Publieke weerstand RGL kan nog omslaan in succes

25

Publieke weerstand tegen een tramverbinding als de RGL vinden we elders in de wereld ook. Dat Leiden daarin niet alleen staat is ook duidelijk. Toch is het mogelijk dat deze weerstand nog kan omslaan in een meer positieve kijk op een sneltramverbinding. Hoe dat moet vertelt Luis Aparchio in een geheel hieraan gewijd college dat voor iedereen toegankelijk is. Dr. Luis Aparicio is in december vorig jaar in Straatsburg gepromoveerd op een sociaal-wetenschappelijke analyse van de publieke controverse rondom de invoering van een tramwegnet in Straatsburg. Aparicio bespreekt aan de hand van de aanleg van de Straatsburgse tram de interactie van sociale en technische aspecten bij grootschalige technologische projecten. Hij zal met name ingaan op de participatie van de burgers daarbij. Weerstand, engagement, retoriek, communicatie en stedelijke leefkwaliteit komen aan de orde. In zijn proefschrift beschrijft hij hoe na grote publieke weerstand bij de Straatsburgers de tram uiteindelijk een groot succes is geworden.

Aparicio is verbonden aan de Université Louis Pasteur Straatsburg, en het Institut National de la Recherche Agronomique te Parijs.

Titel lezing: The Strasbourg Tramway Project: A Case on Resistance and Sociotechnical Acceptability. Datum: vrijdag 2 maart 14.00 -17.00 uur. Locatie: Kamerlingh Onnesgebouw, Steenschuur, Grote Zaal. Na de lezing van Aparicio zal er een debat zijn over de resultaten van zijn onderzoek, en wat dit voor de Rijn-Gouwelijn door Leiden betekent.

GroenLinks is een van de initiatiefnemers voor dit debat en heeft daar zo zijn beweegredenen voor. Niet zozeer om de RGL ‘door de strot te duwen’, maar om visie en argumenten te scheiden van sentimenten en afgeleide discussies. Ook is het daarbij van belang om aan te geven dat de werkwijze van het RGL-projectbureau, toen eenmaal in 2002 door de gehele gemeenteraad (minus 1 stem) was besloten tot de aanleg van de RGL, gebaseerd was op inbreng van betrokkenen. De RGL-tegenstanders willen dat kennelijk niet inzien en erkennen niet dat er in het nu voorliggende Voorlopig Ontwerp van het RGL-trace door Leiden veel is aangepast en verbeterd ten behoeve van de veiligheid en het goed verenigen van verschillende wensen. Niemand heeft belang bij het doordrukken van ‘bestuurlijke speeltjes’ zoals wordt gesuggereerd. Om die reden hebben GroenLinks en PvdA juist in het College-accoord 2006-2010 opgenomen dat er eerst onderzoek naar een buitenom tracé plaatsvond en dat er een referendum wordt georganiseerd. Ook dat wordt niet ruiterlijk door de tegenstanders erkend.    

Delen

25 reacties

  1. Even hoor Straatsburg is niet te vergelijken met Leiden:

    Er liggen veel europese instellingen
    Het ligt tegen 2 andere landen aan
    Het ligt in het midden van het land.
    Straatsburg heeft waarschijnlijk een slecht ov-net

  2. Is Sleutelstad financieel zo afhankelijk van de ja-campagnevoerders dat elk piepje uit die kringen uitgebreid aandacht krijgt?

    Leidenaren stemmen NEE op 7 maart.

  3. Ik zie op voorhand niet in waarom Straatsburg niet te vergelijken is met Leiden. In ieder geval spreekt Tinus zichzelf tegen. Aan de ene kant zegt hij dat Straatsburg midden in het land ligt, en aan de andere dat het aan de grens ligt. Alleen dat laatste is waar. Straatsburg ligt aan de Rijn en die vormt daar de grens met Duitsland. Misschien is daarom Straatsburg wel heel goed vergelijkbaar met Leiden. Beide hebben een ‘beperkt achterland’.

    Tinus zegt ook nog dat Straatsburg wAarschijnlijk wel een slecht ov-systeem zal hebben gehad. Voor deze bewering heeft hij dus geen harde bewijzen.

    En wat die Europese instellingen ermee te maken hebben?

