Rover waarschuwt voor fors hoger tarief RGL-kaartje

11

De Provincie Zuid-Holland wil het tekort op de aanleg van een deel van de RGL-West (tussen Katwijk en Noordwijk) financieren met een toeslag van 50 cent op de ritprijs. De provincie liet door bureau Ecorys een zogenaamde Maatschappelijke Kosten Baten Analyse maken. Ecorys stelt in dat rapport dat de aanleg van de RGL-west bijna verantwoord is als alle reizigers van de RGL ‘het betere comfort waarderen met een toeslag van 50 cent per verplaatsing’. “Omgerekend komt dat neer dat op een verhoging van 50% van de gemiddelde ritprijs,” aldus Rover Holland Rijnland. De reizigersvereniging vindt een tariefsverhoging niet de goede manier om het ontbrekende stuk tussen Katwijk en Noordwijk te financieren.

Rover: “Bureau Ecorys heeft lang zitten puzzelen hoe het project verkocht kan worden en heeft nu bedacht dat de reizigers het betere comfort van een tram ten opzichte van de bus waarderen met wel 50 cent per rit.” In het geval van 50 cent waardering per rit is de aanleg bijna verantwoord, als de waardering bijvoorbeeld slechts 25 cent is, wegen de kosten niet tegen de bate op.

Delen

11 reacties

  1. Ja hoor, daar gaan we al. Duurder openbaar vervoer in de vorm van de RGL die niemand wil, behalve regenten in de stadhuizen en het provinciehuis en waarvoor Leidse politici kiezersbedrog met een nep-referendum hebben gepleegd. Het busvervoer zal uiteraard verslechteren en er zullen buslijnen worden opgeheven, zodat veel mensen zullen zijn aangewezen op de duurdere vervoersvariant. De parallel met de TGV is overigens opvallend. Heeft Ecorys trouwens ook berekend hoeveel potentiële reizigers zullen afzien van het gebruik van het dure openbaar vervoer en eventueel maar de auto zullen nemen?

  2. Emile de Heer op

    Dit is een schandelijk voorstel. Noordwijk wil hem niet, de andere bollenstreek gemeentes zijn niet bereid er meer geld in te steken. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wil er geen cent aan uitgeven, dus haal je het maar weg bij de reiziger. Het argument dat de RGL een comfortabeler vorm van reizen wordt klopt ook niet, omdat de meeste reizigers voortaan op Leiden Centraal moeten overstappen. Met twee aparte vrije busbanen van Leiden Centraal naar Katwijk en Noordwijk zou de reiziger veel beter en goedkoper uit zijn.

  3. Van mij mag hij er zo gauw mogelijk komen. Je moet in de toekomst kijken.

    Van het Vuurtorenplein een mooi eindstation maken. Noordwijk is aan wat nieuws toe. Op http://www.noordwijk.com staat er ook iets over.

  4. Piet Schuur op

    James, mooi zo: Noordwijk met tram en niet volgeparkeerd met auto’s. Als we de Rijnlandroute nu niet aanleggen hebben we geld voor de tram van Leiden CS naar Katwijk/Noordwijk. En kunnen de ex-automobilisten zonder file- en parkeerellende tegen gewoon tarief naar het strand. Lekker op de fiets is natuurlijk nog veel gezonder en voordeliger. 

  5. En wie reizen dan met die overbodige tram op de andere 300+ dagen per jaar? Voor zover ik weet waarschijnlijk alleen een paar Katwijkse leerlingen aan een religieuze opleiding in Gouda. En waaruit komen o.a. de tegenvallers bij de aanleg en de exploitatietekorten? Juist, uit bezuinigingen op, lees verslechtering van, het busvervoer, o.a. in Leiden. En dus zullen buslijnen verdwijnen en zal er geen alternatief voor de duurder OV-variant zijn.

  6. Guido Terpstra (ChristenUnie Leiden) op

    Dit is de typerende salamitactiek die vanaf het begin op de RGL is toegepast: eerst wordt een besluit afgedwongen onder invloed van te rooskleurige voorspellingen, toen het besluit genomen werd, werden plotseling de vervoerscijfers naar beneden bijgesteld en nu moet de ritprijs omhoog. Je kunt straks niet met een gewone strippenkaart in de RGL maar je moet een speciaal, extra duur ticket kopen. Zo lok je dus geen mensen van de auto naar het OV.  

    Laat de gedeputeerde en Leidse coalitiepartijen nu niet zeggen dat ze “onaangenaam verrast” zijn, wij hebben hier altijd voor gewaarschuwd. Provincie, trek aan de noodrem nu het nog kan!

     

  7. Joost van Wassenaer op

    Dat is toch helemaal niet erg? Leiden stemde tegen het monster en Leidenaars zullen het geval dus links laten liggen! Kost Leidenaars dus geen cent, alleen de overlast. Het wachten is nu nog op een nieuwe landingsbaan voor Schiphol over de Willem de Zwijgerlaan.

  8. Emile de Heer op

    Dit kost Leiden geen cent? In your dreams, Joost! Die RGL kost Leiden een godsvermogen. Ook aan de RGL-West wordt Leiden geacht via Holland Rijnland fors bij te dragen. Bovendien gaan alle exploitatieverliezen (en die komen er) ten koste van het toch al krappe budget voor openbaar vervoer. Daarvoor zullen dus buslijnen geschrapt moeten worden, waarmee de bereikbaarheid via openbaar vervoer alleen maar verder afneemt. Guido Terpstra ziet dit heel scherp. Natuurlijk is het bereikbaar maken van de kust via openbaar vervoer beter, dan in de file staan met auto’s. Maar dan wel graag openbaar vervoer met een voor iedereen betaalbaar tarief. Anders kunnen we nog steeds beter met de fiets gaan, zoals Piet Schuur terecht opmerkt.

  9. Ton de Bruijn op

    Waar ik nou benieuwd naar ben zijn de reacties van de coalitiepartijen; ik verwacht iets in de geest van:

    PvdA: wij hoeven hier geen commentaar op te leveren want daar gaat de Provincie over en die heeft ons gedwongen mee te doen

    CDA: ernstige zaak die we in het licht van de bestaande afspraken zeker zullen onderzoeken (waarna verder stilte)

    VVD: dit is allemaal geheel conform ons verkiezingsprogramma géén oost zonder west of ná west of in plaats van west, wij zij flexibel

    GL: mmmmm tsja wij horen hier toch geen wezenlijk nieuwe zaken

  10. Ik ben al blij dat ze de automobilist hier niet voor laten opdraaien, of maak ik nu slapende honden wakker?

  11. Wat kletsen de mensen nu om de tram naar Noordwijk te laten rijden; zij hebben zeker niet gehoord dat de rittijd Noordwijk Leiden minstens 10 minuten langer is.Iedereen wil toch zo snel mogelijk en goedkoop mogelijk op de plaats van bestemming zijn?Mijn vraag is:de mensen die over de RGlijn praten,reizen die ook altijd met het openbaar vervoer,of pakken die altijd de auto?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline