveer 10 minuten. Voor de meeste studenten best te doen. Moet daarvoor een miljoenenlijn worden aangelegd? waarom geen taxi’s ingezet? Lokt meteen een beter soort toponderzoekers, hoeven die niet met de tram

    * Studenten en scholieren uit het oosten van Zuid-Holland en Utrecht die in Leiden willen gaan studeren, raad ik van harte aan om met de trein te komen en gewoon in Alphen te blijven zitten. Gaat een stuk sneller dan overstappen op de tram! 

    * het is duidelijk dat de universiteit niet meer alleen maar door academici wordt bestuurd, de vastgoedjongens praten een woordje mee. 

  4. Ligt een te ontwikkelen halte op het Haagwegterrein niet veel dichter bij de alfa-faculteiten bij de UB en in het Arsenaalcomplex dan een RGL-Breestraathalte ? Zijn er cijfers bekend over de vervoersstroom tussen de verschillende onderdelen van de Uni ? Gezien de kleine onderlinge afstanden is de fiets het snelste vervoermiddel voor deze situatie.

  5. Jan C. Werkman op

    Een universitaire link met het spoor zou werkelijk van het Haagweg-terrein via alfa naar de binnenstad moeten en kunnen leiden. Van tunnels wordt altijd direct de sociale onveiligheid benadrukt door voorstanders van een RGL door de Breestraat. Camera’s, actieve handhaving en personele aanwezigheid van de politie kunnen (en zouden moeten) hierop het antwoord zijn (evenals justitëel lik-op-stuk-beleid).
    Een goed alternatief bestaat dus met een hoogwaardige halte/parkeergarage Haagwegterrein (10 diep en/of zeven hoog, de keus is aan Leiden, haar bewoners en haar middenstand!)

  6. E.J. van Ginkel, u heeft gelijk: dat woordje van de vastgoedjongens telt mee. Zelfs heel zwaar…..! En Piet, inderdaad is de Fiets het beste vervoermiddel!

    Harry Schoch.

Over de auteur

Je bent nu offline