     

     

  4. Lex Beverhuis op

    Beste Tinus,

    wat verbaast deze reactie me. Juist Straatsburg is het grote voorbeeld hoe tegenstanders van aanleg van de tram allerlei bezwaren hebben verzameld en hun krachten hebben gebundeld, hoe winkeliers en bedrijven als tegenstander samen met de Kamer van Koophandel van tevoren formulieren hebben ontwikkeld om hun schade te kunnen verhalen in schadeclaims naar de overheid. En die weerstand is niet afhankelijk van het aantal inwoners van een stad, van de taal die men spreekt of van het ov-net. Maar juist door al die bundeling van krachten vooraf is het zo veel te opvallender dat zeer snel nadat de 1e lijn in gebruik genomen werd alle klachten weg waren en er nooit ook maar één schadeclaim is ingediend. Integendeel, daar bleek direct na de invoering ineen veel lof voor de nieuwe railverbinding, voor de verbeterde bereikbaarheid van de stad en voor de vermindering van het autoverkeer. Er werd door de tegenstanders van voorheen zelfs aangedrongen op verder uitbouw van het railnet. Inmiddels heeft men in Straatsburg binnen een paar jaar de 5e lijn aangelegd !!!

    Het lijkt wel of het negatieve afwijzen van deze bijeenkomst voortkomt uit angst van de tegenstanders omdat velen zullen gaan inzien welke positieve ontwikkelingen een lightrail brengt voor oude historische binnensteden. Het zal in Leiden niet anders gaan dan in Straatsburg, Orléans, Montpellier of Bordeaux en noem maar op. Allemaal steden waar de tram opnieuw is aangelegd. En met groot succes.

  5. Beste Lex,

     

    Wat ik altijd zo vervelend vind aan het voorbeelden aanhalen uit het buitenland is dat ik die taal niet spreek.

    Het is dus voor mij ook niet mogelijk om die voorgestelde juichverhalen te controleren op juistheid en daarmee begeef je je dus op glad ijs.

    Zoals namelijk al is aangetoond bij de voorbeelden die werden aangehaald van de Leidsestraat in Amsterdam is dat de gemeente er daar naar streeft de veiligheidsmaatregelen fors te verhogen danwel de gehele tramlijn ondergronds te laten gaan in verband met vergaande risico’s.

     

    Die controle van feiten is er in de buitenlandse voorbeelden moeilijk te maken, eenvoudigweg niet omdat er veel mensen zijn die geen frans of duits kunnen lezen en daardoor niet de media rond het onderwerp in die gebieden kunnen uitpluizen op signalen die heel anders klinken dan de succesverhalen die jij ons voorschoteld. Enige kritische houding is de lezers wel toe te dichten inderdaad. Je zou het argwaan kunnen noemen.

     

    Een professor die ons een verhaal komt vertellen doet mij sterk denken aan Professor van Raan die hier met regelmaat zijn betogen houd in de media. Zo af en toe bekruipt mij het gevoel dat deze man wereldvreemd is. Dat er niet word gemeld wie de organisator is doet mij denken aan de anonimiteit van de RGLJa site. Een niet zo positief gevoel dus.
  6. Peter Bootsma op

    @ Tinus,

    Ai: een score van nul uit vier. Weer even terug naar de feiten met D66…

    Straatsburg heeft “slechts” drie Europese instellingen: EP, Raad van Europa, en het Europese Hof voor de Rechten van de mens.

    Straatsburg ligt niet tegen 2 maar tegen 1 ander land aan: Duitsland.

    Ligt niet in het midden van het land, maar geheel in het oosten van het land (Frankrijk).

    Het ov-net is er niet slecht maar juist goed, nu de tram er ligt 🙂

    Overigens kan ik er helaas niet bij zijn op 2 maart: ik sta dan op de lange latten. Jammer, want dit klinkt wel als een erg leuk onderwerp, met wellicht nog een zekere voorspellende waarde voor Leiden ook.

  7. OK Straatsburg heeft nu een goed ov-net maar voor 1994 nog niet

    Wie de site van het openbaar vervoer in Straatsburg bekijkt ziet dat slechts 1 bedrijf in Straatsburg de ov-concessie heeft en niet zoals straks in Leiden 2 of misschien meer bedrijven (nu zijn dat Connexxion voor de bussen en HTM/Provincie ZH voor de RGL)
    Trams rijden op vijf lijnen tot in de agglomeratie van Straatsburg. Oftewel tot 1994 was het slecht geregeld, blijkbaar alleen bussen.
    zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Tram_van_Straatsburg waar je ziet dat werkelijk alle stadsdelen met elkaar verbonden zijn. Waarom vanuit Leden geen RGL/lightrail naar Zoetermeer of Den Haag?

