GroenLinks accepteert uitslag onder voorwaarden

20

Fractievoorzitter Jos Posthuma van GroenLinks is, net als zijn PvdA-collega Henny Keereweer, blij dat de uitslag van het referendum niets aan duidelijkheid overlaat. Wel is hij teleurgesteld dat Leiden tegen de RijnGouweLijn heeft gestemd. De afgelopen dagen leek het er even op dat zijn partij wilde morrelen aan de uitslag als die een ‘Nee’ zou opleveren. Posthuma vond namelijk dat het referendum werd beïnvloed door een valse voorstelling van zaken en het bewust geven van onjuiste informatie door de tegenstanders. “De uitslag kan dan niet de betekenis krijgen als waarvoor het referendum was bedoeld”. Gisteravond nuanceerde hij zijn woorden enigszins.

“GroenLinks respecteert de uitslag van het referendum, maar dat betekent niet dat een plan van een of andere malloot zomaar uitgevoerd gaat worden,” aldus Posthuma tijdens de uitslagenavond in de Pieterskerk.

Voor- en tegenstanders zeggen nu allemaal snel met elkaar om tafel te willen om te bespreken wat er na het Leidse ‘Nee’ dan wel moet gebeuren. Jan Boer van Stadspartij Leiden Ontzet heeft al een denktank om zich heen verzameld om over alternatieven na te denken. Henny Keereweer van de PvdA hoopt dat er nu niet allerlei losse clubjes ontstaan, maar dat de krachten nu gebundeld kunnen worden om alternatieven uit te werken.

Delen

20 reacties

  1. NEE is NEE Dat is toch duidelijk?

    Wie is de malloot? Laat Jos Posthuma namen noemen. Maar dat doe die niet, want hij kan niet tegen zijn verlies……

  2. e.j. van ginkel op

    Ik ben in dit hele circus maar twee personen tegengekomen die zich bij voortduring mallotig uitlieten. Hun standpunten zijn niet beloond gisterenavond en ze zouden er goed aan doen zich daarbij neer te leggen en een toontje lager te zingen. Een partij die vorig jaar een derde van zijn stemmen is kwijtgeraakt, hoeft niets te ”accepteren onder voorwaarden”, die moet heel goed leren luisteren naar de kiezer. Gelukkig valt van de meeste voorstanders een constructieve houding te verwachten. 

  3. R. Dentener op

    Heeft Jos echt het woord ‘malloot’ in de mond genomen? Ik kan het me niet voorstellen. En als dat zo is valt me dat toch tegen van de GL-fractievoorzitter die vroeger hoofd was van de Leidse Wetenschapswinkel.(zie zijn bio hier: http://www.groenlinks.nl/lokaal/leiden/mensen/josp ) Als iemand die zich met wetenschap en ideeën heeft bezig gehouden en misschien nog steeds doet in zijn adviespraktijk moet ie weten dat ideeën die misschien vandaag de dag vreemd eruit zien of ‘malloterig’ aandoen morgen wel eens uitvoerbaar kunnen blijken te zijn.

  4. Een andere lokale fractievoorzitter liet zich aldus uit: “Dat zich onder die burgers mispunten […] bevinden is erg jammer (democratie is sowieso een lastig ding waar je flink last van kunt hebben en waarbij bij voorkeur een glaasje genuttigd wordt om het nog een beetje dragelijk te houden, maar enfin…)”

    Wordt het niet weer eens tijd voor een politieke vernieuwing op lokaal niveau?

  5. O, ik heb best een paar leuke ideeën die als alternatief in aanmerking komen:
    – Graaf een tramtunnel! Duurt maar 10 jaar, kost maar 1,5 miljard, lekt maar een beetje.
    – RijnGouweLijn? Dat is dan toch allemaal langs het water? Dus: knusse OV-boten, elke 10 minuten over Gouwe en Rijn naar Katwijk – alleen het Leidse station even verleggen.
    – Een monorail!

    Maar goed, de provincie wacht op de nieuwe wet per 1 januari 2008 en mag dan Leiden overrulen, en dat zal ook wel gebeuren want alle andere gemeenten willen de lijn wél.

