Leiden presenteert RGL-plannen

7

Over een maand zal de gemeente Leiden tijdens een vergadering van de Stuurgroep RijnGouweLijn haar ideeën over de RijnGouweLijn presenteren. Het samenwerkingsverband Holland Rijnland presenteert tijdens dezelfde vergadering de concept-visie op het openbaar vervoer-netwerk in de regio.

Delen

7 reacties

  1. Waarom zijn jullie zo nood gedwongen om geld te verspillen van de belasting betaler voor iets wat niet rendabel is. Stop nu het nog kan met het idiote plan voordat Leiden helemaal verziekt is. laat die tram als je het zo graag wil door jullie eigen achtertuin lopen zodat de rest van Leiden gewoon goed begaanbaar is. Zien jullie niet wanneer de bussen vol zijn (’s ochtends wanneer mensen naar hun werk moeten en kinderen naar school moeten. ’s middags wanneer de rit weer terug moet) zet dan extra bussen in en laat vervolgens bussen om het 1,5 uur rijden. Dit bespaart half lege bussen en belast het milieu minder. Nee leg een Tram neer die hetzelfde beeld zal geven 17 meter lang voor 3 mensen te vervoeren (en die willen dan nog naar het strand toe ook). Gewoon stoppen hiermee en iets bedenken waardoor er minder bussen zijn en toch de sociale bereikbaarheid van Leiden en naar de bewoners intact blijft.

  2. Dennis, wat een onnoemelijk kortzichtige reactie. Openbaar vervoer is per definitie onaantrekkelijker als de frequentie buiten de spits erg laag is.

    Er moet echt nodig wat gebeuren aan de bereikbaarheid van de Leidse regio; als je je auto makkelijk aan de rand van de stad (bij de snelweg in de buurt bijvoorbeeld) kunt laten staan en er om de haverklap bussen naar het centrum gaan, zullen veel mensen dat echt wel doen; zeker als je parkeren in de stad nog duurder maakt. Een soort Haagwegterrein maar dan écht buiten de stad, en gratis. Plus natuurlijk een paar frequente verbindingen met Katwijk, Noordwijk, Sassenheim/Voorhout, Leiderdorp en Voorschoten, zodat mensen daarvandaan überhaupt de auto niet hoeven te nemen.

  3. Wout die bussen uit Voorschoten Katwijk Leiden en de andere randgemeenten en een goedkoop buskaartje zijn er al. Als mensen zoals de PVDA-kliek rond Marije van Van der Berg nu eenmaal liever de auto pakt, dan zijn ze net zo ongeloofwaardig als Wouter Bos als ze het beste het voor het milieu willen doen maar als ze een afweging moeten maken tussen eigen belang hun eigen belang voorgaat.

  4. Het is duidelijk dat Wout de tram in en door Leiden nooit heeft meegemakt. Dit soort opmerkingen als regio, frequentie’s en bereikbaarheid geeft hier wel blijk van. De binnenstad is intern nooit zo gemakkelijk en zonder ongelukken bereikbaar geweest als vanaf het moment dat de 3 moordenaars waren verdwenen. Maar wat <u>nu zéér bedenkelijk is</u> dat weer is gebleken dat de Gemeenteraad, bestaande uit de VERTEGENWOORDIGING van de burgers, VOLKOMEN (EXCUSES) SCHIJT HEEFT AAN DE MENING VAN DE BURGEREI. Hier kunnen de Leidse burgers bij de volgende verkiezingen rekening mee houden.

     

  5. Vincent Kagie op

    Het gaat hier neem ik aan om het alternatief voor de RijnGouweLijn als lightrailverbinding door de binnenstad.

  6. Jan Boel: heb ik iets gezegd over een tram dan? Nee! Bussen zijn een veel goedkoper alternatief, en dat de tram (helaas) niet in de binnenstad past, dat weten we inmiddels wel.

    De trams zijn in 1961 afgeschaft, geen wonder dat toen voor die relatief weinige auto’s de bereikbaarheid verbeterde. Inmiddels is het vaak filerijden, moeilijk en duur parkeren, en kost de doorsteek van de stad met de auto veel meer tijd dan met de fiets op bepaalde tijden. De stad kan gewoon niet meer auto’s hébben. En Leiden moet het ook hebben van zijn buurgemeenten: veel mensen, minder voorzieningen, dus die mensen wil je naar het centrum halen. Als de auto steeds onaantrekkelijker wordt, moet je uitwijken naar openbaar vervoer. En ik vind dat dat niet op zichzelf rendabel hoeft te zijn; het wordt breder gezien heus wel terugverdiend in de Leidse economie. Grote parkeer- en transfervoorzieningen buiten de bebouwing dus, waar je in de stad zelf geen last maar alleen profijt van hebt.

  7. Peer Rotzooi op

    Bussen komen op den duur ook vast te staan in het verkeer .

    En een tram niet die heeft zijn eigen spoor .

Je bent nu offline