    Geen goede vergelijking tussen Leiden en Straatsburg vanwege de volgende kengetallen:
    Leiden heeft geen autovrije binnenstad en de gratis P+R-terreinen aan de rand van de stad zijn ook op 1 hand te tellen. Leiden is de stad met de meeste fietsers van Nederland, in Straatsburg weten ze niet wat een fiets is (une velo)

    Leiden heeft een oppervlakte van ca.: 23 m2
    Straatsburg heeft opp. van ca78 km2
    Straatsburg heeft bovendien een aansluiting op de TGV en, om naar Brussel te gaan kun je in Leiden niet in de trein stappen, moet je eerst naar Den Haag. Straatsburg heeft een eigen vliegveld, iets waar de gemeente Leiden nog steeds van droomt.

    Die europese instellingen hebbern er zo mee te maken dat des te meer organisaties je binnen je stadsgrenzen hebt des te belangrijker is aansluiting op het ov. Waarom rijdt bijv. bus 32 naar Katwijk langs de Estec/European Space Agency? Omdat die organisatie goed bereikbaar wil zijn.

  8. Lex Beverhuis op

    Goed zo Tinus, je geeft veel argumenten om JA te zeggen voor de RGL.

    1. “Trams rijden op vijf lijnen tot in de agglomeratie van Straatsburg. Oftewel tot 1994 was het slecht geregeld, blijkbaar alleen bussen.” 

    Juist, het heeft nu dus wel goed OV, trams op 5 lijnen. Dat is nu juist de ontwikkeling rond Leiden ook. Railvervoer om een goed OV te krijgen.

    2. “je ziet dat werkelijk alle stadsdelen met elkaar verbonden zijn. Waarom vanuit Leden geen RGL/lightrail naar Zoetermeer of Den Haag?”
    Ook in Leiden kan de RGL uitgebreid worden naar Voorschoten/ Den Haag, naar Zoetermeer, naar Leiderdorp of naar Voorhout/ Lisse. Ook in Straatsburg zijn ze in 1994 een keer met de eerste lijn begonnen en hebben daarna heel snel uitgebreid vanweg het succes. Elke 3 jaar een nieuwe lijn er bij.

    3. “Geen goede vergelijking tussen Leiden en Straatsburg vanwege de volgende kengetallen: Leiden heeft geen autovrije binnenstad en de gratis P+R-terreinen aan de rand van de stad zijn ook op 1 hand te tellen”. 

    Het autovrije centrum in Straatsburg heeft men juist kunnen invoeren doordat eerst aan de voorwaarde van een goede alternatieve bereikbaarheid vanuit de gehele regio is voldaan, namelijk de aanleg van de tram. Met de aanleg van de tram heeft men gelijk grote P+R terreinen net buiten de stad aangelegd. Pas daarna is de stad autoluw geworden en is sindsdien drukker dan ooit. Leiden heeft daar goed naar gekeken, immer ook hier zullen P+R terreinen bij de RGL komen bij de A4 en bij de A44.

    4 “Leiden is de stad met de meeste fietsers van Nederland, in Straatsburg weten ze niet wat een fiets is (une velo)”

    In Straatsburg zie je regelmatig mensen die hun velo meenemen in de tram. Als alternatief voor de auto gebruiken ze dus de tram in combinatie met de fiets. Juist daarom ook krijgt de RGL de mogelijkheid fietsen mee te nemen. Mooi toch, een extra stimulans om meer te fietsen. Dat moet toch aanspreken.  

     5. “Die europese instellingen hebbern er zo mee te maken dat des te meer organisaties je binnen je stadsgrenzen hebt des te belangrijker is aansluiting op het ov. Waarom rijdt bijv. bus 32 naar Katwijk langs de Estec/European Space Agency? Omdat die organisatie goed bereikbaar wil zijn.”

    Dat is nu net de reden waarom Estec straks ook aan de RGL-west zal liggen en zo een goed openbaar vervoer zal hebben naar het intercitystation en naar het centrum van de stad. Maar ook geldt dit voor de bedrijven in het Bio-science park.