    (Ik heb gisteren dan wel ‘ja’ gestemd – omdat een tram me op zich beter lijkt dan die nare bussen – maar zag de huidige Breestraatplannen ook niet zitten. Waarom? Omdat de VOORstanders een oneigenlijk ontwerp hebben gebruikt: een straat waarin fietsers te weinig ruimte hebben, en er ook geen fietsen gestald kunnen worden. Dus ze moeten ook maar eens naar zichzelf kijken en niet de tegenstanders beschuldigen.)

  6. nikolaas brandjes op

    Dat soort mannetjes moet veel vaker worden tegengesproken. Net zo lang tot ze zich –moedeloos over zoveel domheid bij de mensen– terugtrekken uit de politiek. Leiden zal dan niet weten hoe het verder moet zonder hun briljante ideeën, maar Leiden gaat het dan toch proberen. Zonder een lege trein, die zich door de Breestraat wringt. Zonder een Hooigracht met 600 bussen per dag. Zonder een begrotingstekort dat ieder keer hoger wordt.

  7. Ik zat net een bericht te lezen op de site van TVWEST en hierin werd vermeld dat de CDA fractie in Alphen aan de rijn eigenlijk onze Nee stem wil laten ontbinden en ons op deze manier toch die tram in onze maag te duwen. Ik hoop dat de gemeente hier is een keer ballen durft te tonen en durft te zeggen van ons volk heeft gesproken dan ipv zich te gaan verschuilen en uiteindelijk toch toe geven. Indien dat gebeurd dat weet ik zeker dat Democratie niet bestaat en dat alle bestuursleden een apart boompje horen te krijgen. Wanneer wordt nu is duidelijk dat de burger recht heeft om te spreken in een democratie waaraan ze zelf betalen.

    Mensen ik hoop dat jullie hier nu echt is een keer voor durven te staan net zoals tijdens leidens ontzet. Toen we nog wel burgemeesters en wethouders hadden die hart voor hun volk had.

  8. Rob de Rooij op

    In december 2005 heb ik als enige raadslid van de toenmalige coalitiepartijen (pvda, vvd, gl en d66) bij de eindstemming TEGEN de Rijn Gouwelijn gestemd. Ook druk van een aantal wethouders een kwartier voor de vergadering en nachtelijke druk van mijn fractie kon mij niet weerhouden van dat standpunt. Het verbaasde me toen al dat een ruime meerderheid van de raad zo eensgezind voor de RGL was, terwijl de stemming in de stad toch zo duidelijk tegen was. Nu die stemming nog eens overduidelijk door dit referendum is bevestigd, verbaast mij de houding van enkele politici zoals die uit dit nieuwsbericht blijkt. Regentenmentaliteit ondanks een zeer duidelijke uitslag?

    Rob de Rooij

  9. Jan-Jaap de Haan (CDA) op

    @ Dennis: ik heb zojuist de CDA-fractievoorzitter in Alphen gesproken. Hij is van mening dat hij niet correct wordt weergegeven. Het CDA in Alphen is zeer voor de RGL en betreurt de uitslag in Leiden. Ze willen snel een gesprek over de ontstane situatie en maken zich zorgen over de investeringen in OV en het geld dat daar (nu nog) voor beschikbaar is. Daar heb ik begrip voor en ik zal dan ook het initiatief tot zo’n gesprek graag nemen.

    De zin “Het CDA in Alphen aan den Rijn wil dat de gemeente Leiden de uitslag van het referendum over de Rijngouwelijn naast zich neer legt. De Provincie Zuid-Holland moet een dringend beroep doen op Leiden om toch te kiezen voor een tracé door de Leidse binnenstad.” is echter niet correct, zo is mij meegedeeld.