     

  9. Lex, nou geef je weer een slecht voorbeeld! “Juist Straatsburg is het grote voorbeeld hoe tegenstanders van aanleg van de tram allerlei bezwaren hebben verzameld en hun krachten hebben gebundeld, hoe winkeliers en bedrijven als tegenstander samen met de Kamer van Koophandel van tevoren formulieren hebben ontwikkeld om hun schade te kunnen verhalen in schadeclaims naar de overheid.”

    ‘Onze’ Kamer van Koophandel – een instelling waar men als ondernemer of instelling VERPLICHT aan moet betalen – heeft een pro RGL standpunt en gebruikt de gelden van tegenstanders voor een pro-campagne. Maar ja, ze hebben niks te verliezen want niemand kan stoppen met betalen!!!!

  10. Ja hoor, Leiden wordt heus wel enthousiast voor de RGL ook al is het een slecht idee, we weten het alleen zelf nog niet. Fijn dat één of andere expert ons dat komt uitleggen.

    Net zoals iedereen nu ook enthousiast is over de Betuwelijn?

    Laten we het alsjeblieft bij de werkelijke vraag houden; is het slim om een sneltram aan te leggen tussen Gouda en hier en dwars door de Leidse binnenstad?

  11. Komen ze weer met de bekende successen uit het buitenland. Het moge duidelijk zijn dat een stad als Staatsburg baat heeft bij een tramnet vanuit de buitenwijken naar het centrum. De RGL en Leiden verschillen daarvan echter als Frans en Nederlands:

    – De RGL is geen netwerk maar een lijn, waardoor alle andere directe verbindingen (per bus) worden gefrusteerd.

    – Leiden heeft al een zeer goed OV-aanbod (5de station van NL). Alleen de verbinding met Utrecht kan nog verbeterd worden…

    – Straatsburg heeft een railnet aangelegd; de verbinding Leiden-Alphen-Gouda ligt er al.  

    – Straatsburg is niet zo stom om tram met trein te mengen, en al helemaal niet met enkelspoor. Kijk naar Randstadrail en je ziet toch wat je te wachten staat.

    – Het fietsgebruik is in Straatsburg voor Franse begrippen heel aardig, maar staat in geen enkele verhouding tot Leiden. Met de RGL gaat de kwaliteit er voor de fietser hoe dan ook op achteruit (dat erkennen zelfs de voorstanders, alleen die vinden dat nog wel acceptabel)

    - Straatsburg hoeft het Groene Hart niet vol te bouwen om hun tram te vullen.  

    Nou, dat hebben de Leidenaren wel door hoor!

  12. nog een verschilletje met Straatsburg: het smalste stuk van het trace door de binnenstad van Straatsburg is nog altijd anderhalf keer zo breed als het smalste deel van de Breestraat. daar houden ze dus echt veel meer stoep over voor het winkelend publiek in plaats van de schaamwekkende 2,3 meter breedte die er in de in de Breestraat overblijft voor voetgangers na aanleg van de RGL. hoezo de Breestraat een riante winkelpromenade?  

  13. Het is wel degelijk erg nuttig om heel goed om je heen te kijken en te zien hoe elders lightrail in de binnenstad wordt ervaren en functioneert. Nee, geen lightrailstad in het buitenland is een kopie van Leiden. Dat zou ook wel heel bijzonder zijn. Verschillen zijn er altijd wel te vinden. Maar als je al die steden bij elkaar neemt, vind je wel degelijk een schat aan overeenkomsten: er zijn steden met smalle straten bij, er zijn steden met veel fietsers, steden waar ongeveer dezelfde tram komt te rijden als in Leiden etc. In al deze steden geldt: de lightrail is een succes en wordt ook – vaak in tweede instantie pas – positief beoordeeld door de bevolking. Let’s face it. Dat is de realiteit.

    Niet gek overigens, want zo werkt het nu eenmaal altijd met ingrijpende veranderingen. De spotlights komen te staan op de nadelen en dat is heel begrijpelijk: je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt. De voordelen merk je pas als de verandering geschied is.

    Daarom is het zo belangrijk te kijken naar hoe dat er in werkelijkheid uitziet. Dan kun je – met een beetje verbeeldingskracht en combineringsvermogen – echt in de toekomst kijken.

  14. Helaas, G. Hoezen, de RGL heeft op voorhand zo veel nadelen dat je moet concluderen dat je er niet mee aan de gang moet gaan. Wist u bijv. dat alle haltes tussen Lammenschans en Alphen viersporig (lage perrons en doorgaande NS-treinen gaan niet samen) moeten worden uitgevoerd? En dat alleen maar omdat men een tram wil; kan je je dat voorstellen, dat Leiden-Alphen zo’n bak aan infra krijgt? Dat is toch niet kosteneffectief, dan denk je toch niet functioneel? Alleen al daarom had de RGL als tram al veel eerder naar de prullenbak moeten zijn verwezen. 7 maart is de dag waarop voor de toekomst van Leiden veel geld en spoorellende bespaard kan worden. 

  15. Meneer / mevrouw Hoezen heeft daar volkomen gelijk vind ik. Bij dit soort dingen is het gewoon heel nuttig om te kijken hoe het elders is. Dat zou vaker moeten gebeuren. Je moet dan wel de verschillen in ogenschouw blijven nemen, net als de overeenkomsten.

    Wat ik jammer vind aan de insteek van het forum is dat er daarbovenop wat gepsychologiseer komt over de “acceptatie van technologische verandering”. Dat helpt Leiden niet bij het bepalen van haar keus. Je kan uit dat soort psychologische beschouwingen denk ik geen algemene waarheden destilleren. Je moet zo’n project gewoon op zijn eigen merites blijven beoordelen. Bovendien vind ik de suggestie dat het überhaupt iets te maken heeft met technologische verandering op zijn minst tendentieus. De RGL is gewoon een kruising tussen een tram en een trein. De Leidenaren denken heus niet dat de melk zuur wordt van de RGL, zoals een voorstander eerder op dit forum betoogde.

  16.  STRAATSBURG IS GEEN LEIDEN DUS WAAR KLETST DIE BOBO OVER?  ELKE STAD OF STREEK IS WEER ANDERS.  EN BOBO IS HET SPAANSE WOORD VOOR LUMMEL, KLOOTZAK, DOMOOR, LUIBAK ETC. IK HEB EEN UKRAINSE VRIENDIN EN ZE WOONT AAN DE RAND VAN EEN STAD VAN PLM 300.00 MENSEN. EEN TRAMLIJN WORDT VERLENGD NAAR HAAR WIJK. IEDEREEN BLIJ. IN UKRAINA RIJDT MEN NAUWELIJKS OP DE FIETS. MILIEU IS ALDAAR EEN ONBEKEND WOORD.   

  17. MISSCHIEN IS HET WEL BETER OF VAN DE BREESTRAAT EEN WANDELPROMENADE TE MAKEN ZOALS DE HAARLEMMERSTRAAT DAN ZIJN WE  VAN AL HET GELAZER AF. EN VAN GROEN LINKS KRIJG IK GEEN ANTWOORD OP MIJN VRAAG: “ WIE BETAALT DE TEKORTEN?“ EN GROEN LINKS HEEFT EEN PRIJSVRAAG UITGEVAARDIGD VAN : WIE STUURT DE MOOISTE TRAMFOTO. MAAK NIET UIT WAAR. AL IS HET IN TIMBOEKTOE. DE HOOFDPRIJS IS EEN STRIPPENKAART EN DAN KAN MEN MET DIE STRIPPENKAART MET DE RGL REIZEN NAAR GOUDA. ; ALDUS HANS VAN EGDOM.

  18. IK GA ECHT NIET NAAR GOUDA OM TE WINKELEN OMDAT DIE RGL ER IS. IK KAN OOK DE BUS NEMEN OF DE AUTO. HE, ZEGGEN DE MILIEU-AKTIVISTEN.  LUCHTVERONTREINIGING.  IN DEN HAAG WORDEN RUIM 1000 BOMEN GEKAPT VOOR EEN AUTOMUSEUM EN OP EINDHOVEN-AIRPORT WORDT EEN VRIJWILLIGE BIJDRAGE GEVRAAGD AAN PASSAGIERS OM ZODOENDE BOMEN TE PLANTEN OM DE CO2 UITSTOOT TE VERMINDEREN. WAT DOET DHR. VAN EGDOM OMTRENT DIE BOMENKAP?  NATUURLIJK NIKS. VER VAN ZIJN BED (15 KM). MISSCHIEN IS AAN DHR. VAN EGDOM EEN MOOI BAANTJE BELOOFT BIJ DIE RGL? HET IS ALTIJD ZO GEWEEST: LINKS LULLEN EN RECHTS ZAKKEN VULLEN“. 