  10. Rubberen Robbie op

    @dennis: de situatie is loopbaantechnisch nog veel erger dan je denkt, bleef het maar bij een boom. Een beetje wethouder wil per se een of meer aansprekende projecten op zijn (het zijn meestal mannen) curriculum vitae, want alleen daar kun je je mee onderscheiden tijdens de volgende sollicitatieronde op weg naar een hogere functie. Meestal blijft het ook bij initieren, de problemen beginnen pas echt bij de uitvoering, bij het beheer&onderhoud&exploitatie. Maar dat zijn zorgen voor later en voor zijn opvolger. We leven in een prestatiemaatschappij met een afrekencultuur, kunnen we dit feit bij onze Leidse bestuurders tussen de oren krijgen denk je. En houd het vooral middelgroot (kleinsteeds) en overzichtelijk: dus stap voor stap en plan voor plan, want we verslikken ons snel in de complexiteit, in het ambitieniveau en in het beschikbare geld. En hoeveel mensen in het Stadhuis hebben er nu echt verstand van verkeer, vervoer en infrastructuur?

    Mag ik opmerken dat het OV voor maar ongeveer 5% van het totaal aantal reizigers zorgt? Als ik de voorstanders de afgelopen maanden moest geloven was er een heuse revolutie op komst: mensen zouden en masse hun heilige koe laten staan en gelukkige OV-gebruikers worden. Dat was helemaal nergens op gebaseerd. En dan die fixatie op Alphen, Boskoop, Waddinxveen en Gouda, dat was erg vreemd. Zeker als je zo noodlottig kiest voor RGL-Oost: een verbinding die al bestaat nota bene. Ik hoop op beterschap bij de bestuurlijke elite, maar ik verwacht er weinig van. Voor die 300+ miljoen euro zijn veel betere bestemmingen te vinden: het is een kwestie van weten, willen, kunnen, durven en doen. Maar gun de verliezers enige tijd om bij (zinnen) te komen. Die Jos Posthuma is een straatvechterje. Jammer dat ik niet in de gemeenteraad zit, ik zou hem wel alle (uit)hoeken en (wind)richtingen willen laten zien.

  11. Wat laten de leidenaren zich weer voor het karretje spannen van z.g.n millieu freaken, fietsersbonden en onze vriend hr labrujere. Als ik nu kijk en loop in de breestraat is het levens gevaarlijk en de lichtrail was en is en word de beste alterntief, Want door gaat het toch, en onze SP vrienden gaan gewoon met ons mee gezellig een dagje naar het strand ja toch, of staan ze liever in de file.

  12. toedeledokie op

    ik zei het al eerder: nee stemmen heeft geen zin, want hij komt er toch wel.

    Groenlinks en PvdA weten wel wat goed voor ons is, want dat weten wijzelf, domme burgers, natuurlijk niet.

    Mooi open en feminien zeg, die bestuursstijl………………

    Onder leiding van deze twee partijen kan “de burger” rustig slapen, zij houden wel de wacht……………..

  13. Door beide partijen is vóór en tijdens de campagne gestrooid met oneigenlijke argumenten en halve (on)waarheden. Zelfs de ‘neutrale’ infotram had als eindstation alvast optimistisch Katwijk in zicht. PvdA’er Henny Keereweer, één van de meest uitgesproken voorstanders van de RGL, nam meteen na afloop sportief zijn verlies, ondanks – begreep ik eerder – een kinderachtige treitercampagne aan zijn persoonlijke adres. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de heer Posthuma zich op een dergelijke manier zou hebben uitgedrukt. Als ik me onverhoopt vergis, is hijzelf de ware malloot.

    Wat er nu verder gaat gebeuren, tja … De regiogemeentes zijn natuurlijk niet blij, en de provincie heeft ook nog een stem in het kapittel.

  14. Wie is hier nou een malloot? Ieder weldenkend mens kan het antwoord klakkeloos invullen.

    Verliezen doet pijn, vooral als je eigen partij verliest en je ook nog eens niet je zin krijgt bij het referendum. Maar van een politicus mag je verwachten dat hij professioneel zijn werk doet en dus ook als zodanig zijn verlies aanvaard. Of denkt Jos Posthuma nu werkelijk dat er alleen maar domme mensen tegen de RGL hebben gestemd? Ik hoop het niet, want dat zegt meer over hem dan over de kiezers.