  19. Er worden weer allemaal andere dingen bijgehaald nu zoals het vergelijken van appels met peren (andere europese steden) en ‘veranderingsangst’ terwijl er gewoon naar de praktische knelpunten gekeken moet worden. 

    Maar, als we toch aan het vergelijken zijn, vergelijk dan met een NL plaats. Bijvoorbeeld Amsterdam, en dan als het om de Breestraat gaat de Leidsestraat. Daar ligt ook 1 tramrail (wisselen op de bruggen over de singels) en rijdt een tram stapvoets (sneller is levensgevaarlijk), en mag je niet meer fietsen want daar is geen plek meer voor namelijk tussen het wandelende publiek en de trams. Auto’s komen er helemaal al niet. Oké de Leidsestraat is nog ietsje smaller en heeft meer winkelend publiek, en daar 59 bussen door zou helemaal een crime zijn.

    Maar nu de vraag, hoe gaat in de Breestraat 1 tramrail 59 bussen per uur vervangen? Laat je dan 1 hele lange tram heen-en-weer rijden? En waar stappen de reizigers dan over? En wat gaat dat dan allemaal extra kosten? En kan je dan nog wel fietsen, komen er hekjes? Wat heeft de gemiddelde Leidenaar er aan?

    Zolang daar helemaal geen duidelijkheid over is bij mensen zullen weinig mensen ‘ja’ stemmen.

  20.  GEACHTE HEER DE GROOT. EERST VERWIJDT U ONS DAT WIJ APPELS MET PEREN VERGELIJKEN (ANDERE EUROPESE STEDEN) terwijl u de leidsestraat in amsterdam vergelijkt met onze breestraat. gaarne uw reactie   

  21. Als..Ik zeg Als …de RGL er komt ..dan gebruiken WIJ die RGL  om Leiden- Noordwijk en Katwijk… te verlaten en  om onze boodschappen te doen  B U I T E N Leiden..namelijk richting Gouda en Alphen aan den Rijn.

    Leiden is een stad om te bezichtigen voor toeristen..met de vele zij-achter steegjes  ,en horeca gelegenheden achter de Breestraat…

    Maar boodschappen doen…Neen…dat doen wij BUITEN de Singels….richting Rijneke Boulevard..

     

  22. Na een uurtje aerobics in de sportschool zat ik op de fiets te overwegen of mijn weerstand al gesloopt was met betrekking tot de RGL. Ondanks het feit dat 7 maart nu sneller lijkt te naderen dan ooit te voren was dit helaas nog helemaal niet het geval.

    Ik som nog even mijn drie redenen op waarom ik hoogstwaarschijnlijk in het Nee-kamp beland, naast de allerbelangrijkste hoofdreden dat ik de opzet en het ontwerp van de RGL niet vind deugen:
    1. Geen regionale lightrail door de binnenstad van Leiden(uitverkoop historisch erfgoed)
    2. RGL-Oost blokkeert een toekomstige intercityverbinding Utrecht-Leiden (topprioriteit)
    3. RGL-Oost zorgt voor verdere verstedelijking tussen Leiden en Alphen (zeer ongewenst)

    ad 1. Ook ben ik zeer tegen een deeltrace dat in enkelspoor is uitgevoerd: dat is vragen om problemen; Door de lightrail wordt het hele vervoersnetwerk op de schop genomen, met zeer onvoorspelbare effecten en gevolgen als resultaat; Ik ben niet tegen een lightrailverbinding als deze maar om de binnenstad wordt omgeleid. Dit alternatief is veel te snel afgevoerd als (financieel) onhaalbaar.

    ad 2. RGL-Oost is niet nodig omdat er al een spoorlijn ligt; En het mengen van lightrail en trein creeert weer nieuwe problemen en vergroot de kans op storingen en uitval. Economisch gezien heeft Leiden het meeste baat bij een kwalitatief goede verbinding met Utrecht. Het is dan ook een schande dat afgelopen decennia Leiden deze lijn heeft wegkwijnen. Sla eens met de vuist op tafel of zo.

    ad 3. Het Groene Hart: de meters rondom de haltes worden opeens heel veel waard. Elke gemeente gaat deze grond te gelde maken om het infame en abjecte project te financieren, leer mij de nederlandse bestuurders kennen. Demografisch gezien is het helemaal niet nodig om maar te blijven uitbreiden, laten we het eens keer doen met de reeds bebouwde grond, dus herstructurering van bestaande industrieterreinen en betere samenwerking tussen gemeentes.

    Verder sla ik alle discussiebijdragen aangaande RGL weg waarin consequent over een tram gesproken wordt. Dat leest een stuk sneller heb ik gemerkt. Misschien moet ik ook maar eens een klacht gaan indienen. En andere en betere oplossingen om de leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren in de binnenstad zijn er genoeg, helaas gaat nu al het geld (en meer) naar de gedroomde lightrail. En diegene die dit plan ooit op de kaart heeft getekend is in geen velden of wegen meer te bekennen. En zo gaat dat dadelijk ook met de verantwoordelijken van nu die stijfkoppig ieder alternatief de kop indrukken om hun stijfkoppige en opgeklopte ambities te kunnen botvieren op de sleutelstad. Tegen een lightrail naar de kust heb ik geen enkel bezwaar als het OV hierdoor verbetert.

  23. In aansluiting op een van de vorige reacties wil ik onderschrijven dat het alternatieve tracé ‘bestaand spoor’ te snel is afgeserveerd.

    Een RGL met haltes bij Telderskade (dichtbevolkt woongebied zonder ov-verbinding!), kop Haagweg en Morspoort heeft veel voordelen. Drie gelijkvloerse NS-kruisingen zouden dan eindelijk veilig (ongelijkvloers) worden, de spoorbrug over de Oude Rijn gaat omhoog zodat de doorvaarroute verbetert, en de haltes Haagweg en Morsweg geven een snelle toegang naar het centrum/winkelgebied. De wat afgezakte winkelstraten Morsstraat en Noordeinde zullen economisch opleven en een natuurlijke aansluiting krijgen op Breestraat en Haarlemmerstraat. Het file- en verkeersriool Morsweg zal dichtgaan voor autoverkeer.

    En dán doorpakken, stadsbestuur. Dus: Breestraat wordt mooie wandelpromenade zónder bussen, en met alleen een snelfietsroute door het midden, Hooigracht kan bussen verwerken maar gaat dicht voor doorgaand autoverkeer. Ook de Turfmarkt gaat dicht voor doorgaande auto’s. Dan wordt het in Leiden nét zo fijn winkelen als in Groningen.

    Het bezwaar dat het buitenomtracé te duur zou zijn komt ongeloofwaardig over. Bij mijn weten is er nog niet stevig onderhandeld met ProRail over het ongelijkvloers maken van de drie spoorkruisingen in de stad. Ongelijkvloerse kruisingen zijn een vurige wens van ProRail, daar heeft het bedrijf zeker geld voor over.

    Verder ben ik erg somber over de beloofde fietsroute langs het Rapenburg. Komt daar dan asfalt? Nee toch? Moet het terras van Barrera verdwijnen? Is het Rapenburg wel geschikt voor massa’s langsracende fietsers?

     

     

     

     

     

  24. Met name de reacties van Wybo Mentink (wel even wachten met alle bussen uit de Breestraat halen) en C. Overdijk spreken mij aan. Ook bij het benadrukken van het veel grotere belang van de verbinding Leiden-Utrecht (niet voor niets rijden er nu ook dubbeldekkers!) sluit ik mij aan!

    Mooi dat Estec bereikbaarheid per RGL-West wil. En als bedrijven in de Leeuwenhoek dat ook willen. Dan zijn dus al die plannen voor parkeervoorzieningen niet meer nodig, als althans RGL-West, Trein, Bus en Fiets optimaal gaan samenwerken…..!

    Harry Schoch.

  25. e.j. van ginkel op

    Grappig, zo groots aangekondigd indertijd, deze lezing van de Franse prof en het aansluitende debat, vervolgens nooit meer iets over gehoord, niet in de ktant, niet op deze site, bij geen nkele voostanderssite. Is het überhaupt wel doorgegaan? hoeveel mensen waren er? wat leverde het debat op?

    Heb intussen een artikel van Aparicio gelezen, best interessant, gaat niet zozeer over de weerstand van de tegenstanders en hun angst voor technische vernieuwing als wel over de strategieën die de voorstanders toepasten om het project erdoor te krijgen. Dat werkte te S. duidelijk beter dan hier ter stede!

     

Over de auteur

Je bent nu offline