  15. waldorf muppet op

    Nu de tram is afgestemd is er geld over.

    Kan daarvan iedereen die op sleutelstad schrijft en reageert nu naar een goede cursus Nederlands bij mr Heestermans?

  16. @Jan-Jaap

    Indien de tekst die geschreven is op de TV west site zo verkeerd is, waarom stemmen jullie (CDA fractie) dan wel in met het laten publiceren van dit soort nieuws artikelen voordat jullie het gelezen hebben. Het geeft namelijk niet een heel betrouwbaar beeld, maar was wel blij met jou reactie.

    Bedenk nu alsjeblieft eerst is waarom de leidse burger NEE heeft gestemd voordat jullie met nieuwe voorstellen komen. Mogelijk zouden er ook minder bussen over de breestraat en steenstraat kunnen rijden of wat langere wachttijden tussen, want vaak zijn de bussen maar voor 1/3 gevuld en dat is soms al veel terwijl in de spits (mensen uit hun werk vandaan en scholen die uitgaan) is er soms plek te kort. Probeer dat beter af te stemmen. Deze Tram zal namelijk hetzelfde beeld gaan geven als nu de bussen.

  17. Dennis,

    1. nadenken over alternatieven gaan we zeker

    2. voor teksten bij RTV-west geven wij echt geen teostemming, die maakt de redactie daar gewoon zelf.

  18. Wat een klein provinciestadje zijn wij toch…. Gekissebis. Smijten met modder over en weer. En dat allemaal omdat het gemeentebestuur geen visie heeft laten zien met een totaal plan waarin tram, busvervoer, fietsen en autoparkeren is meegenomen. Een onzeker bestuur (ja ook de gemeenteraad) dat geen besluiten heeft durven nemen en uit onmacht de bevolking heeft laten spreken. Dat is pas wanbestuur van onze gemeenteraad. Nu staan we met lege handen en begint het hele circus om wat van onze stad te maken weer opnieuw met clubjes, meningen, belangen. En blijft het verkeersriool van rood asfalt Leiden letterlijk in tweeen splitsen. Boodschappen doe je in Haarlem. Of Alphen. Inderdaad.

  19. Arjan Stoffels op

    Ik stond gisteravond naast Jos toen hij deze uitspraak deed, voorzover ik mij dat herinner vrijwel letterlijk in deze bewoordingen. Ik heb hem gevraagd wat hij daar (“…plan van de eerste de beste malloot…”) precies mee bedoelde, waarop het antwoord in de melee van het late uur en het geroezemoes enigszins verloren ging. Reden dat ik hier niet ga hineininterpretieren, Jos is mans genoeg om dat zelf uit te leggen.
    Wel was vervolgens onderwerp van gesprek de vraag “hoe verder” en de constatering dat het niet zo kan zijn dat nu het eerste beste alternatief dat voorbij komt zonder meer wordt omarmd.

    Punt is dat, nu de oplossing in de vorm van de RGL door de Breestraat van de baan is, het probleem in de vorm van het verkeersinfarct nog steeds bestaat en snel groter wordt. Ook de bussen op de Breestraat zijn nu voorlopig nog niet weg. Wat wel weg is, zijn de miljoenen rijkssubsidie en het bestuurlijk vertrouwen in Leiden. Ik hoop dat de rekening die Leiden daarvoor gepresenteerd krijgt niet al te hoog zal uitvallen. 

  20. GroenLinks is altijd vóór de RGL geweest onder een aantal voorwaarden. Eén van de voorwaarden was: voldoende draagvlak onder de Leidse bevolking. Het is duidelijk dat dit draagvlak er niet is, dus het is ook duidelijk dat GroenLinks zich bij de uitslag van het referendum neerlegt (de ene GroenLinkser met meer pijn in het hart dan de ander).
    Maar hoe het nu verder moet, daar heeft nog niemand een antwoord op. Er zijn natuurlijk wel diverse ideeën geopperd, sommige wijs, sommige mallotig. Maar voor al die ideeën geldt dat er nog een hele lange weg gegaan moet worden voordat die ooit werkelijkheid zullen worden.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline